• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #34308  by J. Lilja
 
Sanna wrote:Suddigummi är iaf helt överlägset T-röd.
Yesss.. no doubt. :) Och medicinsk bensin (finns på apoteket) är helt oslagbart när det gäller att ta bort ettiketter och prislappar.

 #34317  by Ufouria
 
J. Lilja wrote:Och medicinsk bensin (finns på apoteket) är helt oslagbart när det gäller att ta bort ettiketter och prislappar.
Aha, det visste jag inte. Kanske det är billigare oxå än elektronikrengöring?

 #34362  by Gonzo
 
iloveyoulikeguitars wrote:Medicinsk bensin gör underverk om man ska ta bort prislappar och sånt från spelkartongerna...
Kan bara hålla med! Toppenbra är det!

 #34533  by Sörbom
 
Sanna wrote:
Azox wrote:Jo men jag menade vilket fungerar bäst på kontatkerna på kasetterna är det T-röd lr elektronik rengöring?
Suddigummi är iaf helt överlägset T-röd.
Men om man suddar först å sen rengör med t-röd kanske?

 #34535  by Ufouria
 
Det behövs ingen T-röd efteråt. Suddigummimetoden fungerar alltid klockrent. :)

 #34544  by Sörbom
 
Hmm, är det så alltså?
Har ju skaffat en gamebit så jag tänkte rengöra mina 100+ spel å då tänkte jag göra det ordentligt, men både suddi och nån vätska.
Men jag kanske bara ska använda suddit då.. :)

 #34566  by Gonzo
 
Det är skitgutt att planera in en rengöringsdag eller liknande. Jättekul o pyssla om sina spel. 1,2,3,4 kassetter......65,66 kassetter... Eller är det så jävla kul? :lol:

 #34639  by Widar
 
Gonzo wrote:Det är skitgutt att planera in en rengöringsdag eller liknande. Jättekul o pyssla om sina spel. 1,2,3,4 kassetter......65,66 kassetter... Eller är det så jävla kul? :lol:
Fick hem 76 kassetter i ett paket, de flesta var rejält smutsiga. Var väl sådär kul att sitta och göra rent dem kan jag lova... Tog ett rejält antal timmar.

 #34641  by Gonzo
 
Mm kan tänka mig det. Fixade hem label-off från jobbet. Funkar kalas mot limrester o klisterlappar utan att skada t.ex. kartonger.

 #39794  by Gixen
 
Rengöring av din gamla connector:

Skruva isär den och lägg i varmvatten och diskmedel. Diska med diskborste, skölj nog, och torka. Själv lade jag min i ugnen på 75gr. i nån kvart eller så. Fick inte igång något spel överhuvudtaget tidigare. Nu startar alla nästan direkt.

 #39808  by Bonomaul
 
Diskmedel alltså.. typ flytande YES och sånt? Har för mig jag läste en grav varning om att inte använda sånt då det resulterade i allehanda obehagligheter.

 #39814  by Ufouria
 
Var det inte maskindiskmedel som resulterade i obehagligheter?

 #39857  by WERY
 
Maskin diskmedel är frätande så det kan vara obehagligt men tar man vanligt Yes o en bortste samt varmt vatten kan det funka. Man får dock inte samma fördelar som när man kokar eller doppar i silversprit

 #45299  by Lalle-Man
 
Gixen wrote:Rengöring av din gamla connector:

Skruva isär den och lägg i varmvatten och diskmedel. Diska med diskborste, skölj nog, och torka. Själv lade jag min i ugnen på 75gr. i nån kvart eller så. Fick inte igång något spel överhuvudtaget tidigare. Nu startar alla nästan direkt.
testade detta.. både diska connectorn å sen sätta in den i ugnen å de verkar fungera bra.. ska testa lite til =)

sen funderar ja lite hur man gör för att öppna famicom kassetterna.. ja har int lyckats öppna den =/

 #45738  by wqer
 
Första inlägget tror jag :) ... jag har prövat det mesta men det absolut bästa är Isopropyl Alkohol. rellativt billigt med 1 liter sådant kostar 100 kr. man behöver inte mkt för att rengöra det är bara att lägga ett par droppar på en servett och dra ett par gånger fram och tillbaka. t-röd funkar men om jag inte minns fel så sabbar det beläggningen på pinsen.

För er som vill läsa mer ingående
http://en.wikipedia.org/wiki/Isopropyl_alcohol

Finns att köpa på apoteket och på kjell & co

 #45752  by Ufouria
 
Välkommen! :)

 #45761  by Filurkatten
 
Ett välkommen från mig med!

 #45792  by Andreas No 1
 
wqer wrote:Första inlägget tror jag :) ... jag har prövat det mesta men det absolut bästa är Isopropyl Alkohol. rellativt billigt med 1 liter sådant kostar 100 kr. man behöver inte mkt för att rengöra det är bara att lägga ett par droppar på en servett och dra ett par gånger fram och tillbaka. t-röd funkar men om jag inte minns fel så sabbar det beläggningen på pinsen.

För er som vill läsa mer ingående
http://en.wikipedia.org/wiki/Isopropyl_alcohol

Finns att köpa på apoteket och på kjell & co
Välkommen! Har rengjort de flesta spel med elektronikspray, men några med t-röd, tror inte att det skall sabba beläggningen dock... :) Har du nån källa?

 #56547  by Bonomaul
 
Ja, connectorrengöring saknas.
Sen kan vi slänga in den här tråden i "Allmänt" eller kanske "Samlarhörnan" och länka till den i FAQ'en om det kommer någon med synpunkter i efterhand.

 #57589  by Gsmhacker
 
Glöm sudd och allt vad elektronikrengöring heter

Image

shit is the shit :P

 #106475  by Bonomaul
 
Orkar inte läsa igenom hela tråden, men är det någon som diskat connectorn i diskmaskin någon gång? Och vad blev i så fall resultatet?

 #106476  by dalapower
 
Som hundägarns tips om att koka dem fungerar hur bra som helst. man kan ju dra ut vissa pins med en nål oxå. De blir bättre än om man köper nya.

fast jag kokar dem i 20 min :wink:

http://hem.bredband.net/corail/nesfix/index.html

 #106477  by Bonomaul
 
Jag skulle vilja citera dig från Tradera Café också:
"connectorn kan man koka i ca 20 min med maskin diskmedel.
Alla som böjt en hockey klubba fattar nog.
connectorn blir ren och den blir fastare man kan klämma på den efteråt så att spelen sitter bättre mot kontaktytorna faktiskt så blir det bättre än att köpa dessa nya som ligger ute på tradera som är så hårda mot spelen.
Testa funkar kanon. torka dem noga efteråt, jag brukar ha på lite elektronicspray efteråt.
"

Hjälper det att klämma på dem? Det kan ju vara värt att lägga till i FAQ i så fall.

 #106478  by dalapower
 
Japp det funkar plasten mjuknar ju upp lite så jag tar en kökshanduk hjälper lite från värmen, och klämmer åt man behöver ha starka nypor dock dels tåla lite smärta från värmen :lol:
 #136624  by Snutteliten
 
FAQ:en om rengöring måste uppdateras med nya bilder. Ser gräsligt ut med massa bilder som int finns längre.
 #137133  by Snutteliten
 
Nope, enda jag vet é att han bytt nick o hänger på Cowa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Instagram #sndb.se