• Vill göra en engelsk reproduction av Doki Doki Panic

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #635101  by Gazimaluke
 
Ja som titeln lyder så hade jag tyckt det var kul att göra en NES-kassett av Doki Doki Panic. En översatt rom på engelska. Box, kassettettiket och möjligen en manual.

Det är mer en ide just nu, då jag är fullt upptagen med mitt andra projekt DokumentNES.

Det jag egentligen skulle ha mest problem med är ju att få in en engelsköversatt version av Doki Doki Panic på en kassett. Jag har en vag aning om hur det går till men inga skills i att göra sådant själv. Finns det någon man kan vända sig till?

Ja det var väl mest det jag hade att säga om saken just nu.
 #635148  by smid
 
Att få in en ROM i en cart är väl rena snarare barnleken jämfört med att översätta spelet och få in all text etc? Ser dock inte ritkigt meningen, det är ju knappt någon text i det vad jag vill minnas. Vill man spela Doki är det ju bara att spela japanska versionen och vill man spela en engelsk så finns SMB2 :yes:
 #635172  by Tronin
 
Vad jag vet finns det ingen US mapper till spelet. Du kommer behöva famicom-kassetten och en sån adapter som kom till bl.a. Gyromite för att kunna skapa en repro. Med andra ord kommer det att kosta mer än det smakar.
 #635174  by MoonCloud
 
kul idé. jag kanske skulle kunna hjälpa med eventuell översättning men det finns kanske gott om andra som är bättre på japanska än mig här..
 #635218  by Gazimaluke
 
Översättningar finns till spelet. Och det roliga är helt enkelt att ta ett spel som aldrig släpptes utanför Japan i sin originalform och göra en kopia som är som det kunde varit.
Doki Doki Panic är inte helt som att spela Super Mario Bros 2 heller. Det lite annan känsla i kontrollen.
Det handlar inte om att jag tvunget vill spela Doki Doki Panic på ett NES utan att jag vill skapa. Att göra boxen osv, det är det som är det roliga. Men vad är en box, manual och kassett med etikett på om det inte är rätt spel på kassetten.
 #635319  by skcin7
 
Till min kännedom Doki Doki Panic kräver fysiskt byter från Sida A till Sida B av skivan i Famicom Disk System. Öppningen "Filmen" är på sida A och spelet data finns på sida B. Jag tror att det skulle kräva några större hacking för att få det att fungera. Ingenting är omöjligt, men absolut inte en trivial uppgift.
 #635502  by Tronin
 
På Romnation verkar det finnas en SMB2-hack till DDP. Nu har jag ingen dator tillgänglig för tillfället så kan inte kolla hur det ser ut, men den borde vara möjlig att få in på en vanlig kassett utan större svårigheter.

Instagram #sndb.se