• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #783695  by SuperGamer
 
Jag har två "konstiga" RF-sladdar, bifogade på bild. Den högra är märkt SNSP-003 och hör alltså till SNES, men den vanliga är ju NES-003. Den vänstra tillåter uppenbarligen att man skiftar mellan TV och spelkonsol.
Attachments:
CIMG1719.JPG
CIMG1719.JPG (1.44 MiB) Viewed 32306 times
 #783708  by mrTentacle
 
Visist83 wrote:Nu har jag fått hjälp med att löda dit en ny picofuse på 2 st SNES. Här kommer en följdfråga:
Ett av dessa SNES "ärvde" jag av en kompis. Hans kusin råkade spilla vatten på den back in the day and it went kaputt. Jag har dock upptäckt att det enbart är via RC-adaptern som man inte får bild. Om man däremot använder "multi out"-utgången, så får man bild. Går det enkelt att fixa antennsladdsuttaget, eller ska man helt enkelt vara glad över att ett av bildalternativen funkar?
Det är nog mer jobb än det är värt, alternativt att man kontaktar någon som moddar konsoler för att få en rf som är hel, många plockar nämligen bort RF delen när dom moddar.
Japanspel exempelvis.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 #783974  by Tiebreak
 
Hej på er

Har köpt en NTSC-version av Street Fighter II Turbo och får följande meddelande när jag spelar, varefter spelet gör en reset, se bild. Någon som upplevt detta eller har en förklaring på hur det kommer sig. Jag har testat att switcha till NTSC-läge på konsolen utan framgång.

Image

Tack på förhand!

/Mikael
 #783977  by Aynez
 
Hej. Switchen funkar bara på Mega drive-delen. SNES och NES är låsta precis som på en vanlig omoddad originalkonsol. Så om spelet har regionscheck så kommer det tyvärr inte starta

Skickat från min telefon via Tapapatalk


Edit: ser inte bilden.. men antar att det står något i stil med "This game pak cannot be played on your snes or super famicom...", det betyder att spelet har kod i sig som kollar om det är PAL eller NTSC-konsol. Är det fel region så går spelet inte igång.
 #783979  by Tiebreak
 
Hej, tack för snabbt svar!
Usch vad trist, måste medge att jag känner mig lite lurad... kan inte påstå att det framgick tydligt i den information och recensioner jag läste. Det hör väl till att gå på ett par nitar när man börjar med något "nytt". Vad kan jag enklast göra åt detta? Går konsolen att modds, eller är det adapter som gäller?

Bästa hälsningar
Mikael
Last edited by segasonic on 26 Apr 2016, 06:21, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #783980  by Aynez
 
Tror det står "PAL version" på boxen om du kikar ;)

Tror den är svårmoddad, då den använder en system on a chip lösning för att emulera de olika konsolerna.

Skickat från min telefon via Tapapatalk
 #783994  by Tiebreak
 
Det gör det ju alldeles säkert. Ja, alltså jag lurade säkert mig själv och läste det jag ville läsa, men vidhåller att recensenterna i alla fall inte poängterade att regionswitchen just gällde Megadrivespel.

(Inbillade mig också att Trion inte emulerade spelen på samma sätt som Retron 5. Kanske för bli en uppdatering till Retron 5 då, trots "extralagget"/extra fördröjning vid knapptryck jag förstått finns på den.)

Nåväl, går ju alltid att sälja vidare.

/Mikael


Edit:

Men är det inte udda att jag kan starta och spela en hel fight (ibland mer eller mindre) innan texten kommer upp?

/Mikael
Last edited by segasonic on 26 Apr 2016, 06:21, edited 1 time in total. Reason: Dubbelposta inte med kort mellanrum, tack!
 #799467  by RobTho
 
Hämtade ett gäng spel hemma hos en äldre herre (75-ish) och då medföljde ett gäng yapon-papper (kopierade).
Frågade honom vart han hade fått tag i dessa men han hade för sig att de följde med spelen när han köpte dom.
Han har alltså inte själv printat något och de kom i hans ägo tidigt 90-tal.

Vart kan de komma ifrån? Någon som har en aning?
Finns ett par stycken, bifogar bild.
Attachments:
image.jpeg
image.jpeg (1.56 MiB) Viewed 31918 times
 #799492  by Ufouria
 
Har aldrig sett sådana blad till SNES spel (har dock ingen koll på SNES) men det finns nästan en drös NES spel i ESP utgåva med liknande kopierade blad (t ex TaleSpin, T2 and Magic Kingdom). Antingen så köptes de väl så i butiken i slutet av NES eran (Yapon kanske fick importera in spel då) eller så följde bladen med i hyrspel och de spelen kanske såldes sedan i hyrbutikerna i samband med att de la ner sin spelutyhurning.
 #799530  by RobTho
 
Så tänkte jag också först, men dessa spelen som papperna tillhör hade Herren även i Cibs, inte hyrutgåvor. De har inte varit vikta och kan således aldrig ha varit instoppade i kartongerna! Har till 5 olika spel här.
 #807475  by Ufouria
 
Japp! I vanlig fall så väljer jag helst ESP före NOE/FRA utgåvorna (även när FRA kan ha engelsk text med ESP spansk). Men NOE utgåvan som är gul och har fint omslag slår den fula ESP utgåvan med hästlängder denna gång. Så NOE utgåvan är ett givet val. Dock svår att få tag på i nyskick. Jag letar ännu sedan ~5 år tillbaks.

Älskar förövrigt omslaget på FF2 (NOE) och FF3 :birdo: Synd att FF1 ska vara så hemsk. Usch! :arg:

Edit: Det finns nog även en ITA utgåva :-k Den ser likadan ut som NOE fast den har det där G... loggan. En ITA utgåva hade inte varit helt fel heller men skulle jag välja mellan NOE och ITA i samma skick så skulle jag välja NOE.
 #807576  by Ludu
 
Tack :D Tur att Final Fight är en Cart Only-serie för mig, då slipper vi slåss om ett schysst komplett :good:

Är inte den där G-loggan för Australien? :-k
 #807596  by Ufouria
 
Australien har oxå G... logga men inte likadan. Verkar var GiG (vad det nu står för) det står på de italienska.

http://www.ebay.it/itm/2-Snes-Mega-Man- ... SwuAVWzEBM

Vad skönt för dig att du bara samlar på kassetter för den serien :good: Man vill ju helst ha alla spelen i en serie för att känna sig helt komplett men jag tror att jag kan klara mig utan FF 1 och enbart ha 2:an och 3:an i FF-serien. Tycker inte heller om ettan spelmässigt. Har inte spelat 2:an men trean är helt okej.
 #807691  by Ludu
 
Jahaa, den! Jag trodde du menade den australienska åldersmärkningen:
Image

Själv har jag fina minnen av den, vad jag lärt mig på senare tid, slaktade Amigaversionen av ettan så jag kan nog ha trevligt med FF1 till SNES ändå :yes: Jag må ha arkadversionen på en samling till PS2 (Capcom Classics Collection) men det är ju inte riktigt samma sak trots att den är överlägsen med multiplayer och allt ;)

Jag håller med om att det ibland är svårt att hålla sig från att skaffa allt i en serie. Jag gillar första EA Skate (PS3) skarpt och treans demo gjorde att jag ville köpa Skate 3 oxå. Tvåans demo hade helt motsatt effekt men det känns konstigt att ha en så uppenbar lucka :P

Edit: Blev nåt knas och när jag klistrade in min sparade text så det hamnade i fel tråd. Givetvis ska det till SNES-Dr Mario :birdo:
 #807705  by segasonic
 
Jag flyttade över inlägget :good:
 #810276  by unehed
 
Hej!

Jag undrar om jag har fått tag på en Robocop versus Terminator-kasett med utbytt baksida, tycker färgen skiftar lite. Det är siffran 12 stansad på baksidan. Nån som kan kolla vad det är för siffra på era?
 #810280  by Ufouria
 
Mitt svensksålda kompletta exemplar med svenskt A4-blad har en EUR kassett (EUR på både fram- och baksidan) med "19" (ser ut som denna siffra iaf) på baksidan.

Baksidan behöver inte vara utbytt trots att färgen skiljer sig från framsidan. Det är ett vanligt fenomen att baksidan är gulnad medan främre halvan är fin.
 #810432  by Ufouria
 
Skulle bara kolla att du var med ;)
Det stämmer det du säger (inget A4-blad med). Svensk text i manualen och svensk flagga på baksidan av kartongen.

Det stämmer dock det jag skrev om kassetten då jag kollade den. Men om det ska vara samma siffra på alla svensksålda Rob vs Term kassetter vet jag dock inte.
 #811545  by Zeecor
 
Vad ska hända om jag stoppar ett SFC spel i min PAL SNES och startar? Och tvärtom, vad ska hända om jag stoppar ett PAL SNES spel i min SFC och startar? Ska det inte komma upp ett meddelande om att spelet inte är gjort för denna konsol?

Jag undrar för att jag har en PAL SNES som jag misstänker är defekt, men jag har inga PAL spel förutom en Super Game Boy och den ger en helsvart bild i 576i 50hz. Om jag stoppar min Super Game Boy i min SFC så skickar den ingen signal alls, samma sak om jag provar SFC spel i min PAL SNES.
 #819857  by Ufouria
 
Funkar inte att se bilden. Man måste logga in.

Är det norsk text längst ner på bladet? Det var ett sådant blad som såldes på forumet för inte så länge sedan. Så det finns åtminstone två sådana för det var inte du som köpte det exemplaret.

Vampires Kiss bladen överlag tycker jag ser lite småskumma ut, iaf de typ 20-25 bladen jag har sett genom åren. Alla kanske är fakade :lol: Har iofs inte hållit alla i handen och kunnat granska dem med lupp, men alla som visats på bilder har varit ovanligt fina, vita, prickiga etc.
 #819859  by _bombo
 
Hej och tack för ditt svar Ufouria!

Det är jag som äger a4:t och jag fick med det i ett spelköp av en äldre dam. Gissar på att det ev är sonens gamla spel för det var endel guldkorn som hon sparat. Bl.a VK-kasetten och a4:t :)

Det är lite småfläckigt på baksidan och små slitningar i övrigt+att det såklart är vikt då.

Jag såg också att ett sådant sålts med i ett exemplar men undrar såklart hur det kommer sig att allt är på svenska förutom kontaktuppgifterna. Kan det varit så att bladet skickades med i utgåvor som gick från Sverige till Norge, och att de bara brydde sig om att ändra spelhjälpens kontaktinfo? :-k :-k
 #819860  by Ashaman
 
Har svårt att se att det skulle vara förfalskat med en sån historia...

Gällande din egen fundering så låter den rimlig, _bombo!
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 24

Instagram #sndb.se