• Vi spelar NES tillsammans | 042: Defender of the Crown

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

Vilket spel vill du spela i omgång 42?

Defender of the Crown
9
56%
Goal!
3
19%
Solomon's Key 2
4
25%
 #841542  by rakapparat
 
Vi kör en ny omgång med NES spel att spela tillsammans. För er som inte vet; jag slumpar fram tre spel som inte spelats i tidigare omgångar, ni röstar på ett av dom, det som vinner spelar vi tillsammans! Vi delar med oss av hur det går för oss i spelet i tråden, alla sätt är välkomna. Följande spel har slumpats fram:

Image
Image
Image

180813: Röstningen är avgjord och Defender of the Crown är vinnaren. Jag har aldrig provat det, ska bli intressant!
 #841717  by Ufouria
 
Ampullah wrote: 11 Aug 2018, 22:32 Röstade på SK2 denna gång men antagligen förgäves
Samma här :) Men det var lika bra att det inte blev det för nu slipper jag spela. Har inte tid de kommande veckor.
Mycket "nöje" ni som valde DoC :DOG :DUCK
 #841736  by SCHNEIER
 
Defender of the Crown har jag bara spelat lite på Amigan. Minns det som ett småtrevligt spel. Har ingen aning om hur NES-verionen är, antagligen galet mycket sämre, men får kanske testa.
 #841763  by Ufouria
 
Mer åt ospelbarthållet :lol: När jag spelade det för nu nästan tio år sedan fattade jag ingenting och styrningen kändes helt kasst. Orkade aldrig sätta mig in i det. Musiken var dessutom långt ifrån ljuv för öronen.. Det var att slänga skiten direkt i tunnan (som Sverker gör i Plus).
 #841764  by Falk
 
Det här var ett av mina favoritspel när jag var yngre. Jag spelade det först på C64, så jag har inga problem med grafiken i NESversionen.
NESversionen innehåller till och med lite fler grejer, som att man slåss med spikklubba under tornerspelen, samt att man kan försvara sina borgar genom att skjuta anfallare med armborst.
Musiken tycker jag till och med om.
 #841769  by SCHNEIER
 
Testade Amiga-versionen i ungefär en kvart för en stund sedan. Ganska stämningsfullt. Minns att jag tittade på det när en polare spela det förr, som kunde spela det. För mig är det fortfarande ospelbart.

Sen testade jag NES-versionen i ungefär en kvart. Också ospelbart.
 #841819  by Falk
 
SCHNEIER wrote: 15 Aug 2018, 14:22 Vart ska man försöka pricka med lansen? Har försökt lite varstans på både Amiga- och NES-versionerna med samma resultat; jag får smisk.
Man ska sikta på mitten av motståndarens sköld. Om man siktar på motståndarens häst (och träffar) så blir man diskad p.g.a.. oridderlighet :-)

Om du spelar Geoffrey så får du kanske smisk eftersom han helt enkelt inte är så bra på tornerspel.
Ufouria wrote: 15 Aug 2018, 14:54 & vilken av gubbarna styr man egentligen?
Du är den blå.
Last edited by segasonic on 15 Aug 2018, 21:22, edited 1 time in total. Reason: Dubbelposta inte med kort mellanrum, tack!
 #842015  by rakapparat
 
Suttit ikväll med det lite.
Började att gå igenom manualen men kände inte att jag fick någon överblick alls ändå. Läste då en FAQ på GameFaqs och fick lite bättre koll tyckte jag.
Har helt struntat i tornerspelen och kört med Cedric och försökt raida och kunna köpa soldater för guldet. Jag körde om och om raiden till jag hittade flytet och kunde döda den sista "bossen" i borgen. Stelt gameplay minst sagt.

Men sen tog det stopp, köpte en katapult och försökte mig på att inta en borg men fick pisk. Sen blev jag helt överkörd då jag inte hade någon armé kvar.

Får se om jag gör ett nytt försökt, det lockade inte särskilt mycket :)
 #842293  by rakapparat
 
Jag vill se någon grym NES-spelare klara det här innan en ny omröstning! :)
För The Mexican Runner tog det 6 timmar, det kan säkert någon avvara https://youtu.be/XY-Fjhq8Duw

Spelet har legat och gäckat mig på skrivbordet i spelrummet. Men jag har inte gjort något nytt försök.
 #842310  by Falk
 
Jag spelade igenom spelet för några dagar sedan. Det gick lite som jag minns det. Antingen förlorar man fort, eller så rullar det liksom på av sig själv.

Jag valde Cedric och struntade i allt vad räder och tornerspel heter. Visst, det blev ett turnespel och två räder, men dem klarade jag inte av.

I början tog jag de områden som gav flest vasaller, köpte en katapult så snart som möjligt, och tog Robin Hoods hjälp att storma fiendeslotten.
 #842365  by Falk
 
Och att jag inte anfaller mina blåa kompisar tills jag verkligen måste. Och att använda Hold Your Ground när man slåss. Hold Your Ground fungerar jättebra när man har bra Leadership och fler soldater än motståndaren. Vilket är anledningen att jag försöker maximera antal soldater, och inte så mycket riddare eller katapulter.

Fast jag såg senare på internet att jag faktiskt använde sjukdomskatapultgrejen fel. Jag rev alltid föst muren med tre stenar, så att jag kunde få in sjukdomskulan och elden så långt ner som möjligt. Men det spelar tydligen ingen roll, och man ska skjuta in i alla fall sjukdomen så tidigt som möjligt.

Jag minns inget exakt från C64 tiden, men jag gillar att man till Nintendo har lagt till armborstskjutandet, samt spikklubbedelen. Om man blir riktigt bra på armborstskjutandet så kan man lite enklare försvara sina borgar.
Last edited by segasonic on 19 Sep 2018, 18:46, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #842433  by Ufouria
 
Ju mer jag läser desto mer inser jag att min korta upplevelse av detta spel och att det verkligen inte var min cup of tea stämmer perfekt. Låter som ett väldigt jobbigt spel att sätta sig in i. Tacka vet jag Bubble Bobble :iceclimber: Ett spel man kommer in i den första minuten man spelar men som däremot kräver mycket träning för att bemästra 8)

Undrar om C64 versionen står sig idag. Oftast får man för sig att spel man spelade som barn är bättre än de är i dagsläget. Jag tyckte t ex att slalom till NES och Skiing till Intellivision var skoj som barn 🤣

Instagram #sndb.se