• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #15006  by dalapower
 
Lakanman wrote:Tror jag gav 100 med frakt. Lätt värt det asså. Har haft så mycket användning av den. Att göra en egen tror jag inte mycket på. Kanske funkar till några enstaka lir men inte till massor.

Det är någon som säljer ett bits-set ibland typ detta:

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct ... -405_l.jpg

Säger att det finns för NES men det gör det ej. Så akta er för den.
Dels så kostar den 29 kr på JULA jag köpte en där i i november har inte ens tänkt på titta om det finns någon saom passar. Jag rekommenderar att köpa den färdiga mejlsen jag med den är grym.

 #15008  by Lakanman
 
Jag kör med gamebiten. Skruvar med fingrarna lixom. Ingen risk att man drar åt för hårt då med :D

 #15009  by J. Lilja
 
Lakanman wrote:Jag kör med gamebiten. Skruvar med fingrarna lixom. Ingen risk att man drar åt för hårt då med :D
Samma här! Är ju jäkligt sugen på en sån där skruvmejsel, men det är ju bara "ha-begäret" som snackar. Totalt meningslöst om man redan har en gamebit. Lär dock sluta med att jag köper en och säljer min gamla, om jag känner mig själv rätt. :?

 #15015  by dalapower
 
J. Lilja wrote:
Lakanman wrote:Jag kör med gamebiten. Skruvar med fingrarna lixom. Ingen risk att man drar åt för hårt då med :D
Samma här! Är ju jäkligt sugen på en sån där skruvmejsel, men det är ju bara "ha-begäret" som snackar. Totalt meningslöst om man redan har en gamebit. Lär dock sluta med att jag köper en och säljer min gamla, om jag känner mig själv rätt. :?
så gjorde jag xD

 #15017  by Bonomaul
 
Jo, så gjorde jag med. Uppdaterade mig från bits till mejsel - och det ångrar jag inte en sekund! Klasskillnad!!

 #15018  by Lakanman
 
Finns det några mejslar att få tag på?

 #15037  by Bonomaul
 
Lakanman wrote:Finns det några mejslar att få tag på?
Nej, de är *RARE* nuförtiden. :)

Men ni kan ju inte skruva för hand för tusan.. ni måste ju åtminstone sätta i bitsen i en förlängd bitshållare med handtag, alltså göra om den till en skruvmejsel.

 #15046  by Lakanman
 
Bonomaul wrote:
Lakanman wrote:Finns det några mejslar att få tag på?
Nej, de är *RARE* nuförtiden. :)

Men ni kan ju inte skruva för hand för tusan.. ni måste ju åtminstone sätta i bitsen i en förlängd bitshållare med handtag, alltså göra om den till en skruvmejsel.
haha nja det orkar jag inte.. Leta upp den bland allt jämt.

 #15048  by Bonomaul
 
Lakanman wrote:Leta upp den bland allt jämt.
Vadå, är en liten gamebit lättare att hitta menar du? :?
Du får ju köpa en hållare som du har permanent till gamebiten, limma fast den eller nåt.

 #15068  by Lakanman
 
Bonomaul wrote:
Lakanman wrote:Leta upp den bland allt jämt.
Vadå, är en liten gamebit lättare att hitta menar du? :?
Du får ju köpa en hållare som du har permanent till gamebiten, limma fast den eller nåt.
Hehe jag visste att du skulle säga det :). Skulle kanske skrivit att jag har gamebiten på samma ställe jämt. Ligger i en granat här. Fast skruvmejseln kan vara vart fan som helst.

EDIT:

Lika bra jag tar ett kort på granaten så ni förstår vad jag menar med granat :) Har den till småplock och pennställ.

Image

 #15207  by J. Lilja
 
Nu har vi ju avhandlat ämnet hur man gör rent kassetternas kontaktytor, så låt oss gå vidare. :) Jag har nyligen införskaffat ett ex av athletic world, men på baksidan av kassetten är det skrivet ett namn i tusch på plasten. Ettiketten har de dock skonat. Men hur ska man göra för att få bort namnet? Ser ut som någon tidigare ägare redan provat, för ytan runt namnet är alldeles matt. Någon som har något förslag? Kan medicinsk bensin funka? Eller måste man ta till klorin?

 #15208  by nes_nerd_no_1
 
J. Lilja wrote: Eller måste man ta till klorin?
Jag har tyvärr inget bra svar på din fråga, men klorin kan ju aldrig vara bra för plasten...

 #15211  by Videospel
 
Jag har en Game-spik som min pappa gjort :P funkar alldeles utmärkt till nes spel :D

Angående rengöring plasten så kan man köra med "auto-glym" typ en silicon-rengöring för plast som man oftast använder på bilar och den riviga sidan på en köks-svamp (gul/grön) och skrubba lite.... eller elektronik-spray det funkar det med :P

 #15213  by Bonomaul
 
Sandblästring fungerar nog på plast också.. :)
Jag har haft en del spel där det varit totalt omöjligt att få bort skrivna namn och sånt. Hatar det, varför skriva sitt namn på saker liksom??

De röda plomberingarna från Stor & Liten (?).. Dessa djävelstyg som är omöjliga att få bort på ett lätt sätt (och dessutom lämnar färg efter sig).
Någon som har en borttagningsteori att presentera?

 #15215  by J. Lilja
 
Bonomaul wrote:De röda plomberingarna från Stor & Liten (?).. Dessa djävelstyg som är omöjliga att få bort på ett lätt sätt (och dessutom lämnar färg efter sig).
Någon som har en borttagningsteori att presentera?
Men där borde det väl ändå funka med medicinsk bensin?? Jag har ju i och för sig en sån plombering på en konsoll, jag ska testa snart och se om det funkar.. :)

 #15228  by Lakanman
 
Har man tur så är det bara ösa på elektronikrengöring och låta det ligga på en stund så ser man att det löser upp sig. Annars kan du ta gröna sidan på svampen sen rengöringen. Brukar få bort det mesta. Plasten kan bli lite matt.

Bonomaul: Folk lånade väll till höger och vänster förr. Dom ville väll inte bli av med spelen.

 #15381  by J. Lilja
 
Lakanman wrote:Har man tur så är det bara ösa på elektronikrengöring och låta det ligga på en stund så ser man att det löser upp sig. Annars kan du ta gröna sidan på svampen sen rengöringen. Brukar få bort det mesta. Plasten kan bli lite matt.
Testade det men elektronikrengöringen dunstade för fort. :o Men jag testade med medicinsk bensin på en papperstuss och gnuggade som fasen. Man ser att det blir tusch på papperet men det lär ta en stund att få bort allt. :)

 #21014  by Ufouria
 
En gamebit var bland de bästa jag köpt. :)
Det går betydligt mycket enklare och snabbare att rengjöra kontaktytorna när man öppnat spelet.

 #21023  by WERY
 
Ja och när man öppnat kassetten kan man lika gärna spara på spriten och sudda bort smutsen

 #21025  by Ufouria
 
WERY wrote:Ja och när man öppnat kassetten kan man lika gärna spara på spriten och sudda bort smutsen
Menar du att använda ett vanligt suddigum och gnugga mot kontaktytorna? Funkar det?

 #21027  by dalapower
 
Sanna wrote:
WERY wrote:Ja och när man öppnat kassetten kan man lika gärna spara på spriten och sudda bort smutsen
Menar du att använda ett vanligt suddigum och gnugga mot kontaktytorna? Funkar det?
Ja sudd är det bästa sedan kan man eftråt ta lite electronispray för att ev ta bort suddigummi rester.

 #21084  by Ufouria
 
TOPPEN!
Provade suddigumstekniken och fick igång tre av fyra spel som tidigare varit stendöda. :D
Nu fungerar dessa spel helt felfritt, dvs i 10 fall av 10.

 #21090  by dalapower
 
Finns en teknik till om spel inte vill fungera. Om ett spel inte spelats på 20 år kan man ju efter man gjort rent det och det inte funkar. Kan man Testa låta den sita i ett tag så den får lite ström i sig. sedan efter typ 5 min kan man testa ta ur den igen sedan stoppa i den då kan de hoppa igång :wink: Kanske låter knäppt men jag har lyckats med det flera gånger. :D

 #21256  by Riwallen
 
Hmmm och vad skulle det bero på?

Är det någon kondensator som hänger sig?

 #21268  by WERY
 
Kanske är det som händer när romsen inte används på ett tag. Visstär det sagt att de ska gå ut efter 30 år men det har ju inte hänt ännu så vem vet hur sant det är

 #21272  by dalapower
 
Sanna testade mitt trick och hon fick igång den hon hade problem med så kan ju vara värt att testa inte bara avfärda.
:wink:

 #21274  by Riwallen
 
FAAAN det kanske man skulle testat med mitt Nemo som jag skänkte bort

 #21276  by Nystroem
 
WERY wrote:Kanske är det som händer när romsen inte används på ett tag. Visstär det sagt att de ska gå ut efter 30 år men det har ju inte hänt ännu så vem vet hur sant det är
Fast än så länge har det ju bara gått 20 år, så det kan man ju egentligen inte säga någonting emot än.

Men jag tror att man kan hålla kassetterna vid liv bra jävla länge, bara man rengör noga med jämna mellanrum. Inte för ofta bara!

Hur ofta borde man rengöra? En gång om året?
Hur ofta rengör ni?

Rätt intressant att veta faktiskt.

Själv har jag inte gjort rent ett NES-spel sedan jag kämpade som en idiot med att få igång Goombas Mr.Gimmick som var stendött på hans konsol (men som funkade prima på min). Detta var ett bra tag sedan. Har ju inte spelat så många av spelen sedan dess heller iofs.. Kanske skulle ta och kika på dem hur de ser ut, mina älsklingar :)

 #21285  by Ufouria
 
Nystroem wrote:Hur ofta borde man rengöra? En gång om året?
Hur ofta rengör ni?
Det sägs väll att man ska rengjöra spelen 2-4 ggr/år. Hur ofta man bör rengjöra dem borde bero på hur ofta man spelar dem och hur de förvaras.

Själv har jag än så länge bara rengjort mina spel en gång (började samla NES nov 2006), precis när jag fått hem spelen. Fyra spel som jag inte fick igång på engång blev dock liggandes ett tag tills jag fick tips om suddigum och låta ström gå igenom dem. Nu funkar dessa klockrent!

 #21306  by Bonomaul
 
Jag och min kusin använde oss av ström-genom-kassetten-tricket när vi var små minns jag nu när det kommer på tal.
Redan då i skarven mellan 80/90-talet så hade han lyckats skita ner sina spel tillräckligt för att de inte skulle funka.
Vi blåste som tokar ibland, mne när inte det funkade så lät vi spelet sitta i ett tag för att "värma upp" som vi sa, och det brukade funka.

Kan iofs inte tänka mig att det hade något med elektroniken att göra , men säkerligen nu.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Instagram #sndb.se