• Plågsamma NES minnen

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #542113  by Longson
 
Kanske lite OT men det är fortfarande ett plågsamt minne.
Köpte ett zombie spel till snes vilket verkade bra och var billigare än alla andra spelen eftersom de var amerikanskt och självklart hade man en konverter.
Han i butiken: ja ja det kommer fungera kom tillbaka om det är något. Men självklart var konvertern för gammalt och klarade inte av de senare spelen. gick tillbaka till butiken och han visste inget och jag fick inte heller mina pengar tillbaka. Inte änns när jag gick med min bror, gick tyvärr inte. Ledsen var jag förstås och 13 bast var man och man hade inga pengar kvar. Sedan vid åldern inskaffade man sig ett bättre konvertor och nu ångrar man sig inte ett dugg ;)
 #542162  by Ufouria
 
QRS wrote:Det enda plågsamma minnet jag har av nes spel är nog att jag spelade igenom Rygar fram till sista bossen säkert 10ggr och kunde ¤)%)#(% aldrig få kål på honom... Jag hyrde det ett antal ggr men lyckades aldrig. Måste nog testa något dag igen. Det var "ett par" år sedan nu.
+1 på den!
Jag hyrde Rygar över en helg (eller flera helger - minns inte) och spelade all vaken tid. Tyckte det var helt fantastiskt. Allt var så mystiskt och det var en enorm glädje när man hittade nya prylar så att man kunde ta sig vidare. Det mest episka var nog när man där på berget skulle svinga sig ut med det där repet.
Jag kom till slutbossen men klarade aldrig honom. Hann väl med en sisådär 100 försök innan det var dags att lämna tillbaks spelet. Spelade det även för 4-5 år sedan och samma visa den gången. Kom till slutbossen, försökte miljontals gånger men lyckades aldrig.

MEN revanschen kom när jag för ett par år sedan skaffade mig NTSC versionen. Kom till slutbossen och tog han på första försöket. Tror att han dog på 10-12 träffar. Löjligt lätt. I PAL versionen krävs det väl typ 4 ggr fler "hits" på honom innan han dör. Så ett tips är att spela NTSC utgåvan. 4 ggr lättare - inte bara bossen utan alla andra bossar oxå då man har mer "kraft".
 #542164  by MoonCloud
 
NICE! bra tips, Sanna :)
undrar om det finns liknande skillnader i fler spel ...
 #542262  by segasonic
 
Här finns lite info iaf:
viewtopic.php?f=10&t=3348
viewtopic.php?f=10&t=2889
 #542460  by QRS
 
Tack för tipset, Sanna! Ska kolla upp det! Får nog bli emulator då kanske ;) Det var så länge sedan jag spelade spelet nu men jag har för mig att om man inte klarade bossen direkt så blev det svårare på något sätt när man försökte igen? Eller minns jag fel? Måste nog köra det igen nu! Ja det var otroligt roligt och inte svårt alls genom hela spelet! Förutom den där sista bossen.
 #542485  by Ufouria
 
Klarar man den inte direkt måste man bege sig tillbaks till berget och döda fiender och hämta energibägare eller vad det var hos buddan högst upp på berget. Eller måste och måste, men det blir jul enklare då.
 #542495  by charon
 
Min pappa skämde aldrig bort mig (något som min mamma gjorde istället), men varje år och för att visa att det lönar sig att vara snäll så fick jag ett spel till mitt NES.

Captain Planet fick jag :(
 #542531  by Toktotte
 
Sanna wrote:det blir jul enklare då.
:D

Åskguden Tor smaskade till min undomskärlek för kanske 10 år sedan. Än mer tragiskt då även lille Kid Icarus fick smaka på hammaren :( Åska är en bitch då man bor på landet, har även blivit berövad ett Amiga 500 och 3-4 telefoner.
 #542607  by smid
 
Henne?

Finns det någon som har klarat Rygar till PAL?
 #542612  by Ufouria
 
Förstod inte vad tokiga totte menade :)

Om någon säger sig klarat PAL Rygar så vill jag se videobevis or it never happened. [-(
 #542621  by XIAOYANGGUANG
 
Åskan tog hans nes och kid icarus kasset samt andra saker, dvs dom förstördes :(
 #542645  by Toktotte
 
Helt korrekt, Xiao! :D Mitt Nes var min barndomskärlek, flickor blev inte intressant föränn jag blev 23! :)
 #542646  by QRS
 
Sanna: Märkte hur Rygar var nu. Testade på emulator då jag inte har det till nes. Hade för mig att det var save funktion eller password men det finns ju inget!! Sånt blir man ju galen på då spelet inte är tillräckligt kort för att köra igenom på ett par timmar när man inte kommer ihåg något knappt! :=) Lite dåligt faktiskt att man måste ha konsolen/emulatorn igång hela tiden...annars är det bara att börja om från början. Nu förstår jag varför jag inte spelade om det tidigare haha! I vanligt fall hade jag nog haft ett gammalt PW liggande och hyrt eller köpt det några år senare etc.

Man kan ju iofs använda sig av savestates på en emulator...men det känns ju inte fair...fast ändå...man har ju kommit dit tidigare! :) Nej, bara att se till att man har en dag ledigt och köra igång tidigt! Gillar inte att ha datorer eller konsoller på över natten :) Nu ska spelet klaras!
 #542647  by Lindholm
 
Sanna wrote: Om någon säger sig klarat PAL Rygar så vill jag se videobevis or it never happened. [-(
Samma sak om någon säger att de klarat att landa i TopGun, fast då behöver jag nog se det live och undersöka kassett/konsol så det inte är något fuffens med det...
 #542649  by Ufouria
 
Därför är det jobbigt att spela på emulator. Jag föredrar kassett till de långa spelen så kan man låta NES konsolen stå på över natten. Har svårt för att spela flera timmar per dag.

Lindholm: :lol:
 #542810  by QRS
 
Äntligen klarade jag Rygar (NTSC) :) Det var mycket lättare boss på slutet än vad jag mindes. Behovde inte ens använda min potion...bara rakt på och en power up så dog han på mindre än 15 sek :) Är det verkligen sådan skillnade mellan PAL och NTSC? Eller var man bara kass då?

Nu kan man äntligen lägga det plågsamma minnet åt sidan. Dags för en annan nemesis...sista delarna av Star tropics :)
 #542814  by MoonCloud
 
grattis! =D>
 #542830  by Ufouria
 
JA! Det är en enorm skillnad! Du behöver bara få in 1/4 så många träffar på slutbossen. Stor skillnad att få in typ 12 träffar jmf med 48. :)
 #542856  by wkd!?
 
Jag kan minnas då jag var liten och vi i familjen hade alla kassetter i en stor kartong, detta kanske inte är särskilt ovanligt, MEN, Jag kan fortfarande se de mosade kartongerna + Manualerna till MM 4 och MM 5 ligga i botten av den stora kartongen då jag sluter ögonen :) Synd att man inte hade hjärnceller som barn 8)
 #542877  by QRS
 
Kommer ihåg att jag tittade snett på kompisen som varsamt alltid la in sina spel i kartonger och ställde dem prydligt på hyllan...I dag hade man gjort likadant haha. Å andra sidan blev alla hans konsoler och spel stulna i hans källarförråd för ett par år sedan, så i slutändan hade han inget för det :( Som tur var så var han aldrig medveten om värdet i spelen rent ekonomiskt...och jag har inte hjärta att säga det till honom efter att de försvann heller ;)
 #542979  by segasonic
 
Boone har kanske ett passande lock til Mr.Domarn :DOG
 #549016  by pravda
 
jag hade ett plågsamt minne nu imorse. mina kartonger står samlade på en hylla högst upp vardagsrummet, ca 20 cm från taket. idag vaknade jag av att min lilla katt gick och promenerade på hyllan och putte ner dem.
 #549068  by Ufouria
 
Drygt! För mig gick det som på räls tills jag kom till en bana där man skulle hoppa och man var på typ en båt i vattnet. Tror man skulle hoppa på en fjäder eller liknande men det var totalt omöjligt att få hoppet tillräckligt högt. Skitspel! :arg:
 #549073  by fredrickcarlsson
 
Puh. Har haft mardrömmar om "pusselmannen" i första Mega Man under många år. Klarade aldrig den snubben, men så satte jag mig ner igår och började pilla... VIPS var han död! Lättnaden som sköljde över mig var otrolig och sen gick resten av spelet som en dans. Yellow Devil, du trodde du förstört mitt liv, men ICKE!
 #549125  by RetroMask
 
Sanna wrote:
QRS wrote:Det enda plågsamma minnet jag har av nes spel är nog att jag spelade igenom Rygar fram till sista bossen säkert 10ggr och kunde ¤)%)#(% aldrig få kål på honom... Jag hyrde det ett antal ggr men lyckades aldrig. Måste nog testa något dag igen. Det var "ett par" år sedan nu.
+1 på den!
Jag hyrde Rygar över en helg (eller flera helger - minns inte) och spelade all vaken tid. Tyckte det var helt fantastiskt. Allt var så mystiskt och det var en enorm glädje när man hittade nya prylar så att man kunde ta sig vidare. Det mest episka var nog när man där på berget skulle svinga sig ut med det där repet.
Jag kom till slutbossen men klarade aldrig honom. Hann väl med en sisådär 100 försök innan det var dags att lämna tillbaks spelet. Spelade det även för 4-5 år sedan och samma visa den gången. Kom till slutbossen, försökte miljontals gånger men lyckades aldrig.

MEN revanschen kom när jag för ett par år sedan skaffade mig NTSC versionen. Kom till slutbossen och tog han på första försöket. Tror att han dog på 10-12 träffar. Löjligt lätt. I PAL versionen krävs det väl typ 4 ggr fler "hits" på honom innan han dör. Så ett tips är att spela NTSC utgåvan. 4 ggr lättare - inte bara bossen utan alla andra bossar oxå då man har mer "kraft".


Exakt samma visa för mig när jag var en snorunge! Vet inte hur jävla många gånger jag hyrde Rygar utan att ens ha en chans på sista bossen....
 #549146  by smid
 
Sanna wrote: Kom till slutbossen och tog han på första försöket. Tror att han dog på 10-12 träffar. Löjligt lätt. I PAL versionen krävs det väl typ 4 ggr fler "hits" på honom innan han dör.
Finns det ingen som kan få in 40-50 hits? Har en kompis som spelade detta dygnet runt när han va liten men lyckades ändå aldrig få ner honom. Jag vet att en person på detta forum hävdar att han har klarat Rygar, kan dock inte komma på vem det var. Ganska ny användare vid tillfället och ingen trodde honom :D
 #549946  by SCHNEIER
 
Har väl två ganska plågsamma minnen.

Det första gäller Rygar, som nämnts tidigare här i tråden. Den där förbannade slutbossen. Jag klarade aldrig av honom. Antar att jag var nära ett par gånger, men han kändes omöjlig. Av alla spel jag hade, ca 25, var Rygar det enda jag inte klarade.

Det andra plågsamma minnet är köpet av Ghostbusters II. Jag älskade filmen, och sparade därför min veckopeng och samlade ihop pengar på annat vis för att köpa spelet. Minns att jag satt i bilen på väg hem från affären och klämde på spelet, läste instruktionsboken och var allmänt superglad.

30 sekunder in i spelet förstod jag att det var ett totalt misslyckat spel och besvikelsen öste över mig som en bitande kall nordanvind.

Instagram #sndb.se