• Myter och kuriosa kring NES-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #55377  by helios
 
Oxidation Tawny. Men det finns ju tryckluft avsedd för elektronik helt utan någon vätska. När du själv blåser på elektronik följer det med saliv som när den hamnar på något utav metall som är utsatt för spänning så sker en oxidationsprocess. I vissa fall är denna process av nytta, tex Galvanisering då man vill få en skyddande yta på något.

 #55544  by Xevious
 
Gsmhacker wrote:
Bonomaul wrote:Det har ju till och med bekräftats i NM, så jag ser ingen anledning att tvivla i och för sig.
vilket nummer ?
I det norske NM nr. 10 - 1992 side 16:

Spm:
Hvorfor ble ikke alle NES-enheter som kom til Skandinavia kodet? Selv har jeg en ukodet NES og kan spille japanske, amerikanske og lisensspill på den.

Svar:
Kodingen gjør at det ikke går an å spille spill fra andre markeder på den norske Nintendo-enheten. Denne kodingen fantes ikke på den første maskinen som ble solgt i Skandinavia rundt 1986. Grunnen var at Nintendo ikke var klare med sine sikkerhetsbrikker på den tiden. Disse er nemlig helt egenutviklede nettopp for at de ikke skal la seg kopiere.

:)

 #55552  by Bonomaul
 
Jepp, det är nästan exakt samma fråga och svar i svenska NM 10/92 på sid. 16.

 #55583  by BelfegorC4
 
Bonomaul wrote:Det har ju till och med bekräftats i NM, så jag ser ingen anledning att tvivla i och för sig.
Men nu är ju frågan. Vilket nummer från 1 till XXXXX såldes under 1986 =)
Var det 1.000, 10.000, det heliga nummret 50.000 som många säger här på forumet :?:
Som är regionsfri alltså :)

 #55669  by Lalle-Man
 
spelar ninja gaiden just nu å ja upptäckte att när jag är på bana 6-2, första delen av 6-2, så upptäckte jag att första stället man kan ramla ner å dö så kan man på nåtthöger komma tillbaka igen genom att ramla på rätt ställe så man hamnar på den långa plattan som är där.. kan inte riktigt förklara.. men man ramlar ner å kommer tillbaka från taket å hamnar på plattan..

 #60416  by Gsmhacker
 
efter diverse påtryckningar så kommer jag allså ikväll kl 23.04 avslöja om basenhet nr 434 Bergsala är regionsfri eller inte

:P

 #60418  by Ufouria
 
Väntar med spänning...

 #60435  by Gsmhacker
 
NEJ det är den inte :?

 #60443  by BelfegorC4
 
Gsmhacker wrote:NEJ det är den inte :?
WOOOOOOOOOT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ok en av dom största myterna har blivit BUSTED!!!! :shock:

 #60527  by nes_nerd_no_1
 
Wow! Jag är shockerad! :shock:

 #60531  by Tawny
 
faktafel i NM? eller har någon driftig bytt undersidan på konsolen?

 #60680  by Pinge
 
..... är det bekräftat att någon bergsala enhet är regiosfri?? har nån här på forumet en som är det?? (som inte e moddad)

och det finns en hel del faktafel i NM.... kanske är läge att starta en tråd om det :)

 #60701  by Dan_the_ironman
 
jag vet en som hävdat att han har ett omoddat som är regionsfritt, och att den var numrerad på undersidan :P

 #60714  by BelfegorC4
 
Dan_the_ironman wrote:jag vet en som hävdat att han har ett omoddat som är regionsfritt, och att den var numrerad på undersidan :P
Öppna och kolla :wink:

 #60716  by Dan_the_ironman
 
en sak jag undrar över är varför det är (R) på en del konsolframsidor och (TM) på vissa, är det regionen eller årtal eller vad? :S

EDIT: som man brukar säga: pic or it didn't happen så här får ni:P
Image
serienummret är PE3184363

 #61319  by Tawny
 
jag har TM på min holländska om det är nån ledtråd...

 #61323  by rogerxy
 
TM på mitt amerikanska
R på mitt svensksålda

Jag vet inte vad R står för

 #61324  by Dan_the_ironman
 
han hävdar förövrigt att den är omoddad och regionsfri, tänkte kolla på den punkten till helgen när jag ändå skulle dit ;P

 #61328  by Tawny
 
R står för registrerat varumärke, och TM för Trademark har jag för mig

så rimligt att bar de svenska har R

 #61425  by Bonomaul
 
R borde troligen vara något som isåfall finns på tidiga svenska enheter innan vi införde någon slags standard som TM-märkning ändå får anses vara.
Rena spekulationer iofs, men jag tror det kan ligga något i det.

 #61488  by Ufouria
 
Jag har "TM" även på min europeiska NES. :?

 #61503  by Ufouria
 
Då är det förmodligen så att de tidigare konsollerna har "R" och de senare "TM". (det kanske redan har konstaterats?)

 #61869  by Bonomaul
 
Hörde ett fint rykte så sent som igår faktiskt.
Enligt en vän så hade Nintendo (alltså Bergsala) som policy att bara ta in en del i varje spelserie. Det gjordes ett undantag för Turtles 1+2, men del 3 kom inte hit pga att regeln redan var tummad på för mycket.

Minns inte om jag själv hörde det som barn, men det är säkert inte omöjligt alls. Rätt fel lär det nog vara iaf.. men frågan kvarstår faktiskt; varför dök aldrig The Manhattan Project upp här måntro.

 #61871  by nes_nerd_no_1
 
Va? Men av Castlevania kom ju alla tre delar hit ju!
Och detsamma med Lolo, eller vad menar du egentligen Bono? :)
Bonomaul wrote: varför dök aldrig The Manhattan Project upp här måntro.
Den är klurig den...
Men å andra sidan så var det ju många länder som missade riktiga höjdarspel!
Varför tog t.ex. inte USA in Mr. Gimmick? Eller varför tog inte Bergsala in Rainbow Island?
Eller varför tog inte etc in etc etc etc etc?... ;)

 #61903  by rogerxy
 
Det konstigaste av allt är ändå, måste jag vidhålla, att Goonies 1 bara släpptes i Japan. Ett spel baserad på en amerikansk film!

Förstår inte riktigt heller vad Bono menar, det har ju släppts massor med uppföljare i Sverige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Instagram #sndb.se