• Vi spelar NES tillsammans | 052: TaleSpin

• Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket spel vill du köra i omgång 52?

Super Mario Bros.
1
11%
Disney's TaleSpin
4
44%
The Guardian Legend
4
44%
 #885609  by rakapparat

Efter 4 års paus så är Vi spelar NES tillsammans tillbaka! Hoppas ni lever, frodas och är sugna på att spela lite NES - tillsammans!

För er som inte vet, jag slumpar fram 3 spel vi inte spelat tidigare, ni röstar, det som vinner det spelar vi. Dela av er med tankar i tråden, bilder, teckningar, skulpturer!

I omgång 51 kan ni rösta på:

Image
Image
Image

Poll runs till 15 Apr 2025, 21:58:34
 #885610  by Ashaman

Ja! :)

Smb känner jag inte att jag behöver spela här, men två andra bra spel! Jag tycker Guardian Legend är ett riktigt jäkla bra spel faktiskt! Skulle nog kalla det för en hidden gem!

Tale Spin är en barndomsfavorit med roliga extrabanor… tror jag låter andra göra valet så hänger jag på oavsett vad det blir! :good: :good:
 #885640  by rakapparat

Image

Det blev att singla slant.

TaleSpin! Mycket barndomsminne, älskade tv-serien på Disneydags och hade Baloo och Vildand som leksaker. Brorsan hade Don Karnage och Tri-Wing of Terror (har planet en svensk översättning). Syrran hade Rebecka och Molly ;)

Jag köpte spelet av en kompis när jag var runt 12 skulle jag gissa. Klarade det aldrig som barn.
Har spelat igenom det som vuxen ett par gånger, helt klart ett av dom bra Disney spelen.

@Ashaman, @snotcrow, @Omega Supreme, @Lirod, @Dr. Gimmick
 #885641  by Omega Supreme

BUUUUUUUUH! Votering! :DUCK :lol:

När Talespin var som mest poppis hade jag växt ifrån Disney-klubben.
Men jag hade en granne som var ett år yngre än mig och hans föräldrar hade en extremt mycket hårdare syn på vad som var lämpligt för barn att leka med än mina föräldrar.
Fram tills han var 13-14 år fick han i princip endast TV-Spel med Disney, Simpsons samt sportspel.
Så hos honom fick jag iaf se Talespin, även om jag mest ville spela annat.
Talespin släpptes ju mitt i SNES-hysterin så var man inte intresserad så var det nog lätt att missa av den anledningen.

Köpte dock en cart på RSM 2011 och spelade igenom det då :D
Jag minns det som en bra förklädd shmup som har en liten tröskel i början men har man väl tagit sig några banor så rullar det på hela vägen in i mål sedan.
 #885652  by Dr. Gimmick

Klarade det igårkväll. Var svårare än jag trodde. Spelet känns verkligen som om det var ett mega man spel :MM Synd att de inte gjorde en uppföljare med djupare game play men ändå samma svårighetsgrad.
Attachments:
20250419_005032.jpg
20250419_005032.jpg (18.91 KiB) Viewed 907 times
 #885653  by Ashaman

Jag vet inte om ni vet det, men det finns två bonusbanor (där man flyger med Wille) på varje bana.

Jag vet att jag reagerat på att poängen man samlar in på de här banorna inte räknas in i poängen i slutet av banan som man kan handla för. Därför är det lite a och o att få allt cargo så man får bonusen för att kunna uppgradera Vildanden. Bara som ett litet tips :)
 #885673  by Filurkatten

@Lirod det finns frontend program så som EmulationStation.
De flesta har stöd för att automatiskt ladda ned boxart, labels, descriptions osv.
Finns många som har Windows stöd.
Har tidigare använt Attract Mode då jag hade specifika krav på gui för ett arkad kabinett projekt. (Behövde crt filter, distortion, overlay med knapp info osv)

Instagram #sndb.se