• A4 äkthet

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #647609  by KarlChristianLund
 
Hejsan. Jag har nyligen fått hem ett A4 papper där jag har mina tvivel om arkets äkthet.

Funderingarna kring detta är

Om man jämför papprets vikt, doft, kulör, textur med de resterande A4 papprena som högst troligt är äkta så är det stor skillnad.

Kulör: Detta A4 har en alldeles för vit kulör jämfört med de övriga A4 papper som har gulnat med tiden trots att några i stort sett aldrig tagits ur ur kartongerna.
Vikt: Det som misstänkts vara en kopia är lättare och tunnare än de andra.
Doft: Övriga A4 papper har en unik doft medans detta är relativt doftlöst som ett vanligt A4 ark.
Textur: Detta skiljer sig klart i texturen då det är helt platt.
Typsnitt: Samtliga har liknande om inte samma typsnitt förutom detta då det är "fötter" på bokstäverna, lägg märke till bokstaven "f"
Bläck: Se nedan på fotot så ser ni att det inte är någon högkvalitativ utskrift då det vanligt förekommande problemet är att det tagit slut på bläck eller missats i utskriften.

Kom gärna med inlägg eventuellt om ni har ett Shadow Warriors II A4 papper ni vill ta några foton på för att jämföra.

/Christian Lund
Last edited by KarlChristianLund on 25 Sep 2013, 23:22, edited 1 time in total.
 #647611  by JBH
 
Ser lite underligt ut ifall man jämför med de andra som du skriver.

Sen har jag inte A4:at själv att jämföra med, men ska det vara felstavat: "Shadow Warrior"?

EDIT: Det ser jag nu att det ska vara, alltså inte Shadow Warriors som det egentligen heter.

Tycker att det ser äkta ut ifall man jämför med detta:
http://www.nesdb.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=13689

Ser också väldigt vitt ut.
 #647613  by KarlChristianLund
 
Ja Shadow Warriors är felstavat men så ska det vara :)

Det exemplaret var helt klart väldigt vitt vilket talar för arkets äkthet.
Om någon skulle ha flera utav NES A4 bladen inkluderat Shadow Warriors II så vore det kalas om en jämförelse kunde göras.
 #647640  by Ufouria
 
Ser ut som en kopia när man ser sista bilden iaf medan de övriga tre ser äkta ut. Oavsett om det är äkta eller ej - eftersom du tvivlar - så är det bättre att skicka tillbaks det till säljaren. Jag hade iaf inte velat ha ett A4-papper som jag tvivlade på dess äkthet.

Tänkte säga att jag kan kolla på datorn hemma om jag har bild på mina A4-blad till SW II men så kom jag på att jag ju inte har tillgång till internet hemma så kan inte logga in och ladda upp bilder iaf. Å andra sidan säger inte en bild så mycket iaf.

Edit: Hur "gula" och gamla de ser ut säger inte så mycket om äktheten. Ta t ex de där Bergsala AB medlemsbladen (dragspelen) där nyansen kan gå från kritvit till gul och ful. Nyanserna på dem är väldigt stor. På samma sätt borde väl ett "vitt" A4-blad inte betyda att det är en kopia utan man får mer gå till kvalitén på pappret och om det är "tryckt" text eller "kopierad" mm.
 #647644  by Omega Supreme
 
Mitt Shadow Warriors II A:4 vet jag är äkta och det är vitare än många andra A4:or och har samma "f" som ditt.

Jag skulle inte säga att ditt ex är oäkta bara för att det skiljer sig markant från de övriga. Jag har samma markanta skillnad. Jämför äpplen och äpplen istället. :)
 #647663  by Hrossharsgrani
 
Här är några fler äpplen och päron, slängde med en annan som är vitare än genomsnittet också. Mitt SWII har fötter på f, men inget svagare tryck någonstans.

Image
 #647669  by KarlChristianLund
 
En tydlig linje. 3/3 visar ju upp samma tecken så det bör nog vara ett äkta gediget A4.
Jäkligt svårt att veta då det kan tänkas florera en del fejkade. Det är ju betydligt lättare att fejka ett A4 papper än en reprobox.

Tummen upp. Alltid bra att vara extra noga samtidigt som man får mer kunskap.
 #648236  by Sol
 
Gamla A4:or bör ju vara "fotostatkopior" och inte "utskrifter". På så sätt borde det gå att skilja dem åt. Eller?
 #649964  by SuperGamer
 
Skrivare till datorer lämnar osynliga märkningar på allt som skrivs ut. På något sätt ska det gå att kolla vilken skrivare som har använts för ett dokument. Hur man går tillväga lämnar jag öppet för någon annan att förklara, för jag vet inte.
 #649980  by Ufouria
 
Coolt! :good: Vore intressant att kolla det på de udda A4-bladen som Spiderman och Foreman.
 #658063  by Ufouria
 
Är det någon som någon gång har hittat 2 st A4-blad i ett ESP spel?

Instagram #sndb.se