• Utmaning: Zelda II

  • NES-relaterade tävlingar för sndb-medlemmar.
NES-relaterade tävlingar för sndb-medlemmar.

Moderator: Moderatorer

 #32148  by BelfegorC4
 
Jag använder shield :(

 #32163  by Bonomaul
 
Sanna wrote:Kan ni palatsen utantill så ni vet vilken väg ni ska ta?
I princip kan jag dem i huvudet, men nu när tid har varit en issue så har jag faktiskt kollat upp de två största (5'e och 6'e) palatset på Gamefaqs.
BelfegorC4 wrote:Jag använder shield :(
Till vad?

 #32165  by BelfegorC4
 
Bonomaul wrote:
BelfegorC4 wrote:Jag använder shield :(
Till vad?
Jag är ganska dålig på att undvika ögonen på väg till palats 6. Shield ger mig ett bra skydd mot attacker :D

 #32180  by Tawny
 
jag använder också shield... och eftersom den också tar högst en minut att hämta kan man lika gärna göra det.. det man gärna hade velat slippa är hammaren, för den tar tid att hämta :)

snabbaste vägen är inte enda vägen :)

jag kan slotten utantill så jag bara springer :)

man KAN skita i spell, men eftersom man ändå måste till den byn för att hämta en magiflaska kan man lika gärna ta spell och nyckeln samtidigt (det tar säkert bara 1min extra) för det sparar lite tid och liv i 6:e palatset.. jag sket ju i nyckeln på mitt andra varv på GBA (som står i mitt första inlägg) så jag fick ta livet av mig kanske 4-5ggr i 6:e för att få tillbaka magin för att kunna fairy:a mig genom dörrar...


edit: man behöver inte alls ta alla nycklar.. du kan ju flyga genom dörrarna...?

edit2: nu är kompisar här och super så jag kan inte spela (som jag gärna skulle vilja) så imorgon hoppas jag att jag kommer med en ny tid :)

 #32187  by Bonomaul
 
Sålänge man har magin Fairy så kan man det, ja.. (Om man inte är BelfegorC4 då dvs. ;) )

 #32190  by Tawny
 
Bonomaul wrote:Sålänge man har magin Fairy så kan man det, ja.. (Om man inte är BelfegorC4 då dvs. ;) )
jag är nyfiken på varför... ingen som bor nära honom?

 #32191  by BelfegorC4
 
Bonomaul wrote:Sålänge man har magin Fairy så kan man det, ja.. (Om man inte är BelfegorC4 då dvs. ;) )
Jag ska testa det i emulatorn och sedan på Collectors edition (Gamecube)
Men det går inte i den tyska versionen =((((

 #32212  by Tawny
 
fire däremot använder jag aldrig :)

 #32215  by Kreese
 
BelfegorC4 wrote:Jag ska testa det i emulatorn och sedan på Collectors edition (Gamecube)
Men det går inte i den tyska versionen =((((
Det tricket med att flyga genom låsta dörrar funkar inte på denna versionen alltså:

Image

Skumt skumt! Jag minns en gång när jag lirade och fick för mig att jag skulle spara en nyckel genom att bli "fairy" och slösade bort massa magi på att bli en. Sen var det ju bara det att jag hade en nyckel och även om man är fairy så låser man ju upp! :lol:

 #32255  by Tawny
 
jag har bara scn och fah-versionen, ingen annan som har den belf har som kan testa? kanske bara hans exemplar som buggar eller så är det han som buggar ;)

 #32256  by Ufouria
 
Jag joinar er. Här ska spelas Link. :) Nu finns det ingen återvändo. :P

 #32257  by Ufouria
 
Nu hoppade jag över att stoppa i stenen i första palatset. När är det lägligt att gå tillbaka och göra det? Hur många exp poäng får man av att göra det?

 #32258  by Bonomaul
 
Jag har en EEC/DAS-version liggandes här.. kanske orkar testa någon dag.

 #32265  by Ufouria
 
Vad gör ni efter första palatset?
1. Tar andra palatset
2. Går söderut till bergen via staden Saria.

Jag valde andra alternativet vilket jag inte skulle ha gjort. Var jävulskt svårt i sista grottan (hålet) som ligger precis brevid stenblocket, grottan där hammaren finns. De oranga och röda yx-mördarna är ap-svåra. Kräver massvis av träffar och det går knappast att undvika att själv bli träffad.

 #32271  by WERY
 
Man ksa göra det först. 2ans borg blir lättare om man har nedstöten som man får i vita staden på andra sidan bron

 #32273  by Ufouria
 
Jag gjorde så, så nu har jag hammaren iaf. Palats 2 väntar.

 #32274  by Tawny
 
sådär...

officiell tid för mig på ett PAL-NES (första varvet): 2.07.38

beat that suckers ;)

som kuriosa kan nämnas att mina stats var 7-8-6 och jag saknade två hjärtan.

 #32276  by Bonomaul
 
Sanna;
Satsar du på tid så får man ställa sig frågan om det är värt att behöva gå tillbaka till palats 1 eller om man lika gärna kan sätta i stenen direkt. Beror lite på hur mycket man har tänkt sig att levla upp så att säga.
Men ska du gå tillbaka så ska du gå tillbaka sent, när nästa exp. nivå ligger på ett par tusen, annars är det inte värt.
Du får alltså exp.points upp till (för tillfället) nästa nivå när du sätter i stenarna.

De röda yxnissarna är faktiskt lite lättare än de oranga eftersom de röda kastar iväg sitt vapen och det då bara är att hoppa över. Sitter rätt snart med lite träning.

Tawny;
Vilka två hjärtan hoppade du över? Det i vattnet och det i Parapa desert är mitt tips. Stämmer?

 #32283  by Tawny
 
Bonomaul wrote:De röda yxnissarna är faktiskt lite lättare än de oranga eftersom de röda kastar iväg sitt vapen och det då bara är att hoppa över. Sitter rätt snart med lite träning.

Tawny;
Vilka två hjärtan hoppade du över? Det i vattnet och det i Parapa desert är mitt tips. Stämmer?
njae, för de orangea springer man bara och slår till så han samtidigt som han slår åker bakåt av rikoschetten och missar, det sitter också med lite tajming ;)

hmm.. nej vänta nu.. jag tror jag sket i alla utom det vid 6:e förresten...
jag _kan_ ha gått tillbaka och tagit det i grottan med stenen framför när jag gick tillbaka och satte stenen i första...

men den tiden går att slå, jag dog ett par onödiga game over för jag klantade mig.. trillade ner i lava och sånt...

 #32290  by Ufouria
 
Fick game over i palats 3 och nu orkar jag inte spela mer idag. Jag är säkert redan spelat nästan 2 timmar. :P

 #32297  by Tawny
 
officiell tid med PAL på NES på andra varvet: 1.15.26

det hade gått lite fortare om jag inte blivit game over en gång i sista palatset. jag hade nämligen skitit i att ta alla magibehållare och hjärtan, och kunde inte göra alla magier jag brukar så jag tålde bara 2 träffar från ängeln.. men till slut fick jag honom :)

skriv era tider så uppdaterar jag första inlägget...


edit: sanna använd shield så blir du itne game over i 3:e ;)
nej men skämt åsido.. ibland är den bättre än "life" för shield gör att varje träff man får tar bara hälften i liv mot annars.. så med 8 rutor liv gör det att man "har 16"...

 #32299  by Bonomaul
 
Du är bra på det här du.. :)

1,17:30 på andra varvet kan du ju notera på mig för skojs skull.

När börjar och slutar tidtagningen förresten? Jag har börjat ta tid när man börjar spela i Norra Palaset, och slutat precis när det blir tyst efter att skuggan har blivit slagen.

 #32303  by Tawny
 
Bonomaul wrote:Du är bra på det här du.. :)

1,17:30 på andra varvet kan du ju notera på mig för skojs skull.

När börjar och slutar tidtagningen förresten? Jag har börjat ta tid när man börjar spela i Norra Palaset, och slutat precis när det blir tyst efter att skuggan har blivit slagen.
edit: inte lika bra som de här nissarna http://speeddemosarchive.com/Zelda2.html

vad är det up+a warp och sånt det står om där?


ja jag med :D (tiden alltså)

 #32305  by Bonomaul
 
Det måste väl syfta på "save-tricket" antar jag. Kan man ju använda för att få ner tiden antar jag, men det är väl på gränsen till att klassas som dopning i den här tävlingen. :)

 #32307  by Tawny
 
Bonomaul wrote:Det måste väl syfta på "save-tricket" antar jag. Kan man ju använda för att få ner tiden antar jag, men det är väl på gränsen till att klassas som dopning i den här tävlingen. :)
ja sånt mög sysslar vi inte med.. :)

 #32314  by Bonomaul
 
Du får nog behålla din ledning på varv ett.. tror jag lägger allt krut på varv två istället, känns roligare.
Hade tänkt spela ikväll, men Olliver bestämde sig för att vakna och hävda att han "bara sovit lite middag", för att sedan vara vaken hela kvällen och en bit in på natten får jag förmoda. ^^

 #32317  by Tawny
 
Bonomaul wrote:Du får nog behålla din ledning på varv ett.. tror jag lägger allt krut på varv två istället, känns roligare.
Hade tänkt spela ikväll, men Olliver bestämde sig för att vakna och hävda att han "bara sovit lite middag", för att sedan vara vaken hela kvällen och en bit in på natten får jag förmoda. ^^
ja andra går fortare, det är lite mer speedrun över det dessutom..

är olliver sonen? sätt han framför zelda2, efter ett par timmar har han slått mitt rekord, ungar är ju helt otroliga :)

 #32320  by Bonomaul
 
Fast han är bara 4, så han får banne mig lugna sig ett par år. Vill ju att killen ska få samma tv-spels uppväxt som jag ju. :)

 #32327  by Tawny
 
ja. när jag var 4 hade vi inte ens video :)

men jag tycker du nog måste köra första varvet också, det känns som det är det som är utmaningen liksom.. varva spelet.

 #32396  by BelfegorC4
 
Sanna wrote:Vad gör ni efter första palatset?
1. Tar andra palatset
2. Går söderut till bergen via staden Saria.

Jag valde andra alternativet vilket jag inte skulle ha gjort. Var jävulskt svårt i sista grottan (hålet) som ligger precis brevid stenblocket, grottan där hammaren finns. De oranga och röda yx-mördarna är ap-svåra. Kräver massvis av träffar och det går knappast att undvika att själv bli träffad.
Jag tar andra palatset sen springer jag ner och tar hammaren. Dom röda går att undvika. Använd shield spring fram och slå till honom. Sen spring igenom honom :twisted:

Instagram #sndb.se