• Bok om Nintendo i Sverige

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #83775  by Martin
 
Image

En bok om hur Nintendo erövrade Sverige och banade väg för tv-spelsintresset.

Nintendo har sedan tidigt 80-tal haft en stark position i Sverige. En hel generation tv-spelare växte upp med NES - Nintendo Entertain- ment System, även i folkmun kallad Nintendo 8-bitars. Odödliga spelklassiker som Super Mario Bros och The Legend of Zelda såg dagens ljus på NES. En kombination av dessa unika spelidéer samt ett flitigt och finurligt arbete av den svenska generalagenten Bergsala ledde till stor framgång i Sverige. NES har än idag ett starkt följe och präglar dagens spelkultur.

Denna bok berättar historien bakom succén från Bergsalas tidiga möten med Nintendo i Japan till det bittra 90-talet när valutan devalverades och hårda år drabbade Bergsala. Minnen från Owe Bergsten, Lars Jarhamn, Jens Ohlin och andra nyckelpersoner återberättas i en fascinerande historia då pionjärsanda rådde i dataspelsbranschen. Vidare listas även viktiga milstolpar på NES och försäljningsstatistik.

Den fjärde utgåvan innehåller reviderad text och nya bilder, intervjuer med Peter Sparring och Gunnar Lindberg Årneby om Nintendo-Magasinet samt nya kapitel om de tecknade serierna och när Nintendo åkte på turné i Sverige. Bindningen är danskt band, alltså invikta flikar på omslaget.

Innehåll:
- Berättelsen om Bergsala samt Game & Watch och Nintendo i Sverige
- Milstolpar, 18 betydande spel
- Statistik och listor
- 112 sidor

Boken kostar 150 kr och hade premiär på Retrogathering 2015 den 26 september. Börjar nu rullas ut hos olika butiker:
Mediapalatset: mediapalatset.com/ovriga-produkter/bock ... -2015.html
Spel & Sånt: https://www.spelochsant.se/products/view/id/15474
Nostalgibutiken: http://www.nostalgibutiken.com/nintendo ... talet.aspx
Japon: http://japon.se/product/8-bitar-p%C3%A5 ... 5-signerad
Kapten Krok: https://www.kaptenkrok.se/8-bitar-pa-80 ... ska-hemmen
Arkad.nu: http://www.arkad.nu/p/8-bitar-pa-80-tal ... ska-hemmen
Boa Video: http://film.boavideo.com/Pages/Produkt. ... 4200&k=287
Sci-fi Bokhandeln: https://www.sfbok.se/produkt/8-bitar-pa ... men-152986
CDON: http://cdon.se/b%C3%B6cker/martin_linde ... e-35380527
Bokus: http://www.bokus.com/bok/9789198112030/ ... ka-hemmen/
Adlibris: http://www.adlibris.com/se/bok/8-bitar- ... 9198112030

Image Image Image Image


Utgåvor:
2008 - En väldigt liten upplaga i svartvitt. Första exemplaren överlämnades till forummedlemmar på Back in Time Live i Stockholm. Har en helt svart rygg.
2009 - Fick korrektur och några smärre ändringar. Fortfarande svartvitt. Titeln står på ryggen.
2014 - Första färgupplagan med uppdatering av text, statistik och milstolpar.
2015 - Större revidering av texten och nya kapitel. Dansk bindning.

Tråd historik:

Första färgupplagan 2014:
Image
Efter åtskilliga år så är det äntligen dags för en reviderad upplaga - helt i färg!
Andra ändringar är små uppdateringar i texten, framför allt milstolparna, men även statistiken och själva huvudtexten har fått en putsning.

Eftersom boken har tickat på och hela tiden säljer, så tog jag steget att våga beställa en lite större upplaga, vilket gjorde att jag fick ner priset och kunde få hela i färg. Denna version kostar 120 kr plus 28 kr i porto (alternativt upphämtning i Stockholm).

Innehåll:
- Berättelsen om Bergsala samt Game & Watch och Nintendo i Sverige
- Milstolpar, 22 betydande spel
- Statistik och listor
- 88 sidor

Boken finns att köpa på http://www.mygrandmotherisgone.se samt GAME, mediapalatset.com/ovriga-produkter/bock ... -2014.html, http://www.gamefun.se/produkt/8-bitar och http://www.spelochsant.se/products/view/id/15474. Brukar ofta också deltaga på Retrogathering, Retrospelsmässan och andra event.

Eftersom SNDB.se genom åren varit en oumbärlig källa till glädje och jag har sålt en hel del böcker här genom åren vill jag sälja första exemplaret exklusivt här! Och hela beloppen går oavkortat till SNDB.se. Auktionen pågår till 31 mars 21:00. Frakt på 28 kronor tillkommer.
Gamla upplagan:
Kom ut 2008. Har sålt i 605 exemplar. För mer info se nedan för gamla första trådens inlägg.
Ni som har läst min presentationstråd känner nog till att jag skriver en bok om NES (eller snarare skrivit och nu planerar att publicera den lagom till Retro Gathering). Tänkte använda denna tråd som skamlös reklam samt lite hjälp och faktakoll.

Det har varit intressant är att kryssa runt på nesdb.se i såväl inlägg som i databasen. Till min förvåning upptäcker jag dock mycket som motstrider det som Owe Bergsten har berättat i mina intervjuer med honom. Några exempel:

- Super Mario Bros släpptes i juni.
- Endast tre spel släpptes med NES vid lanseringen.

Det kan ju vara så att minnet blir sämre med åren (något som jag vet med mig...). Men som gammal journalist vill man ju gärna styrka fakta, undrar därför vad samtliga olika releaselistor bygger på? Sett utmärkta på bl.a. Kreeses sida, pdf:en av J. Lilja och självklart databasen.

Kan även tillägga att jag inte har med något om Wendros eller HK Electronics. Boken handlar om fenomenet Nintendo och hur intåget i Sverige gick.
Däremot verkar Wendros dyka upp i olika trådar så jag kan nämna att Wendros som finns nu inte är samma som gamla Wendros. Lennart Martling jobbade och var med och grundade båda. Men gamla Wendros från 1983 var en del av en stor strukturaffärs som slutade med att Vision Park köpte upp dem. Stora förändringar, flyttar etc gjorde att antagligen inte mycket finns kvar från den gamla tiden.
På senare år slutade Lennart Martling och erhöll rättigheterna på namnet Wendros för att starta upp ett nytt bolag (runt 2003 tror jag). Det är dagens Wendros. Jag har kontakt med Martling och kan någon dag försöka få lite historik om deras Nintendospel, såväl officiella som Joe & Mac Caveman Ninja samt uthyrningsspelen.

EDIT: Nu börjar jag bli klar! Känns hoppfullt om att premiären blir på Retro Gathering. Här är omslaget:

Image

Intresse för boken: (absolut inte bindande, men för att hålla koll)
1. pinge80 (ej RG)
2. Snutteliten (ej RG)
3. Retroroger (ej RG)
4. rogerxy (ej RG)
5. BelfegorC4 (ej RG)
6. PeT (ej RG)
7. Andreas No1 (ej RG)
8. Kreese (ej RG)
9. allrespekt
10. J. Lilja (ej RG)
11. Dragos (ej RG)
12. Sörbom
13. trettioårskrisen (ej RG)
14. Bede (ej RG)
15. AndiOne (ej RG)
16. chris_vain
17. Sanna (ej RG)
18. Gixen (ej RG)
19. Widar (ej RG)
20. Vigdul (ej RG)
21. Super-Marko (RG)
22. Skogga (ej RG)
23. Smygaren (ej RG)
24. Pålle1
25. Azox (ej RG)
Last edited by Martin on 06 Apr 2017, 12:59, edited 35 times in total.

 #83821  by Pinge
 
Mkt intressant inlägg :)

Om du ändå ska gräva efter info om Wendros och dess spel kan du ju även kolla upp Nintendo filmerna dom lanserade ? :)

 #83828  by Martin
 
pinge80 wrote:Om du ändå ska gräva efter info om Wendros och dess spel kan du ju även kolla upp Nintendo filmerna dom lanserade ? :)
Absolut, är det något specifikt du är nyfiken på? Jag har själv första Super Mario-VHS:en och GSM hittade Zelda-VHS:en på Hornstullsloppisen.

 #83833  by nissling
 
Super Mario VHS'en? Menar du Super Mario brothers Super Show del 1? Jag har den och del fem :)

 #83846  by rogerxy
 
Ska bli mycket intressant att läsa den boken. Cirkus hur många sidor är den på?

 #83847  by nissling
 
Kommer det finnas fuskkoder i boken? Image

 #83849  by J. Lilja
 
De flesta av releasedatumen på min lista bygger på info jag funnit här i databasen, på gamefaqs.com och på en lista som bland annat Kreese har varit inblandad i om jag inte missminner mig. Den listan finner du här, och datumen på den listan ska ha kommit från Bergsala själva, så den är förmodligen helt felaktig. ;)

I övrigt finns det en skapligt exakt källförteckning i slutet på min lista. Datumen på min lista är kanske inte att ta för exakt verklighet då jag inte har möjlighet att dubbelkolla dem alla, men de är så nära sanningen som jag kommit hittills. :)

Kommer boken ut på Vulkan eller har du funnit ett förlag? Ser fram emot läsningen! Den innehåller säker mycket fin information jag kan stjäla till min egen bok. :twisted:

 #83850  by Pinge
 
Martin wrote:
pinge80 wrote:Om du ändå ska gräva efter info om Wendros och dess spel kan du ju även kolla upp Nintendo filmerna dom lanserade ? :)
Absolut, är det något specifikt du är nyfiken på? Jag har själv första Super Mario-VHS:en och GSM hittade Zelda-VHS:en på Hornstullsloppisen.
Loppisar e rätt ställe för vhs filmer idag :) Själv köpte jag några av rotmosträdet på tradden och MXS här på forumet.

Jag är mest nyfiken på hur många dom släppte (alltså vilka inte bara ett antal :P ),
jag har själv Smb Super Show 1 - 5 (finns minst en till), sen har jag Kapten N i Gameboylandet och Legenden om Zelda.

På baksidan av Kapten N står fölande:
Missa inte de andra filmerna med
Kapten Nintendo. Donky Kong,
Kid Ikarus, Mega Man, mfl.


Därför väcktes min nyfikenhet om dessa finns då jag aldrig själv sett dessa eller läst om dem!

 #83851  by J. Lilja
 
pinge80 wrote:På baksidan av Kapten N står fölande:
Missa inte de andra filmerna med
Kapten Nintendo. Donky Kong,
Kid Ikarus, Mega Man, mfl.
Men tror du inte de syftar på de Kapten N-filmer där ovan nämnda karaktärer dyker upp?

 #83861  by Pinge
 
Lilja: det har du säkert rätt i, men isåfall så finns det minst två till Kapten-N filmer.
Det är det Martin ska försöka få reda på hoppas jag.

 #83878  by Martin
 
J. Lilja wrote:De flesta av releasedatumen på min lista bygger på info jag funnit här i databasen, på gamefaqs.com och på en lista som bland annat Kreese har varit inblandad i om jag inte missminner mig. Den listan finner du här, och datumen på den listan ska ha kommit från Bergsala själva, så den är förmodligen helt felaktig. ;)

I övrigt finns det en skapligt exakt källförteckning i slutet på min lista. Datumen på min lista är kanske inte att ta för exakt verklighet då jag inte har möjlighet att dubbelkolla dem alla, men de är så nära sanningen som jag kommit hittills. :)

Kommer boken ut på Vulkan eller har du funnit ett förlag? Ser fram emot läsningen! Den innehåller säker mycket fin information jag kan stjäla till min egen bok. :twisted:
Jag brottas lite med hur jag ska göra. Förmodligen låter jag texten vara oförändrad eftersom berättelsen primärt är Owe och Jarres story (sedan har jag också intervjuat åtskilliga andra personer i väldigt långa eller korta intervjuer) och sedan kompletterar jag listan över NES-spel med källhänvisning till listorna som ni har gjort. Tror knappast det går att få dem mer kompletta eller korrekta än dessa.

Kommer att använda Vulkan och själv köpa en bunte som jag tar med till Retro Gathering (om min tidsplan håller :wink: ).

Vad har du för upplägg i din bok?

 #83897  by Pinge
 
Martin: om din tidsplan håller så får du gärna skicka mig ett ex eller två eftersom jag inte kommer närvara på RG.

Pleeeeeeasseeee :D

Btw, vad kommer dom ligga på i pris tro?!

 #83899  by Snutteliten
 
Tar gärna ett ex jag oxå skickat om det é möjligt. :)

 #83916  by Martin
 
Kul att det finns intresse, tack.

När den läggs upp på Vulkan kan man även beställa den direkt därifrån, så man behöver inte vallfärda till RG för min lilla bok (däremot händer det mycket annat kul på RG :wink: ).

 #83924  by Snutteliten
 
Oki. Då beställer jag den där när den kommer. :) Hojta till här bara.
Tyvärr ingen möjlighet att komma på RG.

 #83926  by BelfegorC4
 
Martin wrote:så man behöver inte vallfärda till RG för min lilla bok (däremot händer det mycket annat kul på RG :wink: ).
Jag kan inte vallfärda till RG :( Och jag gärna ha boken signerad :wink:
Hur löser vi det? =)

 #83927  by Pinge
 
BelfegorC4 wrote:
Martin wrote:så man behöver inte vallfärda till RG för min lilla bok (däremot händer det mycket annat kul på RG :wink: ).
Jag kan inte vallfärda till RG :( Och jag gärna ha boken signerad :wink:
Hur löser vi det? =)
Jag hade precis samma tanke nyss.

 #83931  by Snutteliten
 
Belf: Det har du ju rätt i.
Men som sagt hur löser vi det Martin? :?

 #83933  by Tawny
 
ja det var svårt att lösa.. har posten slutat leverera saker?

 #83935  by rogerxy
 
Martin kanske kan beställa några ex till sej själv, signera dem & sen skicka vidare ut då :)

 #83936  by Tawny
 
you think? :? :twisted: :lol:

 #83940  by Snutteliten
 
Han skulle väl beställa några ex själv för att ta med sig till RG för att sälja? Frågan é ju om han vill skicka böcker hit o dit o allt.
Ja, ja, i vilket fall så ska jag iaf köpa boken.

 #84217  by Martin
 
Det beror på vilken mängd det blir, det kostar ju mig att få hem dem och då är det smartare att beställa direkt från Vulkan än att jag agerar mellanhand åt min egen bok.

En liten upplaga köper jag för att ta med till RG som en kul grej, blir ju lite releasefesten och premiären där. Kan ju så klart skicka, men det får inte bli för stor logistik (för några ex till folk här på forumet är det ok, men så länge det inte blir större antal, för det har jag tyvärr inte tid till :( ).

 #84230  by Pinge
 
låter bra det! Du kan sätta upp mig som nummer 1 på listan på personer som du orkar skicka till! :wink:

 #84233  by Snutteliten
 
Även jag sätter upp mig på listan.
Så får du bestämma dig sen Martin hur du vill göra o så. Du ska ju int känna dig tvingad. Men det skulle ju vara kul.

 #84234  by Super-Marko
 
Hehhe vilken kändis du har blivit martin

Men boken låter som en spännande grej och ska bli kul o få kika i den ( och antagligen köpa) på RG

 #84247  by Retroroger
 
super coolt Martin.. ser fram emot att kunna köpa den.. dock inte på RG :(

 #84440  by FerretX
 
jag vill också ha en bok..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Instagram #sndb.se