• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #286175  by Ufouria
 
Man ska inte anstränga sig i onödan. Den tredje konsolen fungerar nu felfritt. :)

Snabbmetoden funkar kanske bara om conectorn är fin från början men har fått lättare smuts eller beläggning (efter att ha stått i en garderob eller källare i 15 år) på sig.
 #286188  by WERY
 
Kan väl medge att det tog sin tid att gå genom connectorerna på runt 10 enheter men så farligt ansträngande är det inte, bara lite tidskrävande men samtidigt går det fort när man gjort det förut
 #286399  by WERY
 
Huvudvärk går segt som fan. Och när man lever i nuet är det extra plågsamt med det.
 #286444  by MXS
 
Jobbigast är ju alla skruvar på NES konsolerna, lätt 20-25 st innan man når connectorn.
Rengöringen går ju fort och smidigt men skruvandet är segt..
 #286448  by Ufouria
 
Ja det är skruvandet som är jobbigt. Om man ända bara behövt skruva åt ett håll så hade det varit ok men att skruva tillbaks skiten är droppen. Ibland har jag varit med om att en skruv nära slutet - nära conectorn - sitter som berg och inte går att få upp. Då har man ju skruvat upp massa skruvar helt i onödan. Mycket skruvar blir de. :yes:
 #286652  by WERY
 
Där finns en fördel med 7800. Dess hölje hålls av 5 stora stjärnskruvar och kassettdäcket hålls av 2 lite mindre stjärnskruvar så det är bara 7 skruvar totalt när man ska in
 #339437  by Sol
 
Bilderna funkar inte längre i FAQ:en!
 #359830  by cybermangan
 
Har en lös cart av batman return of the joker med riktigt risig etikett som jag aldrig har fått igång...ser ut att vara pal B i allafall. vore kul att få igång den. Går de ofta sönder i kretsarna inuti eller är det en rengörning som behövs?
 #359833  by tjibynn
 
skulle säga att 99 gånger av hundra räcker det med ordentlig rengöring.. sällan de går sönder..

men om nu din kassett var riktigt risig för övrigt så kan man ju misstänka att nåt kan va risigt även inuti..

Men överlag håller en NES-kassett väldigt bra..
 #359836  by Ufouria
 
Det har hänt mig endast 1 gång (SMB kassett) att spelet inte gick igång ens efter ordentlig rengöring. Tror jag rengjorde kassetten för mycket tillslut och att det kan ha varit det som slutligen förstörde kassetten.

Så risken att kassetten ska vara trasig är ca 1 på 2000 spel (kanske t om har rengjort ännu fler spel).
 #359837  by tjibynn
 
har nog stött på 5-6 spel sammanlagt som inte gått att få igång.. inte ens efter klinisk rengöring o inte ens efter omlödning av alla lödpunkter på kretskortet..

fick ju hem en kassett en gång som tidigare ägare eldat på / i .. o den var nästan körd på förhand.. ha ha..
 #359841  by Ufouria
 
Oj, det var många! :o Inte från samma "paket" då utan vid olika tillfällen?
 #359844  by tjibynn
 
he he.. jo jag hade ett ordentligt paket en gång med iallafall 3 spel som var "omöjliga"

sen de andra har kommit sporadiskt..

kassetten som var eldad på kanske ni kommer ihåg ?
 #359845  by nes_nerd_no_1
 
Hehe, ja just det! Den som var i så "fint skick"... :roll:
 #359846  by tjibynn
 
ja bilden på tradden var den fin på iallafall.. inte när jag fick hem den... ha ha..
 #359848  by nes_nerd_no_1
 
Den där liraren alltså... haha! :roll:

viewtopic.php?f=4&t=6208&hilit=pajjas+moderator
 #359853  by tjibynn
 
ha ha.. där e den ju !! ha ha ha.. jägarns troll den där "8-bit"
 #359877  by Stonkish
 
Isopropylalkohol och en bomulls-topps. Ispropylalkoholen går att köpa på apoteket konstigt nog som det låter och kostar inte många kronor.
Se även denna sida för rengöringsinfo.

http://www.lenneer.se/sida/undersidor/p ... renov.html

Här visar dom hur du rengör spel, handkontroller och konsollen. Väldigt användbar sida.
 #360460  by synt4x
 
Nån som har nåt bra tips på hur man gör för att öppna Famicom kassetter? De har ju som bekant inga skruvar..
Sökte på google men det bästa jag hittade var typ "Good luck". :(

Edit: jag ska förstås öppna den för att rengöra kontakterna med ett suddgummi, därav lade jag inlägget i denna tråden :)
 #360462  by synt4x
 
Tack Sanna! :D
Men wow det verkar lite extremt måste jag säga. Får se hur jag gör.
 #360463  by Ufouria
 
Ja det verkar riktigt omständigt! Inget jag skulle göra.
 #360465  by tjibynn
 
liten skruvmejsel räcker gott...
 #364078  by Ufouria
 
Hur var det nu.. fanns det inte något man kunde köpa på apoteket och rengöra med? Minns inte om man skulle ha det för att rengöra kassettens kontaktytor eller om det var för att ta bort prislapp.

Hursomhelst ska det finnas något riktigt bra rengöringsmedel för kassetter. Varken elektronikrengöring eller T-röd är ju särskilt bra (sudd bättre). Det ska finnas något bättre som löser upp skiten på ett kick. Vet ni vad jag tänker på?
 #364206  by Snutteliten
 
Isopropylalkohol

Image

Edit: Den till vänster é det du menar. Den köps på apotek.
 #364207  by Ufouria
 
Jaa, det var precis det jag tänkte på! Tack! :)

Det ska tydligen vara bra. Någon som testat?
 #364214  by Snutteliten
 
Jag har en flaska o det funka riktigt bra. Blir rent o fint efteråt. Iofs int råkat ut för nå jätte-mega-skitigt spel.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

Instagram #sndb.se