• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #878470  by Nightstalker
 
Drog igenom Chip 'N Dale precis. Lätt spel men ibland behöver man något sådant ^^
Sen blev det en runda Probotector 2...det syntes INTE att jag brukade köra low% speedruns i det spelet :$

Igår testade jag att köra igenom Probotector low% och det gick på 19:38. Är nog inte helt omöjligt att jag börjar springa det igen. Mitt gamla rekord på 14:47 skulle ju vara ~12 minuter om pal-ntsc konverteringen stämmer och det är ju top 10 på speedrun.com iaf :pwing:
 #878517  by Ufouria
 
Spelade klart Shadowgate häromdagen. Har spelat det många ggr men jag fastnar ständigt, dock blir köra fast ställena färre för varje genomspelning. Det tar ju några år mellan varje gång. Klarade aldrig spelet som barn. Var det någon som gjorde det innan internet kom? :lol: Den där guiden kanske är good enough?
 #878522  by Stormdude
 
Shadowgate är helt magiskt.
Minns att jag var rädd för döden/Liemannen som dyker upp när man dör, när jag var liten.

Klarade det som 10-11 åring, dock inte utan hjälp får en äldre kusin som klarat av det innan mig.

EPOR
 #878524  by Ufouria
 
Skräckblandad förtjusning.

De läskigaste spelen tyckte jag var Kid Icarus (läskig stämning i "forten") och Super Mario 2 (läskiga ansiktet man blev jagad av när man sprang med en nyckel).
 #880151  by Nightstalker
 
Fuk eet, jag skriver på rätt ställe denna gång 8)
#80: Tiny Toon Adventures
Vilket tråkigt skräp-spel :lol:
Tog två timmar att klara, mest för att jag helt gav upp på att försöka seriöst efter halva spelet :|
 #881105  by Lirod
 
Första gången jag klarade av Turtles till NES, men ska erkänna att jag ”fuskade” genom att läsa en guide som förklarade när man behöver repen och var man kan kunde hitta tillfångatagna Turtlar.

Med den kunskapen samt QoL-förbättringarna man kan använda i Cowabunga Collection så blir det faktiskt är riktigt bra NES-spel!

Image
 #881334  by andersb80
 
Lirod wrote: 10 Jan 2023, 19:45 Första gången jag klarade av Turtles till NES, men ska erkänna att jag ”fuskade” genom att läsa en guide som förklarade när man behöver repen och var man kan kunde hitta tillfångatagna Turtlar.

Med den kunskapen samt QoL-förbättringarna man kan använda i Cowabunga Collection så blir det faktiskt är riktigt bra NES-spel!

Image


Var är QoL? (nyfiken)
 #881335  by Lirod
 
Det betyder Quality of Life, alltså förbättringar som stärker spelupplevelsen. I just Turtles till NES så uppskattade jag bland annat att grafikglitcharna och slowdowns kunde fixas.
 #883593  by Ufouria
 
Dammade av min NES konsol idag och kopplade in den till köksTVn (fick dessvärre ingen bild tidigare i vanliga TVn) och testade min PowerPak. Funkar galant och så många spel jag nu har att spela. Började en runda med Super C. Vad lätt det spelet är. Precis den typen av spel är det jag vill spela i framtiden. Andra spel är typ Bubble Bobble, Burgertime och liknande spel som man kan spela ett tag för nöjes skull och som inte är för svåra. Lär ju inte spela igenom t ex Blaster Master igen även om jag älskar det spelet. Det är för krävande och tar för lång tid. Max en timme får det ta, gärna en kvart som t ex Probotector spelen.

Hur känner ni? Orkar ni spela om de jobbiga långa NES spelen, och spelar ni öht om de lätta spelen?
 #883594  by Lirod
 
Jag kan absolut ta mig igenom ett långt spel, men under lång tid. Retrospel tar jag mig an mest på Switch och där finns det ju så att man kan spara närsomhelst.
 #883601  by Ufouria
 
Det är ju smidigt att kunna spara. Tror man kan göra det på Retron också. Nackdelen med Switchen är väl att man måste betala för NES spelen och alla kanske inte finns att ladda ner?
 #883604  by mackan
 
Det beror helt på tillfället, är jag typ gräsänkling/barnfri kan jag ta mig an ett längre/svårare spel, om vi nu pratar om nes/snes-spel. Annars blir det kanske nåt enklare spel, eller ett "svårt" spel jag spelat så pass mycket att jag kan springa igenom det, det får inte vara för lätt så det blir tråkigt, typ räddningspatrullen.

Är inte överdrivet förtjust i att spela retro på switchen, känslan är inte rätt, kontrollerna känns liksom lite fel, nu har jag nyligen köpt snes-kontrollen men har inte haft tid att testa den än, kanske känns det bättre med den.
  • 1
  • 223
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227

Instagram #sndb.se