• PowerPak för Super Nintendo (SNES)

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #238517  by Chefren
 
Mer uppdateringar! Inga problem alls?
 #238561  by helios
 
Har nu sprungit upp till spelrummet och testat DKC DKC2 DKC3 och DKC tävlingsversionen i både usa och pal version utan något problem (omodifierade .smc versioner från GoodSnes 2.04). Det enda var att Pal klagade över att de inte var gjorda för att köras på den snes enheten. Slog över till 50Hz och resettade och då fungerade det, testade att slå över i 60Hz under spel och det fungerade bra.

Testat lite annat som Aladdin och Clayfighter 2 Tournament och det gick finfint. Tror nog att den listan på spel som inte fungerar på Retrousb.com stämmer bra.

Något annat ni vill ha testat? Det kan dock dröja för det är inte ofta jag hinner vara upp i mitt spelrum nu när jag är pappa :)
 #295160  by andersb80
 
Någom som är sugen och kanske vill sambeställa?

Är inte helt övertygad men jag känner allt att den verkar bra cool. Speciellt nu när helios säger att den fungerar bra.
 #295164  by smid
 
Sedan jag skaffade mitt så har jag bara spelat Turtles in Time, funkar prima fint.
 #297583  by Chefren
 
Semesterersättning har anlänt, så nu är det fanimig dags att skaffa en powerpak! Sambeställning någon?
 #586996  by andersb80
 
Jag har haft problem med min powerpak till SNES sedan jag fick den (köpt begagnat på nesdb) med att många spel inte vill starta ordentligt. Spelen låg där när jag fick den. Jag får detta meddelande:

Error $51 - CF card status
Error $10 - CF card error
c = $01 0 = $0F 1= $BD 2 = $90 3 = $E2

Vet någon vad som kan vara galet? Är det rom filerna det är fel på? Det som jag tycker verkar märkligt i så fall är att det är så många filer som är trasiga (säkert 50-70 %)
 #587037  by gg3gg3
 
Ja det låter konstigt, d är det spel som dka vara kompatibla då? Vissa funkar ju inte utan div specialchip i kassetten, typ star fox, doom(tror jag), star ocean etc. Annars kanske det är läge att formatera minneskortet?
 #587087  by andersb80
 
jo jag borde nog formatera men orkar inte riktigt... tänkte om nån annan råkat ut för samma fel
 #591037  by gg3gg3
 
Nej.. Men hojta om det funkar!
 #591119  by Azox
 
av ren logiskt tänkande kanske de känns som det borde vara möjligt eller vad säger ni? :)
 #591135  by smid
 
Den använder väl bara lockout chippet och inte FX? Tror inte att det fungerar :(
 #602706  by Orre
 
Så man tankar hem roms från nätet och lägger i ett flashkort och sen spelar på sitt SNES?

Är riktigt sugen att börja samla på SNES spel men vill inte köpa massa skitspel och då är ju den här perfekt så man kan testa dom spel man är osäker på innan man ev köper dom.
 #602750  by Orre
 
En kanske lite korkad fråga men kan man stoppa i NES-roms också?
 #602757  by Orre
 
Jo men jag har ingen lust att köpa en NES-konsol för att enbart spela ett par spel, då vore det smidigt om SNES-Pak:en var bakåtkompatibel. Men jag funderar på att köpa en Raspberry Pi och köra som emulator för dom flesta gamla konsoler.
 #602778  by gg3gg3
 
det borde ju faktiskt gå att emulera en nesrom i en snesrom tycker jag... men det kanske kräver lite programering=)
 #602850  by Tronin
 
Alternativt skaffar du dig en Retroduo 4 när den kommer. Då får du en konsol som tar Mega Drive, NES och SNES. Den klarar dock inte hela biblioteket.
 #604119  by synt4x
 
Eftersom tråden ändå är bumpad så tänkte jag bara meddela om att det sen förra året finns en ny flashkassett till SNES som har stöd för specialchip. Inte alla, och inte SuperFX än. Men han som designat den håller just nu på med att fixa SuperFX stöd. Den har alltså kapaciteten för det men inte mjukvaran i firmware än. Det är inte helt säkert att SA-1 chip fungerar på den dock, han visste inte riktigt men ska kolla in det efter SuperFX är klart. Den är dock betydligt mycket dyrare än PowerPak eller Super Everdrive, men om man tittar på kretskortet så är det enkelt att se varför. Det är nästan helt fyllt av komponenter.

Just nu har den stöd för bland annat DSP-1,2,3 och 4 (utan att behöva offra ett originalspel), CX4 (MMX2, MMX3) och BS-X (Satellaview). Det finns även stöd för det nya MSU-1 chippet som är designat av skaparen till BSNES emulatorn, byuu. Det ger SNESet tillgång till 4GB utrymme så man t.ex kan spela upp ljud i CD kvalitet osv. Se bloggen nedan för exempel. Menyn har också numera en inbyggd SPC spelare, så man kan spela upp SNES musik på riktig hårdvara. :)

Både hårdvaran och mjukvaran är helt open source under GNU GPL licensen. Så även om han som skapade den tappar intresset kan vem som helst hoppa in och fortsätta förbättra den. Det är han där krikzz som tillverkar dem åt snubben så det är ordentligt gjort. krikzz är mannen bakom alla olika Everdrives till alla retrokonsoler.

Den heter SD2SNES. Här är snubbens blog. http://sd2snes.de/blog/status

Jag har köpt en nyligen och kunde inte vara mer nöjd. Jag köpte personligen min kassett från Retrogate, vilket är krikzz egen affär. Man kan även köpa en deluxe version hos Stoneagegamer som kommer med ett Universal Game Case och manual, men jag tror de skickar från Amerika så tull kan tillkomma. Retrogate är baserat i Ukraina.

Hoppas det inte fanns en tråd om detta nu, för då känner jag mig dum. :roll:
 #669050  by andersb80
 
Min powerpak är inställd för PAL för jag har en svensk snes. Så därför funkar inte de USA specifika spelen. Går det att ställa om powerpaken och i så fall hur så den "blir amerikansk"? Och behöver konsolen jag kör powerpaken på i så fall vara amerikansk?
 #669155  by Widar
 
Du kan modifiera och lägga in switchar för regionsfri på/av samt 50/60hz om du vill spela alla spel, dessutom i rätt hastighet. Att regionsfrimodda som man gör på NES gör att vissa spel inte funkar alls, de känner av att lockoutchippet är avaktiverat.
 #669370  by andersb80
 
Någon annan som har problem med att få sparfunktionen att fungera? Jag tror jag gör rätt. Jag har filerna 1 8KBsave.srm, 2 8KBsave.srm o.s.v. sparade i en mapp som heter SAVES. Ibland lyckas jag inte spara ens men de fall då jag får frågan att spara så vill det ändå inte ladda detta sedan.

Jag har samma problem på NES Powerpak.
 #669800  by Widar
 
Jag hade problem med att spara på min NES PP, det visade sig att det var fel på den och att jag fick skicka tillbaka den till USA... Fungerar SMB3? Det var tydligen något hårdvarufel som gjorde att det inte gick att spara, samma sak gjorde att just SMB3 inte fungerade.
 #669913  by andersb80
 
Jag går till load ram eller vad det heter, längst upp i menyn. Och det står att den laddats in. Sedan startar jag som vanligt

Instagram #sndb.se