• Mitt projekt just nu (arbetstitel "Bitten")

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #494369  by Nioreh
 
Hej

I den här tråden tänkte jag skriva om mitt nästa homebrew-projekt. I skrivande stund har jag inte kommit så jättelångt, men jag tänkte att jag kan ju visa allt från början. Det är alltid någon som finner nöje i det, och det peppar mig förhoppningsvis att fortsätta när inspirationen håller på att sina.

Om spelet:
Jag har alltid gillat historier om zombies/världens undergång etc, och har sedan en tid filat på ett indiespel till PC i retrostil med zombietema. När jag sedan skaffade mig en Powerpak blev jag sugen på att göra något roligt till NESen. Jag började med ett litet test för att se vad jag skulle kunna lyckas med, och resultatet blev Mine Shaft. Nu tänkte jag göra något lite större, och det lutar åt att mitt zombiespel hamnar på NES-en istället för PC.

Spelet ses snett uppifrån, och min tanke är att det ska vara ett actionspel med vissa äventyrs/rpg-inslag. Jag filar fortfarande på designdokumentet, men det kommer förmodligen vara uppdelat i världar/banor med bossar, fast banorna i sig kommer vara lite "open world", dvs att man kan gå fram och tillbaka och loota vapen/hälsa och leta nycklar och sådant (Kanske även levla gubben sin om jag kan balansera det). Självklart är det 2-player coop, då jag tycker coop-spel är det bästa som finns.

Arbetstiteln, och kanske den slutgiltiga titeln då jag gillar den, är Bitten. Hojta gärna om det redan är taget så får jag komma på något annat :)

Status idag:
Jag har sprites och animationer för huvudpersonen/personerna. Det är en nerkonverterad variant från min första version som redan den var i retrostil. NES har bara 3 färger per sprite, så jag fick pilla lite för att få gubben att se bra ut. Kontrollkoden för spelarna är klar så långt att man kan vandra runt på skärmen. Jag har även lite basic AI-kod klar för en vanlig zombietyp, även fast de inte kan attackera just nu. Det verkar som om jag kommer kunna ha 6 fiender på skärmen samtidigt utan att spelet börjar hacka. Det finns mycket kod som ska in ännu, men har lite CPU-kraft kvar att ta av, samt optimeringar att göra. Jag skulle såklart helst ha svärmar av zombies på skärmen, men det är orimligt på en NES tyvärr så jag siktar på 6 stycken. Klart är även sorteringsalgoritmen så att man kan gå framför/bakom andra gubbar.

Här har ni en skärmdump på hur det ser ut just nu (OBS! Den lilla bakgrund som finns är bara en test, hela spelet kommer inte vara grått)
Image
Som ni ser är det 8 gubbar, men 6 stycken är faktiskt zombies, bara att jag inte gjort grafiken till dem ännu.

Nästa steg är att fila fram lite mer av motorn, samt jobba på storyn som idag är obefintlig. Det första jag vill få in är en attackerande AI samt möjlighet att döda zombies. Sen är det till att sätta sig och rita lite grafik och designa fram konceptet ordentligt.

Ha det bra tills nästa gång.
 #494373  by Nioreh
 
Ja det är klart att det går med de där :), de rör sig enligt bestämda mönster och har noll AI (AI drar CPU som fasiken). Dessutom kan man på grund av detta garantera att de inte ställer sig på rad så man måste börja blinka spritesen (något jag vill hålla till ett minimum)

Edit: Eftersom mina gubbar är 4 sprites var kan jag tekniskt sett maximalt ha 14 fiender grafiskt på skärmen samtidigt (NES kan visa max 64 sprites)

Edit 2: Fel av mig, mina gubbar är 6 sprites stora, så jag kan maximalt ha 8 fiender :)
Last edited by Nioreh on 25 Feb 2012, 14:32, edited 2 times in total.
 #494404  by Nils
 
Det verkar bli riktigt najs! Ser fram emot det.
 #494463  by Kreese
 
Oj. Det där ska bli skoj att följa. Ser redan ut som ett spel man skulle vilja spela.

Vilken mapper kommer detta vara? Ett n-rom spel? Vore ju riktigt skoj med ett cartsläpp framöver. :)

Är det ok att göra en mineshaft cart? Tänkte nämligen göra en då jag har ett n-rom 128 kretskort över...
 #494501  by Nioreh
 
Tidsplan har jag ingen, men hoppas att det inte blir ett evighetsprojekt. Angående val av mapper så siktar jag på en simpel mapper, Typ CNROM. Jag tror det blir svårt att få in det på en vanlig NROM.

Ja, gör en cart på MineShaft. Det spelet är helt gratis.
 #494542  by smid
 
Blir kul att följa detta, skäms över att inte ha provat det första spelet än. Hoppas att tråden hålls uppdaterad och att du inte ger upp. Nice med zoombie och coop :)
 #494562  by MilleN
 
Mycket spännande, keep us updated :)

Jag testade Mine Shaft för ett tag sedan då det nämndes i "svårt att göra NES-spel?"-tråden och det var riktigt beroendeframkallande :)
 #494596  by Leopardkungens
 
Widar wrote:Åh! Zombieapokalypsm! Det bästa som finns! :D

Ställer gärna upp på betatestande o.s.v!
+1 på den!
En på min topp 5 önskelista är en kommande Zombieapokalypsm. Tillsammans med högsta vinsten i lotto och lite andra grejer :lol: .

Kul projekt och lycka till!! Köper gärna spelet om du får för dig att sälja en upplaga.
 #494605  by Lindholm
 
Riktigt tufft projekt :good:


Btw, du ska inte börja sälja mine shaft på cart? testade det lite på emulator och det var grymt
 #494622  by Pinge
 
Ser lovande ut, och jag kan instämma i att mineshaft var ett riktigt trevligt spel! :good:
 #494634  by Nioreh
 
Lindholm wrote:Btw, du ska inte börja sälja mine shaft på cart? testade det lite på emulator och det var grymt
Jag har lite funderingar på det faktiskt. I så fall kommer jag lägga till en batterisparad highscore tror jag, så det blir något lite extra sådär :) Jag funderade på att göra en liten serie och sälja på Retrospelmässan, men det visar sig att jag är borta i Amerikat samma datum så jag kommer inte kunna närvara tyvärr.

Vi får se om det dyker upp något bra tillfälle.
 #494635  by Lindholm
 
Sälj på forumet annars, nog mer än jag här som e sugen på det...
 #494639  by Chefren
 
Grymt bra spelidé måste jag säga! Är riktigt pepp på att se vad du kokar ihop. Provade mineshaft även jag och är lika imponerad som alla andra :)
 #494702  by Robotwo
 
Riktigt tufft än så länge :)
Det där med AI på ett begränsat system är inte helt enkelt att få till.
Ska ju ge spelaren en chans medans den fortfarande är utmanande :D

För vidare inspiration så gjorde ju någon en PC baserad "Demake" utav L4D som höll sig ganska väl inom NES restriktioner.
Dock så skalade den ner antalet zombies rejält men var någorlunda IAF, något som du kan kolla över för att se ifall det finns något att inspireras över.
http://www.youtube.com/watch?v=sTTAvw0-Bms

Dom enda andra faktist konsol-släpta spelen jag kan tänka mig vara någorlunda inspirerande inom temat är väl:

Resident Evil Gaiden (Gameboy Color) http://www.youtube.com/watch?v=jIVwXBvMdNk#t=04m00s
Intressant sak i det spelet var väll bland annat hur stridsläget utspelades i första person med ett ganska intressant strids-system.

och Sweet Home (Famicom) http://www.youtube.com/watch?v=zMcxSasGAM0
Mycket intressant spel, dock lite mer turbaserat och strategi upplagt.
 #495362  by Nioreh
 
Halloj

Har jobbat på lite igår och lagt in lite annat matnyttigt i motorn. Jag har fått till ett system för att hantera grafiken för spritesen, så jag tog mig tid att måla lite grafik till zombiesarna. Sen har jag fått in collision med bakgrunden, dvs så man inte kan gå igenom saker och ting. Målade lite hus och gjorde en liten testbakgrund för att testa, och det verkar fungera bra. Jag skrev att jag skulle lägga in så man kunde döda zombies snart, men det får vänta lite till pga att jag måste få till grunderna i motorn lite mer solitt. Fler än 4 gubbar på en rad är nu också löst, då jag kom på ett finurligt sätt att blinka spritesen på. Här kommer en liten video som visar ungefär hur det ser ut nu.
Jag har börjat klura på hur fasiken jag ska göra scrollingen på ett smidigt sätt. Men det löser jag nog (även fast det börjar bli riktigt ont om CPU-kraft nu)
 #495526  by Robotwo
 
Grymt bra gjort :D
Sprite flickering och collision detection brukar vara lite kluriga att få till :)
Kommer nog bli lite klurigare även när du ska ha collision detection tillsammans med scrollningen :B
 #495611  by Nils
 
Man kan ju göra screen by screen istället för scrolling också.
 #495863  by Pinge
 
riktigt nice!
Speeda gärna upp gubbarna också, inget som är så frustrerande som spel med långsam gubbe!
 #495865  by Kreese
 
Zombiesarna bör dock inte gå för snabbt. Jag tycker det blir för läskigt då... :)

Jag måste verkligen ge beröm för grafiken. Den är enkel men ändå så klockren redan nu.

Jag antar att det inte kommer bli ett spel som scrollar, utan att det blir skärm för skärm. Vilket inte är någon jättefara, det kommer bli skoj ändå!
 #495914  by Pinge
 
om du läser vad han skrivit så sa han ju jobba på scroll :good:

Instagram #sndb.se