• Smurfarna och Asterix - Bergsala?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #158930  by Ragowit
 
Jag gick precis igenom min NES-samling och hittade "Die Schlümpfe" (smurfarna) och en tysk manual. Samt ett utskrivet A4 där det högst upp står "'96 11/29 09:25 +4630073375 BERGSALA AB"
Sedan är det en beskrivning av kontrollerna och baskommandon på svenska, det hela avslutas med:
"Om du har några frågor angående detta spelet, ring, faxa, skicka brev eller e-mail till Nintendoklubben. Vi kan hjälpa dig med ALLA tänkbara frågor:

Telefon 14-19 Måndag-Fredag: 0300-72100
Fax: 0300-73375
E-mail: [email protected]
Adress: Nintendoklubben, Energigatan 27, 434 23 Kungsbacka
World Wide Web: http://WWW.Bergsala.se"

Var det vanligt att man kunde få instruktioner för spel som inte släppts i Sverige från Bergsala?

Edit: Bild finnes som ett svar i tråden, här.
Last edited by Ragowit on 17 Jul 2009, 16:30, edited 1 time in total.
 #158955  by BelfegorC4
 
Väldigt vanligt =) Kallas för fulimport

Spanska spel som såldes i Sverige med A4 manual. (som ett litet exempel)
* Racket Attack
* Panic Restautrant
* Goal
* Shadow Warriors 2
* Robocop 3
* Captain Skyhawk
* Double Dragon
* High Speed
* Hammerin' Harry
* Four Players' Tennis
 #158957  by instinqt
 
Manualupplägget låter onekligen som en vanlig A4-manual modell Bergsala. De blev slappare med tiden dock...så de har ännu mindre info längre fram i tiden :)

Skoj ivf, för nu får jag lite stöd för min tes om att några Bergsala-släpp till NES kan ha exkluderats från "officiella listan" tack vare att de t.ex. inte råkar "följa mönstret" för de "fina" importsläppen osv. Man får inte vara enkelspårig och förlita sig på mönster när man nystar i Bergsalas "mindre seriösa" importer :)

Skoj skoj skoj!
 #158964  by sundrik
 
Eftersom det är 10st fulimport på den officiella listan (dom ESP spelen). Detta spelet är inte med, så då betyder ju detta att det finns fler fulimporter Bergsala gjort.

Alltså är inte listan på 210 släppta spel i Sverige. Då kan man ha lycka till med att skaffa en hel "svensk" samling, när ingen vet hur många fulimporter Bergsala gjort.
 #158990  by yip_man
 
eller så räknar man bort alla fulimporter....
 #158991  by sundrik
 
Precis min poäng. Man kan ju spekulera hur detta påverkar värdet på fulimporterna.
 #158997  by nes_nerd_no_1
 
Jaja, man kan ju se fulimporterna som något att hålla ett halvt öga efter när man har fått ihop de övriga 210 spelen kanske.
Jag anser inte att man måste ha dessa fulimporter som tydligen dyker upp här & där, men det kan ju kanske vara kul när man nu redan har allt det andra komplett, dvs de officiellt släppta spelen!

Inte för att jag själv strävar efter en komplett Bergsalasamling (inte just nu iaf ;)), men så hade jag resonerat om jag hade strävat efter det. :yes:

Jag vet att Dala gjorde en smårolig grej och köpte även de spel som Bergsala skulle ha tagit in, dvs spel som de gjorde reklam för (Blues Brothers, Hunt for red October, Asterix), vilket jag tyckte var ett rätt kul idé om man nu vill bygga ut sin samling ytterligare när man väl har kommit upp i 210 kompletta.
 #159001  by nes_nerd_no_1
 
Jag tycker att hela ESP/DAS-serien är rent crap (förrutom kanske HH och PR), och att det är en skam för Bergsalas import av våra älskade NES-spel. Men men, eftersom spelen har släppts helt officiellt så får vi väl räkna dem som ett slags SCN-släpp bittert nog...
 #159008  by nes_nerd_no_1
 
Mmmmm... okej...

Finns det verkligen någon som samlar på SCN som inte samlar på de 10 ESP/DAS-spelen? ;)
 #159014  by nes_nerd_no_1
 
Precis Belfe! Problemet ligger ju eg. hos samlarna som vill ha dessa så mkt! ;)


Ja, det är en cool fulimport Tawny! :)
 #159023  by sundrik
 
BelfegorC4 wrote:Eftersom dom som redan har 210 spel eller väldigt nära erkänner inte en bergsala samling utan ES/DAS spelen ;)
Så där är väll det riktiga problemet =)))
Det är ju löjligt. Jag ser bara dom 200 som en svensk samling. Alla andra är fulimporter, som kan vara roliga att ha. Lika roliga som att ha usa spel ungefär.
 #159031  by Ufouria
 
sundrik wrote:Jag ser bara dom 200 som en svensk samling. Alla andra är fulimporter, som kan vara roliga att ha.
Får man ihop alla 200 SCN spel så får man en komplett "SCN samling". Är målet en komplett "Bergsala importerad spel samling" så behövs även ESP spelen.... & kanske även ALLA andra NES spel som Bergsala importerade ?

Vad är det för regionskod på Bergsala importerade Smurfarna? Är det ESP, FRA.... ?
 #159034  by sundrik
 
Sanna wrote:Är målet en komplett "Bergsala importerad spel samling" så behövs även ESP spelen.... & kanske även ALLA andra NES spel som Bergsala importerade ?
Jag vill nog säga att det inte bara är "kanske" utan det skulle ju vara kriteriet. Man kan ju inte bara ha en "Bergsala importerad spel samling" med SCN och dom 10 ESP. Utan det måste ju gälla alla fulimporter Bergsala gjort.

Hur kan man veta vilka alla fulimporterna är?
Ser ut som att det får komma fram iom vad folk rapporterar in. Kanske en idé att ha en FAQ där man kan samla alla fulimporter?
 #159080  by Tawny
 
Sanna wrote:
sundrik wrote:Vad är det för regionskod på Bergsala importerade Smurfarna? Är det ESP, FRA.... ?
det är fra, kassetten står det le schtroumpfs och på kartongen är det påklistrat ett klistermärke där det står "smurfarna"
 #159081  by SuperGamer
 
Sanna wrote:
sundrik wrote:Vad är det för regionskod på Bergsala importerade Smurfarna? Är det ESP, FRA.... ?


Jag såg det spelet hos en kompis häromveckan, när vi tog ner spel som han hade på vinden. Smurfarna är FRA med fransk manual och svensk svartvit extramanual. Min kompis exemplar är dessutom i mycket bra skick.
 #159106  by Ragowit
 
Tack för alla svar!
sundrik wrote:Kan man få se ett kort?
Givet.

Image
Kasetten:NES-SF-NOE (DAS på baksidan)
Manualen: NES-SF-NOE
Reklamen: P-NES-SF-NOE-1 (är reklam för någon nöjespark på andra sidan)

Ingen aning vart jag fått tag på det här, men jag gissar att jag köpt det av någon från Tradera i något paket för länge sedan.


Lite offtopic bara, vad står CIB för som jag ser i många trådar?
 #159188  by Snutteliten
 
Hur får man Cart in box till komplett??? :s
Skulle kalla det boxat.

Instagram #sndb.se