• Finns det fler än 3 spel värda att skaffa till NES?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #678586  by Cleareyes
 
För en som inte hade NES då begav sig och alltså inte strävar efter att återuppleva nåt slags barndomsrus, vilka spel är värda att skaffa som skulle funka i vuxen ålder?

Jag kan bara komma på Zelda 1+2 samt Metroid. Vet inte om det är värt att införskaffa bara för dessa tre spel. (möjligt också att uppföljare till dessa två franchises är bättre till andra format än NES, eller att dom finns i upphottade mobiltelefonversioner eller dylikt?)
 #678591  by AndiOne
 
^^

Ja de finns 207 till du måste ha!

Nääe skämt om slidor så finns de ju ett gäng spel som iaf jag tycker håller riktigt bra än idag.
Little Samson , Punch Out , Duck Tales , MegaMan spelen etc
 #678610  by Cleareyes
 
1/3 kan man ju räkna bort direkt då dom redan finns till andra format, i bättre versioner.
Deja Vu kom ju redan 1987 till Commodore 64 och först 5 år (!) senare till NES t ex.

Utgivningen av spel i början till NES var ju närmast efterbliven, det kom 9 spel 1986, samtidigt kom det över 400 spel till C64.

Punch Out väljer jag hellre original arkadversionen. Samson ser OK ut, men inte för ett spel från 1993.
 #678618  by AndiOne
 
Nu var ju det lite av poängen med Nintendo att inte gå i samma fälla som Atari o de övriga gjorde när de krascha hela branschen genom att släppa
all möjlig skit till systemet.
 #678620  by Cleareyes
 
så därför släppte dom kvalitetsspel som slalom, popeye, baloon fight och dylikt... dessa klassiker som fått så många uppföljare då deras popularitet överlevt i generationer! alltså vissa av dom här tidiga titlarna hör ju hemma snarare i slutet på 70-talet än slutet på 80-talet.
 #678629  by Omega Supreme
 
Super Mario Bros 3 finns ju i en upphottad version i Super Mario All Stars till SNES.

Men Mega Man 2 slår väl alla Mega Man spel till SNES kan jag tycka.
Däremot skulle jag personligen säga att Mega Man 9 till Wii kanske är det bästa Mega Man-spelet. Men bara kanske. Det beror lite på hur duktig man är för Mega Man 9 är vansinnigt svårt emellanåt i jämförelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 #678726  by WERY
 
The Goonies
Quarth
1943
Abadox
Adventures of Dino Riki
Batman
Batman 2: RotJ
Batman Returns
Bomberman 2
Castlevania
Castlevania 3
Double Dragon 2
Gyromite
Contra
Super C
Ninja Gaiden
Ninja Gaiden 2: The Dark Sword of Chaos
Ninja Gaiden 3: Ancient Ship of Doom
Power Blade
Power Blade 2
Rygar
S.C.A.T
Silver Surfer
Street Fighter 2010: The Final Fight
Metal Storm
Roller Games
Zanac
Gun-Nac
Faxanadu
Battle of Olympus
Super Mario Bros 2: The Lost Levels
Journey to Silius
Blaster Master
Teenage Mutant Ninja Turtles 2: The Arcade Game
Teenage Mutant Ninja Turtles 3: The Manhattan Project
Adventure Island 2
Adventure Island 3
Shadow of the Ninja
Shatterhand
 #678738  by XIAOYANGGUANG
 
"Samson ser OK ut, men inte för ett spel från 1993."

Nes är samma hårdvara i grund och botten som Famicom som släpptes 1983 som i sin tur antagligen redan då var ca 2-3 år gammal hårdvara men ändå så pass bra då allt var dyrt på den tiden.

Visst vissa C64 spel-utgåvor var bättre men utav 2D-spels-konsoler finns det ingen konsol med så många bra spel såsom Famicom/nes. Det finns verkligen allt. Famicom släpptes ju på den tiden då Arkad-konversioner var the way to go..
När spel började bli mer avancerade så löste man Famicom:ets svagheter med mappers men även om det gjorde att enheten blev mer kapabel så var Neset redan gammal teknik när det kom till sverige. Dock hade ju dom flesta inte tillgång till kraftfullare datorer eller dylikt plus så satsade inte så många på spel till datorer förrän 90talet. Känns lite tjollrigt att klaga på ett 1993 spel till Nes då Nes hårdvaran var fortfarande minst tio år gammal då. Det är som att klaga på att ett 360 spel ser mycket fulare ut än tex ett ps4 spel.

Det finns hundratals bra titlar till Nes/Famicom

Sedan finns det givetvis versioner som är bättre på andra maskiner.

Nej jag tror inte att folk inte vet om historien bakom...
 #678740  by MilleN
 
Jag spelar mycket hellre Mariospelen på nes än snes, känns som om det är bättre flyt på något sätt. Plattformsspel överlag är klockrena på NES, inga krusiduller, bara spelglädje och tempo.

Känns lite som en trolltråd, vad folk än skriver så finns alltid ett argument till varför det är fel ;) Men visst finns det en poäng, 99% av dom som älskar NES hade antagligen en relation till det som barn och glorifierar det av den orsaken.
 #678880  by Cleareyes
 
ett spel som släpps 93 jämförs med vad som fanns i övrigt 93, att det sen är gammal hårdvara är ju skitsamma. och vad du menar med att man inte satsade på spel till datorer förrän 90-talet vet jag inte.

Edit: metroid lockar lite, super mario-spelen har till och med jag spelat mig rätt trött på och då har jag ändå inte nött det en bråkdel så mycket som jag gissar ni nintedofreaks har.
annars tycker jag inte nes utmärker sig särskilt mycket på plattformsidan jämfört med andra märken under samma tidsperiod, spectrum hade ju tunga titlar åratal innan nes släpptes t ex.

nåja. nu har jag varit gnällig nog för idag, jag tror inte jag kommer längre utan jag måste helt enkelt övertygas om NES´ förträfflighet genom att SPELA spelen. det blir att införskaffa metroid + zelda 1 och möjligen megaman 2 för, förhoppningsvis, inte allt för mycket pengar. Sen får vi se om det blir läge att lägga till ytterligare spel till samlingen :)

edit: zelda, metroid och megaman 2 verkar gå att få för runt 200:ing stycket om man nöjer sig med kassetten. och det får väl anses överkomligt, man får helt enkelt vara glad att mr gimmick inte anses vara ett måste, rent spelmässigt :-w
Last edited by segasonic on 06 Mar 2014, 16:52, edited 1 time in total. Reason: Dubbelposta inte med så kort mellanrum, tack!
 #680176  by Robotwo
 
Tycker det fanns rikligt med bra spel till NES.
Kanske du ska skaffa några spel med kompositioner utav folk så som Charles Deenen, Jeroen Tel, Tom Follin etc.
Många europeiskt utvecklade spel hade kompositörer från C64 scenen bakom sig och det märks att det nästan går att klämma ut samma goda ljud ur ett NES :)

Exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=CmYFQa8nC6Q
http://www.youtube.com/watch?v=YSQlXbep8AI
http://www.youtube.com/watch?v=bq-9-GcVM_o

Om du ska jämnföra med andra portningar utav spel så kanske det är bättre att du prövar på exklusiva lir.
Så som Zen: Intergalactic Ninja, James Bond JR, Bucky O'Hare etc.
 #680199  by Phredreeke
 
Ska påpeka att det var en rätt intressant situation med Disney-licenser på den tiden.

Capcom hade licens för att göra spel på Nintendo-konsoler, medan Sega hade licens till att göra spel till sina konsoler.

Så kolla Chip n Dale Rescue Rangers, Darkwing Duck, Talespin, Ducktales 2.
 #680201  by Robotwo
 
TaleSpin är väll ansett som ett utav de svagare inläggen i capcom/ disney serien? :Y
Skulle själv ersätta det med Rescue Rangers 2 eller Little Mermaid.
 #680303  by Farbror Barbro
 
Mega man-spelen är förstås värda att spela igenom, även om upplägget kan kännas lite linjärt. Sedan är jag förtjust i Tetris 2 och Dr. Mario men hur pass exklusiva de spelen är vet jag inte.
Phredreeke wrote:Capcom hade licens för att göra spel på Nintendo-konsoler, medan Sega hade licens till att göra spel till sina konsoler.
Sega köpte även licenser till en del av Capcoms spel för att göra portar till Mega Drive (t.ex. Strider och Mercs) för att dra ytterligare en parallell.
XIAOYANGGUANG wrote:men utav 2D-spels-konsoler finns det ingen konsol med så många bra spel såsom Famicom/nes. Det finns verkligen allt.
Skulle du verkligen påstå att Nes har mest stabilt spelutbud av alla 2D-konsoler? Visst är andelen bra spel till Nes högre än t.ex. Atari 2600 eller Commodore 64 men i jämförelse mot de två främsta konsolerna från 16-biteran (Super Nintendo och Mega Drive) så känns Nes svagare sett ur det perspektivet enligt mig.
 #680363  by XIAOYANGGUANG
 
Enligt mig så.. Med tanke på att Nes/Famicom har ett bibliotek som sträcker sig över 10 år så skulle jag nog vara så djärv att säga så. Super Nintendo var för övrigt lite utav en flopp, Dessutom dog den relativt snabbt (pga nyare generationen)

Megadrive har ett stort och bra utbud ja, men den har inte spelat lika stor roll i spelhistorien och har betydligt färre väldigt-minnesvärda titlar, misstro mig inte för att jag gillar verkligen Sega och deras Megadrive men Sega hade inte "gnistan" som Nintendo hade, utan försökte mer med "me too".. Atari 2600 har väldigt många bra spel men också flera gånger mer dåliga spel, Även om Atari 2600 "levde" i många år så var den redan ansedd gammal i början av 80talet, dessutom kunde den inte riktigt följa med tiderna så som Nes/Famicom kunde iochmed nyare och bättre mappers...

Även om jag brukar kalla C64 som "Datorkonsol" så är det ändå en dator och inte en regelrätt konsol. C64 var förvisso väldigt stor och bra för vad den var.

jag skulle vilja tillägga att väldigt många 2d konsoler har många intressanta och trevliga spel men om man ser till helheten så tycker jag inte att någon håller samma nivå på kvalitéten i överlag på spelbiblioteket..


Famicom for teh win!


Farbror Barbro wrote:Mega man-spelen är förstås värda att spela igenom, även om upplägget kan kännas lite linjärt. Sedan är jag förtjust i Tetris 2 och Dr. Mario men hur pass exklusiva de spelen är vet jag inte.
Phredreeke wrote:Capcom hade licens för att göra spel på Nintendo-konsoler, medan Sega hade licens till att göra spel till sina konsoler.
Sega köpte även licenser till en del av Capcoms spel för att göra portar till Mega Drive (t.ex. Strider och Mercs) för att dra ytterligare en parallell.
XIAOYANGGUANG wrote:men utav 2D-spels-konsoler finns det ingen konsol med så många bra spel såsom Famicom/nes. Det finns verkligen allt.
Skulle du verkligen påstå att Nes har mest stabilt spelutbud av alla 2D-konsoler? Visst är andelen bra spel till Nes högre än t.ex. Atari 2600 eller Commodore 64 men i jämförelse mot de två främsta konsolerna från 16-biteran (Super Nintendo och Mega Drive) så känns Nes svagare sett ur det perspektivet enligt mig.
 #680881  by Cleareyes
 
"Visst är andelen bra spel till Nes högre än t.ex. Atari 2600 eller Commodore 64"

värsta jag hört!

får googla powerpak så jag vet vad ni pratar om.

edit: okej nu vet jag vad det är, äh jag köper nog metroid och sen säljer det när jag är klar och köper zelda etc. ett spel i taget som på den gamla goda tiden (gissar jag) :)
 #680938  by aerobert
 
Shadow Warriors är nästan givet då. Det må vara ett snuskigt svårt plattformsspel men erbjuder en story med cinematiska mellansekvenser som få andra NES-spel kan. Dessutom finns en hel trilogi utav det, dock släpptes inte del 3 i europa. (originaltitel Ninja Gaiden)
 #681883  by SuperGamer
 
Cleareyes wrote: edit: okej nu vet jag vad det är, äh jag köper nog metroid och sen säljer det när jag är klar och köper zelda etc. ett spel i taget som på den gamla goda tiden (gissar jag) :)
Fast just Metroid är väl rejält förbättrat i Zero Mission (heter det så?). I NES-spelet finns ingen karta så man behöver rita för hand eller använda guide för att kunna ta sig framåt.

Super Mario Bros tycker jag gör sig bäst i Super Mario Bros Deluxe (Game Boy Color 1999).

Zelda är fullgott i NES-versionen. Zelda II skulle inte jag plocka ut som ett av tre NES-spel värda att skaffa/spela.
 #682028  by QRS
 
Jag är böjd att hålla med när det gäller NES. Gillar SNES mycket mer måste jag säga. Förutom Zelda, Metroid och ett fåtal andra spel till NES (Punch Out, Castlevania, Super mario Bros, Willow etc.) så fanns det inte så många riktigt bra spel tycker jag. Många var väldigt buggiga och andra konsoler som Master system var snyggare och hade bättre musik! (Dock ännu sämre spelutbud på den!).

På Megadrive och snes tog det fart ordentligt dock! Men bara min åsikt så klart :) Mycket handlar för mig om musiken på spelen. Och Snes och megadrive vars speciella! NES och Gameboy var katastrof på den fronten. Dock hade c64 mycket bra musik! Men som sagt, bara åsikter :)

Instagram #sndb.se