• Diskussionstråd till FAQ: Paketering av spel.

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #565015  by Ufouria
 
För mig blir det problem när jag ska väga paket som ska till VGA :lol: Stora 4-5 kg paket som ska balansera på brev/matvågen. Det går men det är svårt att se hur mycket paketet väger. Får ställa paketet lite på kanten, krypa ner på golvet och lysa på displayen med en ficklampa. Det går med lite "gymnastik" :lol:

Ja en stor våg är att föredra samt en som kan väga ner till gram (fast det kan väl alla). Det är ofta som jag leker med några gram bara. Ta bort lite av emballaget för att få ner vikten till 3999 g.
 #565313  by Vikeskar
 
ska ta en titt inne på gekås imorgon om våg.

lite fråga, vart fixar ni era packmaterial ifrån?
Funderar lite på bubbelplast, kollade på classe igen, 20m - 69kr.
sen hittade jag 150m - 261kr på http://office.aroxs.com/ProductDetail.a ... Id=1487529 , dom kör fraktfritt t.om
 #565327  by Sonefors
 
Jag köper mitt på Rusta, 39:- för några meter. Fem tror jag. Blir rätt dyrt i längden men det är det billigaste här omkring om man inte vill att plasten ska ta upp ett halvt rum hemma. Eftersom jag inte får någon reklam så köper jag även packpapper för samma summa, lite lyx att inte behöva riva massa blad från tidningar :)
Kartongerna tar jag från olika butiker.
 #565345  by Ufouria
 
De har stora balar (hoppas jag stavade rätt nu :lol: ) bubbelplast på Shurgard fast det skulle räcka över en livsstid. Hade nog köpt på Classe den dagen det krisar sig.

Kartonger har jag från tidigare leveranser till mig men kollar regelbundet i grovsoprummet efter fina och stadiga kartonger. Blir väldigt glad när jag hittar grymma kartonger :D Känns nästan lika bra som att vinna fina spel :lol:
 #565360  by Vikeskar
 
"grymma kartonger" haha va fan :P
kom på att lådor kan jag ta från frugans jobb.

150m bubbel för 261 kr är inte så farligt med andra ord.
har ju plats att ha en sådan rulle liggandes i förrådet.

får nog ta en sådan isåfall.
classes ligger på 3,49kr/m
den länken ovan: 1,74kr/m

Oo, såg att dom hade packeteringschips med för 15L för 37kr hehe
 #565367  by Sonefors
 
Ditt snack om packmaterial och förråd väckte en idé hos mig, måste kolla med hyresvärden om det finns lediga förråd. Behöver dels mer utrymme till kartonger men 2 kvm skulle kunna användas som packstation :)
 #567338  by Vikeskar
 
Efterlyser vart man kan få tag i större mängder 50/100 pack med lämplig jiffypåsar?

ÖoB här i stan höjt från 3-4kr till 9-10kr.
känns så jäkla ovärt och köpa st varje gång.
fan bättre ha en låda med bra påsar direkt.

270x360mm H/5 50st - 199 på tradera iaf.
bra eller anus i pris?
 #567357  by Ufouria
 
Clas Ohlson tar 49.90:- för 10 st vadderade påsar som rymmer två kassetter bredvid varandra. Ganska dyrt men det är de billigaste jag hittat.

Hur mycket hamnar frakten på för de där 50 st?
 #567361  by smid
 
Jag köpte mina på Tradera, ca 100 i olika storlekar. Dock använde jag bara en, när jag sålde Duck Tales till Linux för ca två år sedan... :/
 #567377  by Vikeskar
 
sanna: 75kr

så 274kr inkl frakt för 50st , 5,48kr st, och då är dom stora.

frugan tycker dom är smidigare när hon kränger iväg några enstaka klädesplagg (hör och häpna,hon får fan sålt alla kläder hon säljer)
 #567449  by Sonefors
 
Varför använda jiffy när man kan köra med bubbelplast och golvpapp? Tar visserligen lite längre tid att packa men paketen blir svinläckra med brun papp och adressen skriven med svart tuschpenna. Mycket billigare också :good:
Image
 #567474  by Tronin
 
Sonefors wrote:Mycket billigare också
Tvek. Ganska säker på att du betalar mer än 1,39 kr när du skickar så.
 #567475  by Sonefors
 
1,37 kr/paket om jag inte räknar med tejpen. Och då är det förutsatt att jag använder 20 cm bubbelplast och 30 cm golvpapp och det är grovt räknat, går att snåla in mer. Det går t ex att endast använda ett varv bubbelplast så räcker det till 33% fler paket.

Edit:
För en kassett då. Dyrare med två så klart.
 #567506  by smid
 
Då betalar jag fan 2 öre extra för att slippa ha pysselstund så fort en cart ska krängas :lol:
 #567508  by Sonefors
 
Pysselstund framför tv:n med rengöring och paketering är ju höjdpunkterna på veckan, då vet man att man har tjänat pengar!
Dessutom packar jag rätt ofta när jag är på jobbet där all slags tidsfördriv är bra tidsfördriv.

Dock sällan som man oftast bara säljer en kassett. Rätt så ofta blir det ju två eller fler och då är det bra att kunna variera. Med bubbelplast och golvpapp kan man göra alla former vettu.
 #567510  by smid
 
Då vet man att man fått arbeta. Jag ska citera dig på ovanstående när du klagar på att sälja, "höjdpunkten på veckan" haha.
 #567521  by Ufouria
 
Så det är golvpapp som folk brukar slå in paket med. Har alltid undrat hur man får tag på sånt brunt papper. Kan behövas ibland. Men plats för en hel rulle golvpapp har jag dessvärre inte.

Tycker det är jobbigt nog som det är när man ska sälja. Skriva adress är nog jobbigast :lol:
 #567554  by Ufouria
 
Ah, det hade varit det smidigaste. Men inte smidigt för mig då den enda skrivaren (som nu iofs är paj) är den på jobbet. Packar och skriver adresser på kvällar och helger oftast.

Hade tidigare skrivit ut min adress (massvis på ett A4:a) som jag sedan klippte ut och klistrade fast så slapp jag skriva avsändare. Kanske skulle göra det igen. Det var smidigare.
 #579776  by Ufouria
 
Någon som vet vart man kan köpa billiga stabila kartonger att skicka spel i? Inser att jag inte kommer lyckas få tag på tillräckligt många gratiskartonger.
 #579783  by smid
 
Ta med en väska och promenera runt till lite olika 7-eleven i stan, plocka 10 kartonger på varje ställe. Hur lätt som helst :)
 #579840  by Ufouria
 
Aha, bra lådor där :good:

Ca 10 kr/st för en låda i dessa mått: 230 x 166 x 90 mm
Paketlåda 66
Robust låda som ger ett utmärkt skydd.
Tillverkade i brun well. Lådan är förvikt för enkel montering.
Stabil dubbelvikt konstruktion, med extra skydd runt hörnen.
Ficka för att bifoga dokument.
Enkel förslutning med självhäftande täckremsa.
Enkel öppning med rivremsa.
Försluten låda kan inte öppnas utan att det syns, vilket förhindrar

http://www.packoplock.se/dept/--Postanp ... 02/SWE/SEK

Måste ta och mäta lite.. kan ju beställa 10 st och testa. Om inte så stabila så kan man alltid ha dem för billiga spel i icke-Sanna skick.
 #579908  by Ufouria
 
Köper man 10st kartonger som är ungefär lika stora som DHL's S kartong kostar de ca 30 kr/st inklusive frakt och moms.

20 kr i emballagekostnad skulle man nog kunna ta för de som vill ha 1 spel skickat i kartong. Om köparen vinner spel för över en viss summa så skulle jag kunna stå för emballagekostnaden. Tror det skulle funka.

Tänkte dock inte börja sälja kompletta spel förrän nästa år när folk återhämtat sig från julklappsinköp plus att det blir varmare och lättare att ta sig till posten 7 ggr i veckan.

Edit: Såg att det andra företaget inte skickar till privatpersoner :nogood:
 #579940  by segasonic
 
Skicka till jobbet! :good:

Instagram #sndb.se