• Programmering på NES, Hacks, Repros m.m

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #259944  by Kreese
 
Programmering har alltid fascinerat mig. Jag har iofs inte programmerat speciellt mycket mer än GFA Basic på Atari ST, men lite assembler också. Det är egentligen inte så svårt som man tror när man väl grävt sig djupt ner i skiten. Det handlar egentligen bara om att flytta data, vid rätt tidpunkt och till rätt ställe.

Don Miller, en kille från USA har specialiserat sig på grafikprogrammering. Han har släppt lite källkoder samt info om hur man gör för att komma igång. Själv fastnade jag för "Vegaplay" källkoden. Den som låter dig skapa en rom-fil med egenkomponerad musik. Men man kan även ha med egen grafik...
Så här kan resultatet bli:
Faktum är att hans källkoder och programexempel gjort mig ännu mer sugen på att lära mig koda till NES. Tänk er själva att göra som Sivak (skaparen av Battle Kid), programmera ett helt eget spel, från grunden! Frågan är dock om man kommer ha tiden att lära sig allt man måste kunna, men vem har bråttom egentligen? :)

Nåväl, är ni intresserade tycker jag helt klart att ni ska spana in http://www.no-carrier.com/ Där har i alla fall Don Miller lagt upp som jag tidigare skrev, lagt upp programmeringsexempel. Man kan t.ex. göra en egen scrolltext, bildspel mm.

När man väl testat de olika sakerna, laddat hem alla program som han länkar till osv. Då inser man plötsligt att det faktiskt inte vore en omöjlighet att nån gång kunna göra ett eget spel.

En grej som är rätt tuff som han programmerat också är glitchNES:
http://www.no-carrier.com/glitchnes.html
Ett program som skapar grafikfel, i olika mönster och man kan kontrollera det med handkontrollen för att skapa coola effekter:
http://www.slideshare.net/nocarrier/gli ... t-workshop - en skön slideshow som förklarar mycket om PPU (grafikchippet) i en NES mm.

Här är en annan bra sida med massa info mm:
http://nesdev.parodius.com/

Vore skoj om någon/några fler blev sugna och ville börja lära sig lite mer om att programmera. Antar att man skulle ha rätt mycket hjälp av varandra i början...
 #259950  by Tawny
 
hoppas verkligen ni blir ett par stycken.. själv mår jag lite för dåligt psykiskt just nu, annars är det inte omöjligt att jag hade hakat på
 #260102  by WERY
 
Jag har sparade dokument nånstans om hur man programmerar ett NES spel. Tror den var komplett med alla kod man behöver. Ska se om jag har kvar den för den är utskriven i pappersformat
 #260146  by Kreese
 
Vi skulle ju kunna börja med grunderna vilka filer och sånt som behövs för att komma igång. Jag får se om jag kan få till något sådant. Sedan kan man ju försöka samla länkar till folk som har lagt ut guider och källkoder. Det måste dock vara bra sådana, för jag började följa en guide en gång, och då visade det sig senare att den inte var pålitlig...
 #260243  by Kreese
 
Hittade denna tråd på Nintendo Age! Verkar ju helt underbart.
http://www.nintendoage.com/forum/messag ... eadid=7155

Gå vi genom alla de lektionerna så kanske vi kan åstadkomma något! Nu vet jag vad jag sitter med på nätterna framöver istället för att slösurfa... :)
 #260280  by Cpt Tuttle
 
Har också alltid varit faschinerad av programmering (gjort en del i Basic när jag var valp på både Commodore 128 och QBASIC i MS-DOS, tog mig tyvärr inte längre. :( ), och skulle egentligen gärna lärt mig detta...lär man sig 6502ans assembler så är den ju heller inte svår att överföra till min andra favoritplattform C64/128 eftersom de använder 6502-derivat de med precis som NESen...
 #260286  by pyton
 
har aldrig programmerat i hela mitt liv men skulle bra gärna vilja lära mej.
 #260300  by mikoto
 
Cpt Tuttle tror jag är på rätt spår, fast han tänker tvärt om.

Vill man koda på NES och inte bli begränsad i längden är assembler egentligen det enda vettiga valet. Nu kanske det finns en del NES kodningsgrejer, jag har inte så stor koll på det. Men jag vet att det finns mängder med bra C64 assembler böcker och guider gratis, då de har samma CPU i princip så blir det nog lättare att lära sig koda hyfsat på en C64 först och sedan överföra den lärodomen till NES och lära sig skillnaderna och så. Jag hade någon bra bok för C64 ASM, vad var det den hette...

Tyvärr är det ganska brant i början, jag började för några månader sedan och kom en bit men sedan tog annat över.
 #260353  by Cpt Tuttle
 
Jao, kan nog vara som du säger också. Jag vet inte om jag fått för mig något eller om C64an är lite "lättare" att hantera än NESen. Om inte annat är det ju lite lättare att kunna köra sitt program direkt på C64an för att se om det funkar. Men det är väl kanske parenteser i sammanhanget förvisso... :/ Jag spånade mest bara, jag var inte nödvändigtvis brydd om att lära mig "NES först, 64 sen".

Även Atari 2600-5200-7800/Ataris 8-bit datorer, och Apple II har ju 6502-varianter. Egentligen även SNES och Apple IIGS som har en 16-bitars 6502-version. Så lär man sig 6502-assembler så torde man ha en rätt bra grund för att koda retrospel...
 #260621  by WERY
 
Man kunde ju skaffa sig en tangentbord och försöka lära sig programmera på famicom. Då borde man kunna hamna så nära som möjligt om man lär sig programmera med den
 #260645  by Pinge
 
wery: där har du fel!
men köp gärna ett och testa! det är i princip omöjligt att använda family basic!
 #260661  by Cpt Tuttle
 
Basic är ju inte så vidare optimalt att skriva spel i.
 #260672  by Pinge
 
speciellt inte på ett famicom om man inte kan japanska!
men wery e ju wery :DOG
 #260839  by Kreese
 
Nej det är nog ingen höjdare att använda FamilyBasic. Dessutom är det ju en väldigt stor fördel när man kan koda på en PC och testa i emulator. Det finns säkert färdiga rutiner för det mesta som man kan använda sig av när man väl kommit in i det. Dessutom finns det väldigt bra hjälpmedel för att göra sprites mm. Att göra ett NES spel i dag, är nog sjukt mycket lättare än vad det var när det begav sig!
 #260895  by Cpt Tuttle
 
pinge80 wrote:speciellt inte på ett famicom om man inte kan japanska!
men wery e ju wery :DOG
Nä, precis.
Vill man lära sig Basic så är nog ett bra och billigt sätt att skaffa sig dosbox och qbasic...ja, är man grön på programmering är kanske idén inte dum i vilket fall som helst, för det är ju ett enkelt insteg i den världen...
 #263076  by synt4x
 
Kreese wrote:GFA Basic på Atari ST
Ojojoj vilka minnen du fick mig att minnas :birdo:
GFA Basic pillade man ju med en del förr. Inte blev det nåt vettigt av det, men iaf :lol:

Angående programmering på NES så är det som sagt 6502 Assembler som gäller. Lyckligtvis så är det en av de enklaste formerna av assembler man kan lära sig. Jag kan inte det själv, men en snubbe på ett Commodore demoparty jag var på berättade för mig att det bara finns runt 50 instruktioner till den processorn. Så det bör ju vara ganska enkelt att komma igång och få resultat :>

Sen finns det dock en hel del odokumenterade instruktioner man kan använda sig av. I alla fall på C64.
 #263130  by prof
 
BelfegorC4 wrote:Vilket/vilka språk lär du dig?
Läser på högskolan i skövde. Egentligen känns det inte direkt som att vi läser något exakt specifikt språk utan nu är det mest teori.

Men jag kan väl säga mest C++, lite hemma göra jag PHP och ska väl antagligen börja med C# snart, känns som att det är dags.
 #263305  by Kreese
 
synt4x wrote: en snubbe på ett Commodore demoparty jag var på berättade för mig att det bara finns runt 50 instruktioner till den processorn. Så det bör ju vara ganska enkelt att komma igång och få resultat :>
Oj, finns det så många! De jag kommer ihåg från Atari är typ:
add, sub, move, ... :$
 #263384  by WERY
 
Jippi :D Grävde genom lådorna och hittade slutligen hela guiden till hur man programmerar på NES. Jävla tur att jag hade sparat den \:D/

Dags o ladda ner programmet och kolla på det :)
 #263513  by Cpt Tuttle
 
Kreese wrote:
synt4x wrote: en snubbe på ett Commodore demoparty jag var på berättade för mig att det bara finns runt 50 instruktioner till den processorn. Så det bör ju vara ganska enkelt att komma igång och få resultat :>
Oj, finns det så många! De jag kommer ihåg från Atari är typ:
add, sub, move, ... :$
ST med 68K då?
 #267447  by davidkmn
 
Har faktiskt forskat runt lite kring det här ämnet ett tag, så jag är sugen att försöka haka på "NESDB Game Studios" ;)

Har tyvärr inte så mycket kunskaper om programmering... men jag ska försöka lära mig det nödvändiga!
 #276336  by 0LD5K00L
 
spelprogrammering är inte helt främmande för mig, även fast jag bara text-programmerat 2 färgade DOS-spel via TurboPascal :$
 #276868  by Cloaked Alien
 
Jag är gammal avdankad demoscenare så jag har sneglat på sånt här länge nu, började nyligen titta lite på c64 asm. Men jag har varit i it-branschen sålänge att jag får ADD av att sitta framför en dator på fritiden tyvärr, annars hade jag hakat på =)

Men jag ska försöka ta till mig några av länkarna och följa med spänning! Jag känner folk som kan tracka både NSF och SID för övrigt ^^
 #276965  by poppe
 
Kul! Jag var själv aktiv inom demoscenen under 90-talet. (programerade dock inte utan pixlade grafik).
 #279131  by Pinge
 
tog mig friheten att döpa om tråden så den täcker av lite mer! :)

Gjorde nyss en pirat-cart av Ice Ice Hocky Challenge (Ike Ike! Nekketsu Hockey Bu - Subette Koronde Dai Rantou)
http://www.nesdb.se/game_more.php?id=719&rid=1

Ett spel som bara kom till famicom, men ngn har hackat rom:en så det är engelsk text i spelet!
Det är som Nintendo World Cup fast Hockey istället för fotboll! :good:

Image
testade en liten stund, ett roligt spel, men skulle nog vara roligare mot en polare!
 #279147  by Chefren
 
Benhårt! World cup är ju lätt bästa fotbollsspelet nånsin!

Instagram #sndb.se