• Hur många kompletta SCN spel finns det? (Dis. tråd till FAQ)

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #57161  by Bonomaul
 
Oftast har de ju en påklistrad svensköversatt spelbeskrivning på baksidan. Denna verkar dock ha en benägenhet att lossna.

 #57199  by kralleman
 
Så vitt jag vet så var det bara Panic Restaurant, Hammerin' Harry och Captain Skyhawk som hade påklistrad baksida. Har de inga svenska prislappar eller liknande (vilket förstås också går att fuska sig till) så är det bara A4:at som skiljer spelen från de som såldes i Spanien, och A4:at går ju att kopiera. Finns ju saker som man kan titta på som gör att man kan avgöra om ett A4:a är en kopia. Dock lite svårt med så små bilder som de på tradera.

 #57227  by Bonomaul
 
Goal har ju också påklistrad baksida, dock liten.

 #57236  by mrjones
 
ESP med DAS on backsida , det också finns några som släpptesbara i Finland :

Iron Tank
P.O.W.
WWF wrestlemania

Och med FRA :

Asterix
Smurfferna

OCh med FRG :

Jack Niclaus golf

Dom har , inte A4 kopiopapper, men en "riktig" manual på finska ( dessutom Asterix/Smurfferna,Jack som har A4 manual)

 #57241  by jalla
 
mrjones wrote:Asterix
Smurfferna
Smurforna såldes i Norge, Sverige och Danmark också :) Jag så en grabb i Norge som sålde Asterix m/ A4 (eller isåfall nån kopia) manual, men om spelet är köpt i Norge vet jag dock inte.

 #57246  by Ufouria
 
Ah, heter det Smurfferna i Finland, Smurforna i Norge och Smurfarna i Sverige. :) Vad heter de i då i Danmark måntro?

 #57249  by jalla
 
I Norge heter dom Smurfene. I Danmark är det Smølfene om jag kommer ihåg rätt, eller eröeroeröroer hehe ;)

 #57275  by kralleman
 
Bonomaul wrote:Goal har ju också påklistrad baksida, dock liten.
Ah okej.. Det var ju bra. Letar fortfarande efter box plus manual till det spelet.
mrjones wrote:Dom har , inte A4 kopiopapper, men en "riktig" manual på finska ( dessutom Asterix/Smurfferna,Jack som har A4 manual)
Du menar att också de som i Sverige släpptes med A4 (Hammerin' Harry, Racket Attack, High Speed och så vidare) släpptes med "vanlig manual" på finska? Coolt isåfall. Vill ha alla de manualerna. Måste lära mig finska.

 #57276  by mrjones
 
Måste se hurudan dom var ...

 #57282  by jalla
 
Dom "vanliga" manualen, är det dom som är printad på vanligt kopipapper, typ sånn som manualen till Wrestlemania du sålde för nårra dagar sen? Jag har isåfall et liknande manual till Racket Attack ESP, jag köpte det ifrån Finland :)
Last edited by jalla on 18 Mar 2008, 15:44, edited 1 time in total.

 #57283  by kralleman
 
Okej, ja det var det jag undrade, om de fick sånna små manualer istället för A4an till de ESP-spelen. Hade vi fått det i Sverige hade det säkert varit lättare att hitta ESP-spelen CIB. Då borde det finnas finsk manual till typ Hammerin Harry och de också då...

 #57286  by Bonomaul
 
kralleman wrote:
Bonomaul wrote:Goal har ju också påklistrad baksida, dock liten.
Ah okej.. Det var ju bra. Letar fortfarande efter box plus manual till det spelet.
Det var inte mycket att hurra för dock, bara en liten textrad. Tror exemplaret i DB'n har den etiketten, men orkar inte kolla nu då jag sitter på sunkdator.

 #57296  by kralleman
 
Finns tyvärr inga Goal! kartonger alls i DB'n...

 #57307  by Bonomaul
 
Whut?! Nej, jag ser det nu. Skumt. Vet åtminstone två scanningar på det.. :?

 #57498  by mrjones
 
kralleman wrote:
Bonomaul wrote:Goal har ju också påklistrad baksida, dock liten.
Ah okej.. Det var ju bra. Letar fortfarande efter box plus manual till det spelet.
mrjones wrote:Dom har , inte A4 kopiopapper, men en "riktig" manual på finska ( dessutom Asterix/Smurfferna,Jack som har A4 manual)
Du menar att också de som i Sverige släpptes med A4 (Hammerin' Harry, Racket Attack, High Speed och så vidare) släpptes med "vanlig manual" på finska? Coolt isåfall. Vill ha alla de manualerna. Måste lära mig finska.
Bara dom tre ha riktig manual :
Iron Tank
P.O.W.
WWF wrestlemania

 #57689  by Kreese
 
Bonomaul wrote:Whut?! Nej, jag ser det nu. Skumt. Vet åtminstone två scanningar på det.. :?
Du blandar inte ihop det med Kick Off?
http://www.nesdb.se/game_more.php?id=815&gm=4&rid=1

Har för mig att den som scannade denna pratade om att det var en klisterlapp på baksidan.

 #57740  by kralleman
 
E det SCN-kod på den kartongen?

 #57765  by BelfegorC4
 
Det är ju svensk streckkod (börjar på 73) så det borde det vara.
Känns bra onödigt annars, och då har dom alltså gjort en egen kartong för spelet. :shock: Så då borde det betyda att det igentligen inte är någon import heller :?

 #57769  by kralleman
 
Måste ju vara så att de bara missat att skriva Imported to Scandinavia by Bergsala osv..

 #66680  by ZareZ
 
Jag var hemma hos en kusin igår och han visade Kid Icarus komplett (stor box) och där låg det en översättning på svenska och det var orginal.

Har någon sett detta innan?

 #66685  by kralleman
 
Var det möjligen ESP-kodat kanske, och var den svenska översättningen på ett A4? Säg till honom att jag gärna köper det...

 #66718  by ZareZ
 
Japp glömde skriva det. Vad ska man erbjuda han? :)

 #66719  by rogerxy
 
I värsta fall får du gärna ta kort på det i alla fall

 #66745  by kralleman
 
ZareZ wrote:Japp glömde skriva det. Vad ska man erbjuda han? :)
Som mest skulle jag betala typ 250-300 för det om det är i fint skick. Kid Icarus som "riktig" svensk smallbox-utgåva i fint skick är ju värt mer. Hans exemplar är ovanligare (just för att det har A4:at), men det är inte så många som betalar något vidare för det. De ESP-spel som inbringar mer pengar är ju de som inte hade någon annan svensk release, men även dessa går för ganska låga summor nuförtiden (några undantag).

Står det Yapon AB någonstans på A4:at så sjunker nog värdet en del också. Kanske till typ 150 kronor.
Jag tror att det skulle vara svårt att få mer än 250 för det på tradera dock, oavsett om det är Yapon-A4 eller ej.
Vill du inte ha det själv så får du gärna hälsa honom att jag är intresserad...

 #66841  by keeke
 
Jick just tag på ett top gun second mission som är med esp/das kassett samt esp kartong och en finsk/svensk manual...Fick det av första ägaren och det är köpt i finland..Är det vanligt?

 #75338  by Sunking
 
Bonomaul wrote:Det finns en lista på alla 10 någonstans i forumet, var är dock mer osäkert.
Jag kan ju räkna upp dom jag kommer på.. brukar alltid glömma nåt.

* Aladdin
* Panic Restautrant
* Goal
* Shadow Warriors 2
* Robocop 3
* Captain Skyhawk
* Double Dragon
* High Speed
* Hammerin' Harry
* Four Players' Tennis

Gick visst att fixa alla 10, men jag erkänner att jag fuskade lite och använde databasen.

För övrigt finns en sida där alla inscannade bilder på de svenssläppta spelen visas: http://www.nesdb.se/samling.php
Inget för den med långsam uppkoppling dock..
(Kan någon fixa så att bilderna på en del av ESP spelen visas?)

Hur kommer man till den listan utan att gå via den länken?
Klarar nämligen inte av att manövrera mig dit :(
Säg hur jag klickar mig dit :roll:

 #75345  by Bonomaul
 
Smidigast är väl att använda direktlänken. ;)

Sidan finns inte egentligen som en "officiell del" av NESdb, utan var något som pcx slängde ihop i ett syfte som för stunden är som bortblåst ur min hjärna. :)

Instagram #sndb.se