• NES-Game Reference Checklist For The Swedish Collector V1.31

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #23444  by J. Lilja
 
Highwind wrote:Riktigt fin lista, har letat efter en sådan väldigt länge, nu jävlar blir det att skriva ut den och sätta upp den på kylen. :D
Kul att du tycker om den! Det blir som lön för mödan kan man säga.. :wink: Men vänta en stund med att skriva ut den så ska jag slänga upp en uppdaterad lista komplett med alla mappers.
Widar wrote:Det borde väl vara samma Mapper på US och PAL?

http://www.nintendoage.com/index.cfm?Fu ... ame_ID=693

Hardware: 74xx32, MMC3A
Jo, det är en bra fråga.. Lade förut märke till att kretskortet i en svensk Super Mario/Duck Hunt skiljer sig från ett franskt. Dock så lade jag märke till detta långt innan jag började skriva ner mappers, och tänkte inte då på att kolla om det var någon skillnad, och nu har jag sålt den franska. Det svenska kretskortet var enkelt och utan vanliga chip om jag inte missminner mig, medan det franska hade tre (tror jag) chip. Därför är jag inte säker på att det är samma mappers.. Men jag skulle tro att det är det. Den svenska versionen saknade ju helt och hållet mapper, men om den haft en hade den säkerligen varit samma som på den franska versionen. Så, därför antar vi tills vidare att det är samma mappers oavsett region. Tack så mycket för den sista förresten! :D

 #23445  by J. Lilja
 
Sådärja! Nu finns en uppdaterad lista med alla mappers angivna! Stort tack till alla som hjälpt till! Jag ska göra ett tillägg i listan sedan med en riktig tacklista. Äras den som äras bör! :wink:

Klicka här för version 1.31 av listan!
Last edited by J. Lilja on 25 Jun 2008, 09:40, edited 2 times in total.

 #23449  by Widar
 
Ser bra ut som alltid!

Se till att lägga till NintendoAge.com som länk i slutet också! :)

mvh

 #23450  by J. Lilja
 
Widar wrote:Se till att lägga till NintendoAge.com som länk i slutet också! :)
Done! :)

 #23453  by rocc
 
rocc wrote:tokfint arbete, bugar mig før dig lilja.. en snabb okunnig fråga, vad ær mapper før något? vad har man før anvænding av det`?
*hytter med näven åt att ingen svarade på min fråga* =;

 #23562  by J. Lilja
 
rocc wrote:en snabb okunnig fråga, vad ær mapper før något? vad har man før anvænding av det`?
Mappers are hardware in cartridges in addition to the ROM/RAMs which enhance the NES' capabilities. By default, the NES only supports games with a maximum of 32K of PRG and 8K of CHR ROM/RAM, 2K of WRAM and 2K of VRAM. However, the NES is a very extendable system, and through mapper hardware, bankswitching, graphical and audio enhancements, and other extensions can be performed. Mappers allow for a virtually unlimited amount of PRG and CHR memory space, increased background tiles, increased background tile attributes, battery backed save games, and so on.

Launched in North America in 1985, by 1986, most NES games already began using mapper hardware, as 32K of PRG ROM just couldn't achieve the gameplay experience developers required. Mappers vary from simple and straight forward such as the CNROM, to incredibly complex, such as the MMC5.

-Brian Provinciano


Som samlare har du egentligen ingen nytta av att veta vilken mapper ett visst spel har. Jag vet egentligen inte varför jag ville ha med denna information heller, men det kändes som en kul grej och i extrem-udda fall kanske man kan tänkas ha behov av att veta vilken mapper ett visst spel har. :)
 #23998  by Sol
 
Okej, nu är det min tur att bidra med lite info. Har fått en nystart på NES-samlandet och är som de flesta andra ute efter en komplett SCN-samling, fast jag hastar inte utan köper när de är billigt och jag har råd. Så Pro Am 2 lär jag inte få hålla i på ett bra tag... :(

Har själv tänkt på en sån här lista men nu slipper jag ju. Skitfin! Beröm för att du använt de riktiga titlarna korrekt!

Skulle dock gärna vilja se hela koden på spelen, som t.e.x NES-XX-SCN, gör listan mer komplett så att säga.

Lite övrig info, vet inte om den kvalar in på listan men det är ju kul kuriosa iaf.

Följande spel utannonserade Bergsala i Sverige men släppte dem aldrig (eller jo vissa). Inom parantes står det var man först kunde läsa om dem. Endast information från Bergsalas reklamblad.

Mighty Bomb Jack (Broschyren: Nintendo Videospel 1988)
Hyper Olympic (Visades upp redan 1988 men släpptes inte förräns 1992, då med titeln Track & Field in Barcelona p.g.a OS. Släpptes 1985 i Japan och kom inte till Sverige förrän tre år efter sin egen uppföljare! Broschyren: Nintendo Videospel 1988)
City Connection (Broschyren: Nintendo Videospel 1989)
Goal (Visades upp redan 1990 men släpptes inte förrän 1994 då Bergsala kommit över en ESP-version. Broschyren: Nintendo Videospel 1990)
Pinbot (Broschyren: Nintendo Videospel 1990)
Punch Out! (Visades utan Mike Tysons namn redan 1991. Någon som vet när de ändrade titeln? (Broschyren: Nintendo 1991)
Tecmo Bowl (Broschyren: Nintendo 1991)
Marble Madness (Broschyren: Nintendo 1991)
Captain Skyhawk (Visades upp redan 1991 men släpptes inte förräns 1994 då Bergsala kommit över en ESP-version. Broschyren: Nintendo 1991)
Teenage Mutant Hero Turtles III - The Manhattan Project (Broschyren: Nintendo 1992)
Rampart (Broschyren: Nintendo 1992)
Darkman (Broschyren: Nintendo 1992)
The Empire Strikes Back (Broschyren: Nintendo 1992)
Disney's The Little Mermaid (Broschyren: Nintendo 1992)
Robocop II (Bergsala släppte ettan och trean men inte tvåan. (Broschyren: Nintendo 1992)
Bubble Bobble II - Rainbow Island (Broschyren: Nintendo 1992)
Kickle Cubicle (Broschyren: Nintendo 1992)
Pirates! (Broschyren: Nintendo 1992)
Star Trek (Broschyren: Nintendo 1992)
Hook (Broschyren: Nintendo 1992)
The Uninvited (Från samma utvecklare och i samma stil som Déjà Vu, Shadowgate etc. Broschyren: Nintendo 1992)
The Hunt for Red October (Broschyren: Spelguide Nintendo Power, 1992)
Felix The Cat (Broschyren: Nintendo Videospel 1993)
The Blues Brother (Broschyren: Nintendo Videospel 1993)
Nightshade (Broschyren: Nintendo Videospel 1993)
Krusty's Fun House (Broschyren: Nintendo Videospel 1993)
Mighty Final Fight (Broschyren: Nintendo Spelguide 1993)
The Trolls in Crazyland (Broschyren: Nintendo Videospel 1994)

Hittade en till:

Beauty & The Beast (Står i innehållsförteckningen m.m. om spelet men på sidan nr. 25 där det ska va är det reklam istället. Tidningen: Club Nintendo Nr. 3, Sep. 1994)

Har även sett info någonstans att Street Gangs + nåt mer hyrspel släpptes som riktiga "köpespel" av Yapon. Ska kolla upp det!
Last edited by Sol on 24 Apr 2007, 15:22, edited 1 time in total.

 #24006  by Bonomaul
 
Mycket trevlig sammanställning av den informationen Sol! Tack och lov (får man väl kanske säga ändå) så släpptes inte alla de titlarna, men ett par av dem hade ju varit trevligt - Turtles III tex.
 #24019  by J. Lilja
 
Sol wrote:Skulle dock gärna vilja se hela koden på spelen, som t.e.x NES-XX-SCN, gör listan mer komplett så att säga.
Först vill jag säga tack för infon, jag har själv funderat på att sammanställa en lista över spel som inte släpptes/aldrig bekräftats i sverige, men var orolig att jag skulle måsta köpa alla gamla magasin och kolla själv. Så stort tack! Ska fylla i listan så fort jag har tid. :)

Ang. regionskoderna så hade jag faktiskt med hela koderna på en tidig version av listan, men det blev så svårt när vissa av spelen skulle ha flera olika koder, därför gjorde jag så där. All info finns ju ändå med, förutom just de två bokstäverna för varje spel, men det borde jag ju kunna lägga till utan att det ska ta för mycket plats. :roll:
Sol wrote:Har även sett info någonstans att Street Gangs + nåt mer hyrspel släpptes som riktiga "köpespel" av Yapon. Ska kolla upp det!
Skitbra! Om du tittar i första inlägget så finns där en lista över de saker som ska förändras, alternativt läggas till i listan. Där står en punkt om att jag ska bekräfta vilka spel som enbart släpptes som hyrspel i Sverige. Om du kan hjälpa mig med den informationen skulle jag vara dig evigt tacksam! Jag har fått anledning att misstänka att vissa spel som endast kunde hyras i Sverige kan ha släppts som SCN med vanlig kartong i andra skandinaviska länder, men jag har inte kunnat bekräfta detta ännu. Jag har dock för mig att Lolo ska existera med vanlig SCN-kartong.

Hur som helst, stort tack! ;)
 #24021  by J. Lilja
 
Widar wrote:
Sol wrote:Har även sett info någonstans att Street Gangs + nåt mer hyrspel släpptes som riktiga "köpespel" av Yapon. Ska kolla upp det!
Här disskuteras samma sak! http://www.nesworld.com/cgi-bin/yabb/Ya ... 1176842016

Mvh
"You are not allowed to access this section" :(
 #24022  by Widar
 
J. Lilja wrote:
Widar wrote:
Sol wrote:Har även sett info någonstans att Street Gangs + nåt mer hyrspel släpptes som riktiga "köpespel" av Yapon. Ska kolla upp det!
Här disskuteras samma sak! http://www.nesworld.com/cgi-bin/yabb/Ya ... 1176842016

Mvh
"You are not allowed to access this section" :(
http://www.nesworld.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
Det är bara att regga sig på forumet! Rekomenderas varmt! :)

 #24059  by Sol
 
Gaylord! Hittar inte infon nu längre.... måste gräva mer i högarna här.

 #24101  by Sol
 
Mer annan info:

Hyper Olympic (Visades upp redan 1988 men släpptes inte förräns 1992, då med titeln Track & Field in Barcelona p.g.a OS. Släpptes 1985 i Japan och kom inte till Sverige förrän tre år efter sin egen uppföljare! Broschyren: Nintendo Videospel 1988)

Citat ur Nintendo Videospelklubb nr. 6 Jan, 1989:

"Vi kommer inte att släppa Hyper Olympic, eftersom efterföljaren Track & Field II är helt överlägsen med 16 (!) olika grenar. Det spelet kommer under -89"

...men efter en namnändring och några år ändrade de sig tydligen he he...

Vidare svarar de i samma nummer på frågan om de ska släppa Donkey Kong J:r Math:

"Nej, det är ett alldeles för lätt spel för yngre som vill träna sina matematikkunskaper."

Lite officiella utgivningsdatum för tillbehör (hatar svengelskans releasedatum):

Uppdaterat 2007 07 25!!

1986 09 01 Nintendo Entertainment System (Nintendo) NES-PAL-001
1986 09 01 AC Adapter (Nintendo) NES-PAL-002
1986 09 01 Nintendo RF Switch (Nintendo) NES-003 (NESP-003 PAL)
1986 09 01 Nintendo Controller (Nintendo) NES-004
1987 08 15 Zapper Grå (Nintendo) NES-005
198? ?? ?? Zapper Röd (Nintendo) NES-005
1988 06 15 Super Controller (Bandai)
1988 06 15 NES Advantage (Nintendo) NES-026 (Min egen heter även SCN0002147)
1988 07 15 Family Fun Fitness (Nintendo)
1988 10 20 NES Max (Nintendo) NES-027
1989 08 10 Zinger Joystick (Beeshu)
1989 08 10 Ultimate Trådlös Joystick (Datum finns men jag tror inte de släppte den här i Sverige. Sett den nån gång men vet inte om det var till NES.)
1989 09 27 Wireless Infrared Remote Controller (Acclaim)
1991 03 14 NES Satellite (Nintendo) NES-032SAA
19?? ?? ?? NES Four Score (Nintendo) NES-034A
1989 ?? ?? The Nintendo Double Player Wireless Head-To-Head System (Acclaim) # 30401
19?? ?? ?? Scart-kabel (Nintendo?) Har aldrig sett originalet har ni?
19?? ?? ?? Förlängningskabel 1,8 m x 2
19?? ?? ?? NES Cleaning Kit (Nintendo) NES-030 (NES-A-CK-SCN)
19?? ?? ?? Nintendo Controller x 2 (Nintendo) NES-004

19?? ?? ?? Game Genie (Target Games) Ej släppt av Bergsala.

Och jo, Bergsala stavade det "Silver Pack". Det står i tidningarna att Goonies II och Gumshoe också är Silver Pack! Men Gumshoe har väl inte ens lösenord??
Last edited by Sol on 25 Jul 2007, 20:58, edited 1 time in total.

 #24480  by AndiOne
 
Vet inte riktigt om de står tidigare i tråden.

Men varför är inte Baseball listat som ett spel i svarta serien?

 #24484  by Sol
 
För att det inte släpptes i Sverige om det gäller denna listan.

 #24489  by AndiOne
 
Men de gjorde ju inte Urban Champion heller o den är med på listan?

 #24490  by J. Lilja
 
AndiOne wrote:Vet inte riktigt om de står tidigare i tråden.

Men varför är inte Baseball listat som ett spel i svarta serien?
Shit pommfritt! :shock: Tittar man på kassetten så hör den ju till svarta serien, men av någon anledning hittar jag den inte listad bland resterande svarta serien-spel någon annanstans heller. Någon som vet varför??

Det är sant att den inte finns med i listan eftersom den inte släpptes i Sverige, men om den verkligen hör till svarta serien så ska den ju ändå finnas listad i faq:en här på forumet och i slutet på listan där jag listar samtliga svarta serien-spel. :?

 #24498  by Sol
 
Inte? knasigt...

 #24724  by Sol
 
Lite mer fakta. Är så grymt irriterad att jag tappade bort var jag läste om "Grattis nu släpps Street Gangs och hmm hmmm till försäljning också....". Trippelkollat alla tidnngar men inget numer, drömde jag? DDIII var också bara till uthyrning i början som ni ser, ändra på listan Lilja.

NES Hyrspel:

1. Adventures of Lolo (Hyrspel: 1990 12 28?, Försäljningstart: 1992 03)
2. Total Recall (Hyrspel: 1991 03 21, Försäljningstart i Sverige: 1992 03, släpptes till försäljning i Finland och Norge redan vid
hyrutgåvans utgivningsdaum i Sverige.)
3. Double Dragon II (Hyrspel: 1991 09 26, Försäljningstart: 1992 04 30)
4. Stealth ATF (Hyrspel: 1991 11 14, Försäljningstart: 1992 04 30)
5. Terminator 2 (Hyrspel: 1992 02 01?, Försäljningstart: 1993 01 ??.)
6. Double Dragon III (Hyrspel 1992 07 02, Försäljningsstart: Vet ej om det såldes.)
7. Die Hard (Hyrspel: 1992 ?? ??, Försäljningstart: Vet ej om det såldes.)
8. Street Gangs (Hyrspel: 1992 05 27, Försäljningstart: Vet ej om det såldes.)

 #30371  by Sol
 
Lilja, har du slutat uppdatera din lista?

 #30402  by J. Lilja
 
Sol wrote:Lilja, har du slutat uppdatera din lista?
Nej då, men jag har precis flyttat och inte hunnit få bredbandet flyttat än så jag har inte kunnat lägga upp en uppdaterad lista. Men den som väntar på nått gott.. ;) ..borde inte vänta på mig. :oops:

 #31089  by duga
 
Sol wrote:Lite mer fakta. Är så grymt irriterad att jag tappade bort var jag läste om "Grattis nu släpps Street Gangs och hmm hmmm till försäljning också....". Trippelkollat alla tidnngar men inget numer, drömde jag? DDIII var också bara till uthyrning i början som ni ser, ändra på listan Lilja.

NES Hyrspel:

1. Adventures of Lolo (Hyrspel: 1990 12 28?, Försäljningstart: 1992 03)
2. Total Recall (Hyrspel: 1991 03 21, Försäljningstart i Sverige: 1992 03, släpptes till försäljning i Finland och Norge redan vid
hyrutgåvans utgivningsdaum i Sverige.)
3. Double Dragon II (Hyrspel: 1991 09 26, Försäljningstart: 1992 04 30)
4. Stealth ATF (Hyrspel: 1991 11 14, Försäljningstart: 1992 04 30)
5. Terminator 2 (Hyrspel: 1992 02 01?, Försäljningstart: 1993 01 ??.)
6. Double Dragon III (Hyrspel 1992 07 02, Försäljningsstart: Vet ej om det såldes.)
7. Die Hard (Hyrspel: 1992 ?? ??, Försäljningstart: Vet ej om det såldes.)
8. Street Gangs (Hyrspel: 1992 05 27, Försäljningstart: Vet ej om det såldes.)
Var det inte Terminator 2, Die Hard och möjligen ett spel till som såldes för typ 100 spänn i butik? Fast om det var via Bergsala minns jag förstås inte.

 #31147  by Hundägaren
 
Sol wrote: NES Hyrspel:

3. Double Dragon II (Hyrspel: 1991 09 26, Försäljningstart: 1992 04 30)
4. Stealth ATF (Hyrspel: 1991 11 14, Försäljningstart: 1992 04 30)
6. Double Dragon III (Hyrspel 1992 07 02, Försäljningsstart: Vet ej om det såldes.)
8. Street Gangs (Hyrspel: 1992 05 27, Försäljningstart: Vet ej om det såldes.)
Dessa har jag eller har haft helt kompletta i SCNversion. Inköpta i Sverige med vanlig papperskartong och alla har varit märkta SCN på flärparna.

MVH H Ä

 #31282  by Sol
 
Ah, trevligt. Du har inga släpp-datum på dem?

 #31284  by Lakanman
 
Så har vi ju Asterix som det står: Kommer den 25 aug i Club Nintendo 2 april 1994.

EDIT:

Fasen det är lite konstigt att läsa dom här gamla Club Nintendo och inte se www någonstans :)
 #32857  by Lillapojkenpåön
 
Jag har tre olika slags dammskydd här hemma, helsvart, röd matt nintendo logga och röd blank metallic nintendo logga.

Kom det olika till olika spel,eller finns samma spel med olika dammskydd?
Man skulle ju tillexempel kunna tänka sej att spel som antligen var utgivna eller utvecklade av nintendo kom med nintendo logga på dammskyddet och andra utan, detta måste ju ha blivigt diskuterat förut så är det någon som kommigt fram till något svar?

Och jag undrar även ifall alla spel med dom längre manualerna (T.ex turtles) kom med speciella extra smala cellplastbitar i bottnen?, jag har bara nes open tournament med sådan manual hemma och den har en smalare lite blåaktig cellplastbit,

 #32858  by Filurkatten
 
http://www.nesdb.se/phpBB2/viewtopic.ph ... =dammskydd

Tror att det diskuterats på fler ställen på forumet, men är lite osäker.
Kommer inte heller ihåg riktigt vad som står i denna tråden jag referarar till men man får hoppas på att den hjälper lite i alla fall.

Hej förövrigt!

 #32871  by Bonomaul
 
Tråden som det länkades till är bra för dammskyddsfrågor, ja.

Ang. din andra fråga så stämmer det du säger.. de spel som kom med stora manualer (dock inte Turtles som hade liten) har en blå frigolitbit som inte är lika tjock.
Det finns någonstans på forumet svar på vilka spel det gäller, men vet inte var. De jag kommer på är Swords n' Serpents, SMB3 och NES Open Golf.

 #32872  by Filurkatten
 
Hej! Men jag har ju kvar mitt SMB3 från när jag var liten, det har stor manual och en vanlig frigolitbit!
Samt så kan jag försökra om att jag inte har bytt ut den frigolitbiten.


(om det nu var det ni syftade på)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Instagram #sndb.se