• Svarta Serien (Diskussionstråd till FAQ)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #129  by björn.t
 
På TUNGs (numera NESDBs) sida finns en del kassetter med hela ryggar. Är de en tidigare version?
Typ som ice climber (alltså bilden på första sidan av tung).

 #130  by Kreese
 
Japp jag tror att de första spelen hade sådana ryggar. De öppnas med en lite skruvmejsel och inte med den där andra specialnyckeln. Ärligt talat är de snyggare också. Samt att det är roligare att ha första utgåvan! :lol:

 #135  by Bonomaul
 
Oh, shit!
Det visste inte jag..
Blir ju hypernervös nu att min samling bara innehåller nyare versioner, måste fasen ta och gå igenom den nån dag och kolla.

Edit: Kollade direkt på mina dubletter och hittade mycket riktigt ett Devil World med den hela ryggen.
Skam att jag inte lagt märke till detta under alla år som gått.

Följdfråga då: När upphörde detta? Vilket var det sista spelet som släpptes med hel rygg?

 #136  by Kreese
 
Kollade lite bilder på kassetter på TUNG och det sista som kom ut med sådan typ av kassett verkar vara Hogans Alley...

 #162  by Rockard
 
De flesta av de tidiga spelen kom i återutgåvor.

Första typen av kassett hade 5 vanliga skruvar. Andra hade 3 vanliga skruvar och den sista hade 3 specialskruvar. =)

Hogans alley är inte det sista spelet med 5 skruvar, eftersom många av spelen i databasen som blivit inscannade kan vara av en senare utgåva.

Nu när jag tar mig en titt så gissar jag att kassetterna med 5 skruvar tog slut nån gång under 1988. Sedan började de använda de med 3 skruvar. Wild Gunman är min gissning på sista spel med 5 skruvar (såvida det inte var en slump vilka spel som använde 5 skruvar, då KAN även några senare titlar ha dem. Dock har inte jag stött på några senare iaf.)

Samla alla svarta spel med 5 skruvar och INGET "official Nintendo Seal" så är du kung! =)

 #13643  by Azox
 
kan ni inte uppdatera FAQ med den här informationen då.. skulle bli lite snyggt!

 #13670  by Bonomaul
 
Azox wrote:kan ni inte uppdatera FAQ med den här informationen då.. skulle bli lite snyggt!
JO, det var en bra idé. Tar tag i en sammanställning inom den närmaste framtiden.

 #16288  by Bonomaul
 
Sådär då.. http://www.nesdb.se/phpBB2/viewtopic.ph ... f7df96d26f

Synpunkter? KOrrigeringar?
Släpptes Pro Am och/eller Ice Hockey enligt den modellen? Och finns verkligen Gumshoe med hel baksida?

Och hur förhåller det sig med skruvarna? Hade alla spel med hel baksida fem skruvar, eller finns det de med tre också?

 #16291  by J. Lilja
 
Bonomaul wrote:Synpunkter? KOrrigeringar?
Släpptes Pro Am och/eller Ice Hockey enligt den modellen? Och finns verkligen Gumshoe med hel baksida?

Och hur förhåller det sig med skruvarna? Hade alla spel med hel baksida fem skruvar, eller finns det de med tre också?
Huruvida Gumshoe kom med hel baksida överhuvudtaget törs jag inte svara på, men det släpptes aldrig i den modellen i Sverige i alla fall. Och jag tror inte Pro Am och Ice Hockey kom i den varianten, det var nog bara spel utgivna av Nintendo som gjorde det. Det är ju egentligen alla svarta serien/silver serien/silver pack spel det handlar om. Men är du verkligen säker på att Mike Tyson's Punch-Out!! kom i den här varianten? Snygg faq förresten! Ett litet förslag bara, vore det inte schysst om du länkade alla speltitlarna till databasen, för att göra det hela lite mer lättillgängligt? Och praktiskt? :wink:

 #16293  by Bonomaul
 
J. Lilja wrote:Ett litet förslag bara, vore det inte schysst om du länkade alla speltitlarna till databasen, för att göra det hela lite mer lättillgängligt? Och praktiskt? :wink:
Haha.. humor. :)

Är du helt säker på Gumshoe informationen?

 #16295  by J. Lilja
 
Bonomaul wrote:Är du helt säker på Gumshoe informationen?
Nu har jag inte tillgång till mina faktakällor på jobbet, men när jag kommer hem ska jag skicka en länk till dig. Om man kan tro informationen där så ska det jag säger stämma. Och det verkar pålitligt.

 #16359  by nes_nerd_no_1
 
Tilläggas bör göras att Devil World endast släpptes med 5-skruvar. Tror att det var det enda i Svarta Serien som gjorde det.

 #16361  by J. Lilja
 
nes_nerd_no_1 wrote:Tilläggas bör göras att Devil World endast släpptes med 5-skruvar. Tror att det var det enda i Svarta Serien som gjorde det.
I sverige släpptes dessutom Donkey Kong, Donkey Kong 3, Donkey Kong Jr., Clu Clu Land, Balloon Fight, Hogan's Alley, Kung Fu, Mach Rider, Popeye och Wrecking Crew endast utan regionskoder! Huruvida de enbart släpptes med fem skruvar törs jag dock inte svara på.

 #20563  by Super-Marko
 
En snabb fråga bara. om jag förstått allt rätt.

alla spel i svarta serien finns med "hel rygg" och 5 skruvar

samt helt utan regions markeringar?

dvs att det på framsidan endast står med stor blå text

EUROPEAN VERSION och på baksidan endast "nintendo"

 #20569  by Bonomaul
 
Det jag bestämt vet är att Gum Shoe är det enda som inte finns med hel rygg och/eller utan regionskod.

Huruvida jag bestämt vet rätt eller inte lägger jag i händerna på er andra som har försett mig med den informationen. ;)

 #22948  by Ufouria
 
Hur kan man se på en kartong från svarta spelen-serien att den är svensksåld?
Finns det bara en Europeisk version eller finns det svarta spelkartonger där det står Imported by Bergsala på?

Samma fråga gäller andra spel som kom i liten kartong som Kid Icarus, Metroid, Punch Out, Pro-Am etc.
Har inte sett att det står Imported by Bergsala på små kartonger (har iof bara fem små kartonger).

 #22949  by Bonomaul
 
Jag vet faktiskt inte om någon kan ge ett helt säkert svar på den frågan.
Det jag vet med säkerhet är att den versionen av kartong som har helt svarta flärpar släpptes i Sverige. När man hittar en sådan kartong så är det ju dock omöjligt att avgöra huruvida den verkligen är såld i Sverige eller ej, men det kanske inte spelar så stor roll eftersom den ser likadan ut.

Sen har vi ju olika varianter av Seal Of Quality märket, och där ska ma tydligen kunna dra vissa slutsatser också. Vilka låter jag dock vara osagt.
Även svårt att säga om den vetenskapen är 100% säkerställd också.

 #22962  by Freeko
 
Bonomaul wrote:Det jag bestämt vet är att Gum Shoe är det enda som inte finns med hel rygg och/eller utan regionskod.

Huruvida jag bestämt vet rätt eller inte lägger jag i händerna på er andra som har försett mig med den informationen. ;)

Jag har dock de spelet med 5 skruvar utan EEC

 #22974  by Bonomaul
 
Freeko wrote:Jag har dock de spelet med 5 skruvar utan EEC
Där ser man.. antinge är det Europeiskt eller också var det Hogans Alley jag tänkte på.

 #23058  by Bonomaul
 
Kolla lite tidigare i den här tråden.. det är Lilja som säger sig ha säkra källor ang. Gum Shoe.
Vore kul att bringa klarhet i frågan.

 #23066  by J. Lilja
 
J. Lilja wrote:Huruvida Gumshoe kom med hel baksida överhuvudtaget törs jag inte svara på, men det släpptes aldrig i den modellen i Sverige i alla fall.
Källa:
http://beakore.tripod.com/neslist-scn.txt
 #482514  by Videobunkern
 
Tänkte ja kunde flika in med ett par bilder på de ovan nämnda spelen :yes:

Image
Image
Image

Båda utan SoQ, utan regionsmärkning och båda med 5 skruvar

Re:

 #586703  by Sonefors
 
Freeko wrote:
Bonomaul wrote:Det jag bestämt vet är att Gum Shoe är det enda som inte finns med hel rygg och/eller utan regionskod.
Jag har dock de spelet med 5 skruvar utan EEC
Nu är jag här och funderar igen. Någon som har ovan nämnda kassett?

Edit:
Med bildbevis.
 #623181  by segasonic
 
Det är med här iaf:
viewtopic.php?f=10&t=1297
Det behöver inte betyda att varianten släpptes i Sverige dock.

Instagram #sndb.se