• PowerPak för Super Nintendo (SNES)

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #758885  by Kreese
 
Installerade en ny custom firmware på mitt PP. Läs lite mer om det här:
http://manuloewe.de/main/index.php
http://forums.nesdev.com/viewtopic.php? ... &start=570

OBS! Installeras på egen risk.
Uttnyttjar högre upplösning i menyn så man ser längre filnamn.

En liten fråga angående Super CIC + PowerPak. Funkar det att switcha till NTSC på en Super CIC:ad PAL enhet och sedan spela en amerikansk/japansk Rom? Egentligen är jag väl bara ute efter att kunna switcha mellan 50/60 Hz.
 #758905  by mrTentacle
 
Menar du att Super CIC modda konsolen? Det borde gå, man ska kunna välja läge med reset knappen.

Inte för att jag har en super cic moddad konsol eller en PP

"You can change between 50/60Hz and Auto Function by pressing the Reset Button for longer as around 0,5 sec.
The current Status is shown by the DUO-LED. (red=60Hz, green 50Hz, orange=Auto).
After releasing the Reset Button the mode will be active.
The SNES will not reset at this moment."

Mer här
http://wolfsoft.de/wordpress/?p=603

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 #759377  by Kreese
 
Jag tror jag kör på alternativet att köpa en Super Famicom. Känns som det är säkrare om man vill ha kopplad till en Framemeister.

Jag nämnde ju den nya firmwaren till PowerPak tidigare. Så här ser det ut för mig numera med denna custom firmware jag installerat:
Attachments:
powerpak_ny_firmware.jpg
powerpak_ny_firmware.jpg (384.85 KiB) Viewed 13313 times
 #759434  by Kreese
 
Jag hade förhoppningar att det skulle kunna skapas "save-filer" av sig självt. Men så är inte fallet utan det är som förut.

Lägger man save-filerna i x:\powerpak\saves så laddas de automatiskt in i alla fall. Det är faktiskt inte superjobbigt att skapa dessa manuellt.

En lista på alla spel som har batteribackup vore fint. Så kan man sitta och pilla in dessa.
 #761439  by Kreese
 
Någon mer som testat den svenska översättningen av Zelda III? Märkte igår att min PowerPak klagade på headern och jag lyckades inte få igång det.
 #762316  by Kreese
 
Japp... Det är rommen från goodsnes så den borde vara korrekt dumpad också. Skumt...

Legend of Zelda, The - A Link to the Past (U) [T+Swe].smc

Samma som ni använt till Gudarnas Trekraft kassetten?
 #762317  by mrTentacle
 
Känner inte igen namnet.
Ta ner ips filen på romhacking.net och patcha själv istället :)

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 #769133  by wkd!?
 
Så... Vad är det bästa och enklaste alternativet i dagsläget? Powerpak? sd2snes? Annat?
 #769216  by MilleN
 
Alla säger att man ska skaffa sd2snes men jag tycker den är sjukt dyr, de få spelvärda spelen den tar mer och den kortare laddtiden tycker jag inte är värt nästan dubbla priset mot en super everdrive v2 (med förinstallerat dsp-chip för t.ex Mario kart) som jag själv kör med, har inget att klaga på egentligen, typ 5-20 sekunder laddtid när man ska starta spelen.

Tror jag gav 1100 inkl dsp-chip medan sd2snes ligger runt 2000. Från Krikzz.com eller retrspelboxar.se


Här kan du se en lista på alla spel som inte funkar: http://krikzz.com/forum/index.php?topic=1772.0

Everdrive kan ta dsp (tillval, väljer du bort dsp-chip kostar den under 900:-) medan sd2snes kan ta alla i listan utom super fx. Och visst, mega man x2 och x3 samt mario rpg är väl tråkigt att inte kunna spela men just dom spelen är inget jag prioriterar för nästan 1000 kronor mer :)
 #769245  by mrTentacle
 
Finns China version av sd2snes på aliexpress för $100
Har inte vågat chansa ännu..

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 #769257  by aerobert
 
Everdrive och sd2snes såklart.

Sd2snes ska man ha tycker jag eftersom hela poängen är att man ska kunna spela "alla" spel. Kan man inte det, ja då faller hela konceptet med prylen.
 #769290  by Phredreeke
 
Okej, vad är det för spel som funkar på SD2SNES som inte funkar på super everdrive (med DSP-chip), förutom Mega Man X2 och X3? Den verkar ta DSP-2,3,4 chippen, som använts i ett spel vardera.

Den klarar inte SA-1 spel heller, så som Super Mario RPG och Kirby Super Star/Fun Pack. Och Yoshi's Island är Super FX-spel så det går också bort... (Övriga Super FX-spel skulle jag själv inte ranka särskilt högt)
 #769301  by MilleN
 
Farbror Barbro wrote:Tror inte att det är några till.

Jag la in en lista i mitt förra inlägg, det är ett gäng till men inga jag typ hört talas om ;)

Klart sd2snes är bättre så tycker man det är värt 1000 spänn för mm x2/x3 och mario rpg så ska man absolut köpa sd2snes :) För mig som inte spelar så jättemycket är det i alla fall absolut inte värt dom extra pengarna.

För 100$ hade jag inte vågat testa sd2snes kinakopia för övrigt, från krikzz har man dessutom support och garanti om något är fel.
 #769302  by mrTentacle
 
Tittar man på bilderna verkar det vara exakt samma kretskort, men ja. Man är modig om man beställer en.
Sd2snes är opensource så alla uppdateringar borde vara samma lika.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 #769303  by Phredreeke
 
MilleN wrote:Jag la in en lista i mitt förra inlägg, det är ett gäng till men inga jag typ hört talas om ;)

Klart sd2snes är bättre så tycker man det är värt 1000 spänn för mm x2/x3 och mario rpg så ska man absolut köpa sd2snes :)
Super Mario RPG använder SA-1 chippet, som inte stöds av sd2snes.

https://sd2snes.de/blog/compatibility
 #769319  by MilleN
 
Aha, ja då var det plötsligt bara mega man x2 och x3 som är fördel sd2snes om man tänker spelmässigt.

Instagram #sndb.se