• MAGfest - NES challenges

  • NES-relaterade tävlingar för sndb-medlemmar.
NES-relaterade tävlingar för sndb-medlemmar.

Moderator: Moderatorer

 #118157  by Frezy_man
 
http://magfest.org/m7challenges/index.html
har varit lite sisådær om jag ska åka till MAGfest eller inte men nu e det dax att køpa biljett och jag funderar på att allvarligt førsøka kamma hem deras NES tævling som simply heter Mag fest NES challenges.
Den består av 67 Utmaningar och man får anvænda sig av FCE emulator och save states finna att anvænda.

Ni kanske e sugna på att prova =) Och kanske dela med sig av taktiker? jag kanske behøver hjælp før att klara vissa challenges.

Jag har børjat træna lite och de utmaningar jag klarat hittils er

Contra - Base 2, default weapon, no deaths
Mega man 4 - Alla 8 bossar med bustern utan att dø
Mega man 5 - Alla bossar utan att dø med bustern
Metroid - tourian utan varia suit och e-tanks 150 missilier
Super C - boss nr. 4 med default weapon
Super mario bros 3 - luftskepp med grodan

Det finns många jag vet att jag klarar utan større problem men jag har inte provat æn.

De jag har problem med:
TMNT II - Krang utan att dø. Om någon kan hjælpa mig e jag tacksam. Det ska gå att klara, det vet jag. men det e helt sjukt svårt med min kunskap. Efter han skjutit lasern e den enda chansen att med sækerhet kunna træffa honom. eller om han får ett epilepsi anfall. Annars har jag ingen taktik. men det e svårt eftersom jump kick ær d enda vettiga, alltså cirkus 70 træffar.
 #118253  by Bonomaul
 
De på Contra var inget problem att klara antar jag?! :)

Krang har jag för mig bara är att hoppkicka tills han dör. Hoppa och sparka först från ena och sen från andra hållet hela tiden, utan att stå still. Har för mig han bara vänder sig fram och tillbaka då i stort sett.
 #118467  by Frezy_man
 
har klarat 14 utmaningar nu. Jag vet att jag kan klara en handfull till. Sen har jag inte spelat resten av spelen. uppdaterar min lista senare.
btw. Jag anvænder en SNES pad med en USB converter. Fungerar hur bra som hellst :)
Mike tyson TKO førsta ronden blir ju svår men jag vet ungefær hur jag ska gøra och den vill jag verkligen klara.

Turtles 2 - Okej Bono. Jag har før mig att jag førsøkt den taktiken sjuttiotolv gånger men det var ett tag sedan nu så ska kolla upp det igen :) Men jag e næstan sæker på att han kickar dig vart annat eller vart tredje hopp nær man landar i alla fall. Så det krævs ett par liv att klara honom. Jag kan klara honom med jump slashes också. då dør jag 1-2 liv som i min speedrun. Men det hade krævts løljigt med tur før att klara honom på det sættet utan att dø :P
 #118648  by Javel
 
Kul grej! Vilken av de där utmaningarna skulle du säga är svårast resp lättast?

En annan grej, finns det NES-emus med inspelningsfunktion; alltså som registrerar och sparar alla knapptryckningar så man kan titta på rundan i efterhand?
 #118661  by Tawny
 
i nestopia kan man spela in och spara filen som antingen en pytteliten nestopia-film eller exportera den som en avi

och t.ex. lägga upp på youtube :) http://www.youtube.com/watch?v=qHtum_XoSzk
 #118670  by Javel
 
Ah, där ser man! Och smidigt med AVI-export också... det är någonting jag alltid saknat i mame.
 #118672  by Tawny
 
jo, men den verkar inte klara så långa filmer tyvärr :| var ett tag sen jag försökte men det var nåt runt 40min som det tog stopp. iaf på exporten
 #118791  by Frezy_man
 
De svåraste jag vet om e punch out, TKO Tyson round 1. Men den handlar bara om skills. Till skillnad från Krang utan att dø som också ær ganska svår. Men jag klarade den næstan igår.. Var två træffar ifrån. så den ska nog løsas med bonos strategi. Men det handlar mycket om tur och løjlig presition och knapp-rythm.

Det går att spela in med andra emulatorer. FCE emulatorn tror jag klarar det galant.. Men jag har aldrig gjort det sjælv.
 #118819  by Frezy_man
 
Det bæsta ni kan gøra e att gå in och læsa lite på

http://www.bisqwit.iki.fi
Eller
http://www.tasvideos.org
(Samma site)

Dær gør en alla TAS videos och går igenom exakt vilka emulatorer det fungerar med och vad de rekomenderar om du t ex. vill spela lagg fritt också. Dær har de NES speedruns længre æn 1 timmes.

Men jag e før lat før att leta sjælv. :yes:
Ær också før lat før att uppdatera listan om vilka NES challenges jag har klarat. Men snart har jag klarat alla på de spel som jag varvat någon gång tidigare. Bara punch out, tmnt II och Ninja gaiden 2 kvar. Save staten før Ninja gaiden 2 fungerar inte før mig.

Instagram #sndb.se