• Vi spelar NES tillsammans | 041: Mega Man IV

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Tiebreak! Vilket spel vill du spela i omgång 41?

Super Turrican
7
47%
Mega Man IV
8
53%
 #839185  by rakapparat
 
Edit 180703: Efter en rafflande tiebreak för andra omröstningen i rad så slipper jag I varje fall lotta den här gången. Vi kör I minst två veckor, kom igen alla semesterfirare, nu blir det lite mega man!

Bra jobbat med Mega Man 5! Nu kör vi en omröstning för omgång 41.
För er som inte vet: Jag slumpar fram 3 spel ur listan av de NES-spel som utgavs i Skandinavien och som inte har spelats i tidigare omgångar. Ni röstar vilket av dom ni vill spela, sedan spelar vi!

Följande spel har slumpats fram:
Image
Image
Image

Mer Megabuster? Eller sugen på något annat, ni bestämmer!
 #839187  by Lirod
 
Jag röstade på Mega Man 4 eftersom det är det enda spelet jag har med mig till landet (av de man kunde rösta på). Blir det inte MM4 ska jag åtminstone läsa på om de andra spelen och posta min tankar i tråden.
 #839188  by Ufouria
 
Satans i gatan vilka bra spel! För mig kvittar det om det blir MM IV eller Super Turrican. Har spelex av båda och är sugen på att spela de båda igen. Super Spike V'ball är faktiskt riktigt bra. Tro't eller ej. Var mycket skeptisk till det men när man kommit in i det är det riktigt skoj och beroendeframkallande. Svårt att lägga handkontrollen ifrån sig för man vill hela tiden göra ett nytt försök . Har dock inte det spelet kvar och spelade det relativt nyligen så kommer inte lägga min röst på det.
 #839193  by rakapparat
 
Lirod wrote: 25 Jun 2018, 12:07 Jag röstade på Mega Man 4 eftersom det är det enda spelet jag har med mig till landet (av de man kunde rösta på). Blir det inte MM4 ska jag åtminstone läsa på om de andra spelen och posta min tankar i tråden.
Är du där så länge, Lirod? Vi lär ju köra omgång 41 in i augusti i alla fall.
 #839283  by SCHNEIER
 
Har aldrig testat Super spike v'ball, så lägger rösten där. Passar bra in nu på sommaren också.

Spelar med glädje dom andra spelen också. Bra omgång. :good:
 #839472  by Ufouria
 
Glömde att rösta! Tänkte taktikrösta på slutet då jag VERKLIGEN ville spela Super Turrican eller Mega Man IV tillsammans. Men nu blir det ju något av dessa två underbara spel ändå så det gjorde inget att jag glömde att rösta :D
 #839474  by DarkLink
 
MM4! :D (Det enda av spelen jag äger..)
 #839490  by SCHNEIER
 
Blev en röst på Super Turrican, då jag aldrig spelat det tidigare.

Eller jo, men bara Amiga-versionen. Aldrig klarat ut det.
 #839555  by Sonefors
 
Röstar väl jag också då. Hade tänkt att lägga rösten på Super Turrican men musiken var så jobbig. Nu får jag chansen att läsa om era åsikter och förhoppningsvis få en jämförelse mellan MM IV och V. Äger inget av dom dessvärre.
 #839559  by Ufouria
 
Musiken jobbig i Turrican :o Den är lite stressande kanske men jag älskar musiken i det spelet. Får rysningar! Fast till viss del pga nostalgi då jag haft så roligt när jag spelat det. Amiga musiken är förstås bättre.

Last edited by Ufouria on 02 Jul 2018, 19:15, edited 1 time in total.
 #839561  by Ufouria
 
Musiken i NTSC version av Super Turrican (släpptes ju inte ens i USA) känns totalt fel! Helt fel takt. För snabbt och utan känsla :nogood: Jag tycker iofs PAL musiken alltid är bäst då det är den man är van vid och går i lagom hastighet. Tänk vad fel det blir om man snabbar.
 #839569  by Ufouria
 
Så vi fick en vinnare tillslut :MM Ska bli intressant att se vad ni tycker om det. Själv har jag aldrig varit så arg efter ett spel som första gången jag spelade MM IV :hateps3:
 #839576  by Ampullah
 
Hade jag haft ett ex av Turrican så hade jag röstat på det, tyckte musiken var riktigt bra :good:
Nu blev det en röst på mm4 i andra omgången, ska bli kul att kötta lite :MM
 #839623  by snotcrow
 
Även om det är ovanligt, så har jag hört folk säga att MM4 är det bästa mega man. Och jag höjer inte på ögonbrynen när de säger det. Det gör allt jävligt bra.
Det de inte har är det starka nostalgin som folk har till 1-3. Eller en av världen bästa soundtracks som 2an har.

Men den har mega buster och hemliga items. Och i princip är allt väldigt välgjort.
 #839659  by Ufouria
 
Har spelat de 8 första bossarna ikväll. Banorna är ovanligt korta. Det haglar extraliv på Skull Mans bana. Hade 8 extraliv när den banan var avklarad. Musiken på Skull Mans bana är lika bra som alltid. Gillar även den på Bright Mans bana. Övriga 6 bossbanor har på gränsen till jobbig musik. Nästan att man vill stänga av eller åtminstone ha ljudet ganska lågt. Musiken på Pharaos bana är nog värst. Skränig som tusan.
 #839706  by Lirod
 
Toad Man:s bana avklarad, väldigt enkel. Jag hade dock lite liv när jag kom fram till honom så han tog mig först, men lyckades låsa honom hans hopp mot mig på andra försöket.

Oväntat med den annorlunda sekvensen när man får robotens vapen, kändes väldigt mycket TRON (Steven Lisberger, 1982), eller tänker jag på något annat?

Följde upp det med Bright Man:s bana, kul med att man kan ”släcka och tända” ljuset. Intressant också att man kan ta en alternativ väg och sedan ta sig tillbaka till ”huvudvägen”. Jag hade världens tur med honom och var fastfrusen med endast fyra hälsonivåer (eller streck) kvar när tog honom med Toads vapen.

:MM

Instagram #sndb.se