• Chip Maestro - NES = äkta MIDI-synth!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #626993  by pyton
 
Nån mer än jag som bara får grå bild från sitt chip maestro? På mitt ena NES grå blinkande bild och på mitt andra bara grå utan blink :/
 #626997  by Lindholm
 
Grå bild på mitt svenska nes, ljusblå på amerikanska :/

Har dock inget inkopplat i midiporten så kanske beror på det?

EDIT:"The ChipMaestro does not output any video, only audio through the RCA jack on the side of your NES. "
 #627006  by Lindholm
 
tänkte samma sak... Nu måste man bara skaffa sig en keyboard så man kan leka med lite oljud, köpte en usb-midi adapter till chipmaestro, men var "ganska" längesen man slarvade bort den...
 #627030  by smid
 
No video through rca... antar att det också gäller rf. Oh well, den är ju till för musik. Kul att fler hade använt samma hashtag på instagram Kreese :)
 #627741  by pyton
 
Nån som fått sitt chip maestro å funka? Jag tror jag fick fel region för den blinkar på alla mina NEs uto ett som jag vet klarar NTSC. Hur har ni andra som beställde löst regionen? Moddat NES eller ett amerikanskt? Jag har inte lyckats att få vettigt ljud ur den iaf, bara lite små slingor, ifrån pianot funkar det inte alls, vilket det gör när jag kör midi ut från datorn till pianot.
 #627761  by Lindholm
 
har inte testat min än, har inget sätt att testa den... Någon som har tips på billig midiklaviatur man kan köpa?
 #627776  by pyton
 
Jag har en M-Audio keyrig 49. Den är ganska billig. Ginns en större också som jag ångrar att jag inte köpte från början. Plus mitt skramlaha piano.
 #627813  by smid
 
Yes! Va vid gamla huset och snodde post, den låg i brevlådan. Inte en skråma trots jiffy, ska jamma ikväll.
 #627843  by Lindholm
 
pyton: finns det även midi på M-Audio keyrig? Antagligen, men står bara om usb när jag googlat...

Grattis smid, spela in när du jammar :yes:
 #627953  by pyton
 
Nej mitt keyrig har bara usb, så jag kör in i datorn och ut till chip maestro från ett midi interface, men jag har inte fått det att funka riktigt än, ska beställa en riktig midisladd och köra från pianot istället som har både midi in och ut.
 #628211  by Kreese
 
Hittade ett par MIDI-sladdar på vinden. Har nu testat i två NTSC NES och typ 3 PAL NES.

Inte lyckats få ljud i den alls. Eller ju efter typ 30 sek piper den i en hög frekvens. Ibland...

Jag har en Evoultion MK-449C som jag kopplar in i datorn och tar ström från USB. Sen finns det MIDI-ut. Men efter ett par timmars meckande börjar jag undra vad felet är...

Jag har kommit på två saker det kan bero på.

Jag har ju gjort den där "Famicom/VRC 6 modden" ni vet med ett motstånd mellan två pinnar på expansionsporten. Kanske fuckar den upp det?

Sen har jag tänkt på att den svenska strömadaptern kanske inte ger rätt strömstyrka (lite för lite?) man kanske måste köra med en Amerikansk original + en Stepdown. Hmm. Undra om jag har någon Stepdown. Får rota lite.

Jag har fått olika färger på på skärmen på olika NES. Rosa på ett av NTSC NES:en, och sen Blått på den andra. Ibland är det även grått...

Läste FAQ:en här:
http://www.soniktech.com/chipmaestro/index.php
FAQ:

A video tutorial on Chip Maestro features can be found at http://www.youtube.com/watch?v=TjejRawyvpw

The ChipMaestro does not output any video, only audio through the RCA jack on the side of your NES.

Kickstarter backer initials can be found on the back of the circuit board.

Before performing any troubleshooting steps, please make sure that your NES plays official NES games by trying a few games out.

Every Chip Maestro has a diagnostic LED built into it:
If you turn on your NES, you should be able to see an LED inside the Chip Maestro blinking when you turn it on, and when you play notes on your MIDI device. If the light ever stays on for a long time, this indicates a communication issue between the Chip Maestro and the NES. Please make sure your NES cartridge contacts are clean and free of any dust or debris. It may be necessary to install a new 72 pin connector if you are experiencing communication related issues.
If your Chip Maestro is blinking rapidly when you turn the NES on and are trying to play it, but there is no sound coming out, it may be necessary to perform a Factory Reset by playing MIDI note 10, A#-1. Your Chip Maestro may make some sounds at this point. In either case, wait two seconds, turn the NES off, wait another two seconds, and turn the NES back on. The Chip Maestro will now have reverted to it's default settings. The settings on your Chip Maestro are preserved in EEPROM, which means that they carry over from one session to the next. A full list of settings can be found in the manual (currently in the tech docs).
Just detta är precis vad som händer för mig:
Every Chip Maestro has a diagnostic LED built into it:
If you turn on your NES, you should be able to see an LED inside the Chip Maestro blinking when you turn it on, and when you play notes on your MIDI device. If the light ever stays on for a long time, this indicates a communication issue between the Chip Maestro and the NES. Please make sure your NES cartridge contacts are clean and free of any dust or debris. It may be necessary to install a new 72 pin connector if you are experiencing communication related issues.
Det är en liten grön lampa som tänds och den vägrar slockna.
greenlight.jpg
Med andra ord har den svårt att kommunicera med mitt NES. Så jag har kokat connectorn och bänt upp pinnarna. Spel startar perfekt nu! Men icke Chip Maestro.

Återkommer om jag hittar någon Stepdown och Amerikansk strömadapter!
 #628218  by smid
 
Jag testade mitt nyligen. Funkade fint och bilden va grå på tvn, hade varit kul med någon bild. Men jag trornatt det funkade som det skulle. Va för full för att avgöra eller filma. Det enda jag kan spela på piano är dessutom Alfons Åberg, det blev inte mycket gjort på den dvs :)
 #628220  by pyton
 
Det är samma för mej, min LED lyser bara eller inte alls ibland. Får också högfrekventa ljud ibland. Jag har lyckats att spela en midi ifrån datorn men det lät inte så bra.
 #628231  by Kreese
 
smid: Vilken MIDI kanal spelade du på? Vilken strömadapter använder du och vilken typ av enhet? Har du NTSC eller PAL versionen av Chip Maestro?

Jag skickade ett mess till Jarek. Hoppas han kan hjälpa mig. Hittade ingen Stepdown. :(
 #628253  by Kreese
 
Jag vet faktiskt inte vad som är brukligt, men det finns säkert info om det på forumet här. Jag lät den koka några minuter... Hade lite diskmedel mm. i också. Sen sköljde jag den noga...
 #628352  by Tronin
 
Kreese wrote:Så jag har kokat connectorn och bänt upp pinnarna. Spel startar perfekt nu! Men icke Chip Maestro.
 #628363  by segasonic
 
Och det finns en utmärkt tråd i FAQ-sektionen om rengöring viewtopic.php?f=10&t=1696
Glid inte ifrån topic.
 #628376  by smid
 
Kreese: Jag kör på ett moddat Pal-A, aus stuff. Kommer inte ihåg om jag beställde pal eller ntsc, kommer inte ens ihåg att man fick välja. Kan kolla upp angående kanal om jag hinner, åker till Sverige på tisdag. Men det va inte jag som satte ihop allt, killen som hade med keyborden styrde upp det. Kan kolla om jag kan koppla ihop imorn och fota allt, vet inte riktigt vad jag ska kolla efter... håll tummarna för att ingen har fingrat på grejerna så att det funkar direkt igen, annars får jag chansa friskt och hoppas på det bästa.
 #628461  by Kreese
 
Ok nu tror jag att jag har koll på läget! Shit det var meckigt, men nu funkar det!

Jag fick göra så här:
1. Installerade Fruity Loops Studio (hade det redan dock).
2. Ställde in så att Fruity Loops så den använder MIDI IN från mitt keyboard. (En USB kabel)
3. Ställde in så att den skickar MIDI ut till tangentbordet. (Via samma USB kabel)
4. MIDI ut på tangentbordet skickar jag till NES:en via Chip Maestro.
5. Ställde in diverse parametrar i Fruity Loops så den skickade till rätt kanal. Kanal 1 är Piano Mode och det funkar fint att spela i.
6. Drog från NES:ens ljud ut till Line in på datorn.

Sedan tillkom en extra grej jag fick googla reda på det var hur man aktiverade MOD-wheelet i Fruity Loops.

Slutsats, det var min MIDI klaviatur som krånglade. Den skickade liksom inte ut rätt, men via omvägen i datorn så funkar det. Antagligen kan jag lära mig att ställa in så det funkar som det ska. Alternativt att jag köper en annan MIDI klaviatur som BARA har Pitch och MOD hjul. Inte massa lull lull som mitt nuvarande har.

Jag har spelat in en liten video där jag demonstrerar lite.

Hittade förövrigt en pitch-bugg. Tonen C-4 är ostämd! Man märker det kanske inte så lätt, men jag märkte det eftersom jag höll på och jämförde ljud från FamiTracker mot Chip Maestrons.
 #628479  by smid
 
Aww damn skulle stannat i biblan lite längre, får kolla den i veckan när jag har internet. Din setup låter lite mer komplicerad än min, synth-nes-tv ;)
 #628544  by pyton
 
Det är ungefär så jag har med: Klaviatur--midi in-->Dator--midi out-->Chip maestro-->Ljud in på tvn.
Jag ska se om jag kan koka min connector idag.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Instagram #sndb.se