• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #862842  by Sonefors
 
@Overwalk
[quote=J. Lilja user_id=129]
FAQ: SCN-spel med batterisparfunktion


Spel med batterisparfunktion som släpptes i Skandinavien är som följer i bokstavsordning:
Capcom's Gold Medal Challenge '92
Déjà Vu
Kirby's Adventure
Legend of Zelda, The
Maniac Mansion
NES Open Tournament Golf
Shadowgate
StarTropics
Zelda II - The Adventure of Link


Så här byter du batteri: http://www.the9thkey.com/games/Nesbatt.htm
 #862852  by Overwalk
 
Tack för listan:) Dock så är inte wario's woods med på den.

Så då hänger väl frågan i luften ett tag till.

Spännande

Om det inte är pga det inte släpptes i Sverige vill säga. (är lite trög idag)
Last edited by Speedmouse on 11 Feb 2020, 15:46, edited 1 time in total. Reason: Dubbelposta inte med kort mellanrum.
 #863023  by danchr
 
Hello!

Fick tag på ett gäng defekta konsoler för ett tag sen.. fick igång två efter connectorbyte, funkar kanon.

På de andra två kom bilden tillslut fram istället för den gråa bilden men på den ena fladdrar introt hela tiden i klarbild när det väl dyker upp. Dioden blinkar såklart.. Och på den andra så fladdrar inte bilden men bilden är sjukt dålig, man ser knappt vad det är för spel men man kan spela spelet..

Såg nu att på båda dessa har något klippt av ben 4 på chippet för att konsolen inte ska starta om sig? Iaf är dessa helt körda eller finns det något att göra? :P

Allt är rengjort ..

Tack :)
 #863025  by Filurkatten
 
Hur menar du med att bilden fladdrar och bilden är sjukt dålig? Vad kör du för bild kabel?
Att pin 4 är klippt skall inte påverka bilden. Bara att konsoller inte sätts i en reset loop om kommunikationen mellan lockoutchippen är dålig.

Kolla kontaktytorna påbåde connectorn och moderkortet till connectorn.
Jag hade en konsol där någon hade bytt connectorn och skrapat plattorna på moderkortet därav att den inte fungerade längre.

Låter mest som smutsig konsol och output kontakter.
 #863027  by danchr
 
Hej!

Såhär är bilden på en av dom
Image

Ska föreställa SMB1

På den andra är bilen så som den ska vara bara det att den hoppar precis som om något trycker på reser.

Båda connectorn är nya och kontaktytorna på kretskortet är rena och ser enligt mig okej ut.. men kanske är något litet som ställer till det.

Jag kör med compositekabel! :)

Hyr tydligt såg man att ditt kretskort var sönder?

EDIT: såg nu att på den konsolen där bilden hoppar har någon klippt av fel ben på chippet.. är femte från vänster istället för fjärde. Ska prova löda ihop det igen och se
 #863039  by Filurkatten
 
Testa det.
Om ram eller ppu gått sönder (ovanligt) kan bilden bli som du visar.

På mitt var det inte jätte tydligt, några djupa repor. Putsa och lägga på lite tenn löste det.
 #863207  by jarsehonken
 
Släpptes det inte någon konsolutgåva utan något spel i Norden? Jag har letat i den här tråden FAQ: Konsolutgåvor släppta i Norden men hittar inget.
Jag sprang på denna i en lokal köp-sälj-grupp där säljaren säger att den har svensk prislapp från Domus samt kvitto kvar. Kan det vara n någon fulimport? Det är inga papper från Bergsala, reklamen är märkt FRA, texten på lådan är på engelska.
Image
Image
Image
Image
Image
 #863208  by Lirod
 
@jarsehonken: Någon gång mellan julen 1988 (sista gången leksaksbutikerna gör reklam för Ice Climber-bundlen) och julen 1989 (då SMB-bundeln börjar säljas) så gör Bergsala reklam för en konsolvariant utan spel. Ett exempel är broschyren för 1989 som kom med mars-numret av klubb-bladet (om jag minns rätt). Vilken datum står det på Domus-kvittot?
 #863211  by Lirod
 
Försök att ta reda på det, vore kul om den var köpt under 1989. Bergsala var ju dock petiga med att få med egna papper så frågan är om de skulle ha struntat i det. Minns @Martin hur det var med importerade saker hos Domus i dina trakter?
 #863222  by Lirod
 
Okey, misstänkte det. Då är det nog bara något restlager som Domus/Bergsala har kommit över.
 #863255  by Martin
 
Japp, jag köpte själv en ESP-NES förpackad i SCN-box på Domus. Sista enheten de hade, på sluttampen av Bergsalas Golden Classics med A4-papper. Så precis som Lirod nämner är det sourcat från överlager i andra delar av Europa.
 #863281  by Lirod
 
Möjligen som kuriosa då det är svårt att styrka hur importen gått till samt vem som ligger bakom den.
 #863396  by MrJim
 
Hej, en fråga om regionkoder.

Enligt denna gamla goding till webbsida ( http://nes.kreese.com/guide/guide_version.html ) så går att läsa följande:

"Titta även på dess etikett i nedre högra hörnet så ser vi förhoppningsvis samma kod som på kartong-fliken. I det här fallet så stämde de överens. Stämmer de inte överens så har du förmodligen spel och kartong från två olika releaser."

Stämmer detta? Alltså, om regionkod på flärpen inte stämmer överens med regionkod på kassetten, är det inte samma release ursprungligen då? Alltså, någon har haft en kartong och köpt spelet på annat håll och slagit ihop det?
Om det stämmer, gäller det alltid 100% då, eller finns det undantag?
 #863403  by Ufouria
 
Det stämmer men jag är osäker på om det finns något undantag. T ex DuckTales, Turtes, Double Dragon II, Blades of Steel, Paperboy, Bubble Bobble finns både med EEC och SCN på flärparna och motsvarande kassett är märkt respektive EEC (om flärpen är EEC) och SCN (om flärpen är SCN). Går ju att skapa felkompletteringar dock på många andra sett, t ex gällande Seal of Quality (ovalt eller runt) som ska vara likadant på kartong och kassett.
 #863418  by MrJim
 
Tack för hjälpen! Då kan man alltså generellt sett utgå från att det är en felkomplettering om t. ex flärp är märkt EEC och kassetten är SCN, eller om Seal of Quality skiljer sig mellan kartong och kassett.

En följdfråga, för mig som relativt ny samlare, hur är synen på felkompletteringar inom samlarkretsar? Är det vanligt att ha det? Bryr sig folk om det? Alltså jag tänker då, som jag ser det, en "mild" felkomplettering, t. ex EEC flärp och SCN kassett.
 #863428  by Lirod
 
Det bestämmer du helt själv, jag gillar dock inte att ha felkompletterade exemplar. Om du går till forumindex (startsidan) så kan du se att varje konsol har en del som heter "****-spel utgivna i Norden", där har varje spel en egen tråd där vi listar olika utgåvor och dess innehåll.
 #863434  by MrJim
 
Perfekt, tackar. Dessa trådar skall lusläsas!
 #864585  by MrJim
 
Söker köpa plastfickor till NES-manualer till rimligt pris. Känner någon till någon återförsäljare, gärna i Sverige, som säljer dessa till rimligt pris (typ 5 kr styck eller dylikt)?

Har sökt runt en del på ett gäng NES-relaterade nätbutiker i Sverige och på Tradera. Verkar finns gott om ställen att köpa plastfickor på, men lite väl dyrt vill jag påstå.

Kikade även runt på Office Depot om dom kunde ha något som skulle passa, jag hittade inget.
  • 1
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111

Instagram #sndb.se