• Mitt projekt just nu (arbetstitel "Bitten")

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #495925  by Nioreh
 
Jag jobbar på scrolling, men får se hur pass avancerat jag vill göra det för mig själv. Att scrolla mellan två screens är iaf busenkelt och kommer definitivt finnas med. Beroende på hur svårt det blir får jag se hurvida jag lägger till större områden än så. Om det blir superknepigt att få till tror jag att jag hellre lägger tiden på mer grafik / bossbattles och annat roligt.
 #520328  by Nioreh
 
Hej

Jag har tyvärr varit bortrest i Amerikat i några veckor, kom hem igår kväll så jag missade precis mässan. :( Jag har haft mycket att göra, men försöker klämma in en liten stund programmering emellanåt (var en perfekt syssla på flyget :) ). Jag kan säga att jag har scrolling (fast bara mellan 2 screens) samt att man nu även kan skjuta zombies. Det jag jobbar på för tillfället är att klura ut en lagom size för de block jag bygger banor av och få till en najs "baneditor" för mig själv. Sen ska jag väva ihop de olika bitarna så jag kan jobba mer på innehåll än själva motorn. Målet är att spelet ska få plats på en CNROM så det blir billigt att tillverka och lätt att göra repros. Det kräver lite finess att få plats med all logik och alla banor på 32KB, men man har ganska mycket plats för grafik.

Jag har också arbetat fram en liten plan för hur banorna ska vara upplagda, samt vilka upgrades som ska finnas för spelarna.

Beroende på väderlek och arbetsbörda under "semestern" (egenföretagare) hoppas jag få mycket gjort under den perioden.

Ska försöka mig på att uppdatera lite mer med nån till video snart.
 #520356  by smid
 
Härligt, låter spännande. Släpper du baneditorn i det färdiga spelet eller skulle inte det fungera? Vore kul att leka runt med powerups och fiender som man vill :)
 #520358  by Nils
 
Detta kommer bli gallant! Gör några limited editions som du säljer svindyrt på nesdb också :P
 #520363  by Nioreh
 
Någon baneditor kommer jag inte släppa tyvärr :), utan det är bara för att jag själv behöver den vid utvecklingen. Det skulle bli alldeles för komplicerat att göra ett rombyggarverktyg och allt sånt (eller bygga in det i spelet). Det är så ont om plats på en CNROM så jag kanske måste lagra vissa data på knepiga vis.

I slutändan hoppas jag släppa spelet på cart, och i så fall kommer det såklart finnas ett par special editions - kanske något jag auktionerar ut här / retrospelsmässan 2013. Men det ligger en bra bit i framtiden än.
 #520389  by Nils
 
Sivak lät ju folk ge design och namnideer när han skapade BK 1 & 2. Du kanske ska göra nåt sånt?
 #520391  by Lindholm
 
du kan ju börja sälja MineShaft på carts för att finansierar detta projektet lite :yes: ;)
 #539929  by smid
 
Håller med Lindholm. Låt folk skicka donationscarts du trycker in spelet och smäller ettikett på. Blir en trevlig summa och fungerar nog bra som motivation.

Instagram #sndb.se