• Universal PPU - Utbytbar bildprocessor till NES (RGB)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #621228  by QUARTEX
 
Hade han varit smart hade han kontaktat mig då jag har grymma folk i elektronik branschen som skulle kunna tillverka de chippen för en spottstyver =)
 #621393  by Da Bear
 
lab23 wrote:Dabear: Det kan aldrig bli tycke och smak i fråga om videoperfektion, antingen är det perfekt eller så nöjer man sig med mindre ;)
Det har du faktiskt rätt i :D :lol:
lab23 wrote: Min bästa är en 14" sony pvm, har aldrig lyckats hitta någon 20" bvm i Sverige under de tre år jag letat.
Sen går det ganska raskt utför för jag får bara bära hem "snygga" bang olufsen-skärmar för frun. En blandning av Blaupunkt och Philips i chassit och även om det är respektive tillverkares bästa rör så är de i ungefär samma kvalitet som Sonys konsumentstandard.

Trinitron anses vara det lättaste att skaffa sig för att de håller en jämnt hög kvalitet på sina konsumentrör. De blir ju däremot aldrig lika bra som proffsskärmarna i BVM-serien, eller ens PVM-serien.

Blev grymt nyfiken på Panasonicskärmarna, har letat runt ett tag nu och det verkar som att Panasonic var Sonys största konkurrent när det gällde lyxrör. Många sena modeller slår tydligen lätt Trinitron.
Har du en egen att visa upp?
Ska börja hålla ögonen öppna för dem!
Tyvärr har jag ingen rejäl "Panna" kvar hemma. Har inte plats så de har sålts vidare tyvärr. Kan inte rekommendera någon speciell heller, men Quintrix är bra skit. Billiga är de också nu för tiden.
 #628953  by WERY
 
Om det finns svårigheter med att tillverka denna PPU så kanske man även skulle satsa på att tillverka en, där luminans och krominans är separerade så man får ut S-Video. Det är inte lika bra som RGB men det är ändå dubbelt så bra som C-Video är, och borde vara enklare att tillverka

Aerobert: Högtalare skall alltid vara avskärmade när de sitter i en TV. Du kanske ska undersöka om degaussen gör sitt jobb. Det är den som avmagnetiserar bilden
 #628958  by WERY
 
C står för två saker när det nämns med ordet -Video. Det ena är Composite och det andra är Combined(som föreslår att luminans och krominans är kombinerade). Precis som att S kan stå för antingen S-VHS eller Separated(som föreslår att luminans och krominans är åtskilda)

När jag skriver C-Video och S-Video så är de det andra alternativet jag menar. Den officiella benämningen är dock de första alternativen i exemplet, även om jag har rätt, tekniskt sett med mina benämningar

Componet Video har helt andra förkortningar som jag aldrig lyckats memorera i huvudet
edit; Dessa heter Y(grön), Cb/Pb(blå) och Pr/Cr(röd)
 #628987  by Victor
 
Jag visste att någon skulle påpeka det!! Orkade inte förklara men det uttrycket gäller ju såklart enbart för att skilja dom två. :D
Det är ju på senaste tid man börjat se komponent på TV-spels konsoler iallafall.
 #628990  by AndiOne
 
^^

Jag har alltid bara använt, för att hålla skillnad på komponent och komposit, tänk på att
komposit rimmar med skit.

Jo visst är det så, PS2an och Xbox och GameCube är ju de första konsollerna som körde med Komponent utav de stora.
Men de är ju som med HDTV, i USA har de ju sänt HDTV sedan början av 90talet.
I Sverige kom de väl typ 2006
 #641568  by Victor
 
Ser lovande ut för våran universala RGB PPU!
http://universalppu.com/?page_id=10

Nu har han gjort en färdig layout för kretskortet och ska skickas iväg för att sedan få en protoyp som han själv ska löda ihop och testa. Han borde ha en test version färdig inom 2 veckor. Sen påbörjar han väll kickstarta projektet för massproduktion.
Ska bli intressant och se hur bra det blir och priset!
 #655863  by Phredreeke
 
WERY wrote:C står för två saker när det nämns med ordet -Video. Det ena är Composite och det andra är Combined(som föreslår att luminans och krominans är kombinerade). Precis som att S kan stå för antingen S-VHS eller Separated(som föreslår att luminans och krominans är åtskilda)

När jag skriver C-Video och S-Video så är de det andra alternativet jag menar. Den officiella benämningen är dock de första alternativen i exemplet, även om jag har rätt, tekniskt sett med mina benämningar

Componet Video har helt andra förkortningar som jag aldrig lyckats memorera i huvudet
edit; Dessa heter Y(grön), Cb/Pb(blå) och Pr/Cr(röd)
Glöm inte att C också kan stå för chrominance i fallet Y/C (dvs S-video)

Sen så använder folk ibland S-VHS som synonym med S-video. S-VHS var en vidareutveckling av VHS-formatet (och var först med att använda S-video, tidigare videoformat hade så låg upplösning så att det inte gjorde någon skillnad mellan komposit och S-video) Kontakten och kabeln heter S-video

Fanns dock Y/C på hemdatorer från Commodore och Atari innan dess.

Instagram #sndb.se