• Tips på bra NES-spel som ej kom till Sverige

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #207132  by Vigdul
 
Jag skulle vilja ha tips på lite (eller mycket) bra NES-spel som aldrig släpptes i Sverige – amerikanska, japanska - lista allt ni kommer på!
 #207137  by Pinge
 
Electrician
Mega Man 6
SMB2j
Battle City
Circus Charlie
 #207151  by segis
 
Metal Storm är ett spel jag skulle vilja ha :) släpptes i usa och japan
http://www.youtube.com/watch?v=m2IkkkfAc9k <- Recension
Han som recenserar spelet kallas för Happy Video Game Nerd men ni ska inte tro att han är dålig för det
Rekommenderas :D

Spelet bygger på en läcker graviditets motor :)
 #207164  by segis
 
Skulle väl tipsa om det japanska spelet Super Dyna'mix Badminton
många tycker väl inte direkt om det men jag gillar det :) kan ha att göra med att jag spelar badminton själv :-w
Gillade även ett ganska okänt spel som blev översatt "king of ghost"
Det ingick på en multikassett jag fick med min kära Hi-Tex :D
 #207173  by Frassni
 
Bonk's Adventure

Dock var det flera år sedan sist jag spelade det och då körde jag på emulator.
Tyckte det var grymt skoj. :) Ta en titt på det spelet.
Ska nog själv ta och spela igenom det igen ifall det är lika kul som jag minns att det var.
 #207175  by segis
 
Bonk hade jag glömt bort :D Rekommenderar det spelet ^^ skön humor i spelet :good:
 #207187  by elektronhjarnan
 
Blandad småkonfekt:

Falsion - ganska tufft. Inte fantastiskt, men snyggt för vad det är och helt spelbart.

Famicom Wars - kanske redundant om man redan spelat Advance Wars-spelen, men helt beroendeframkallande annars. Det är ju ungefär samma sak.

Getsu Fuuma Den - ett av de mest intressanta "bortglömda" Konami-spelen, kanske? Ungefär som Zelda II, fast klart bättre i mitt tycke (jag är ju förvisso verkligen ingen vän av Zelda II).

King Kong 2: Ikari no Megaton Punch - också ett Konami-spel som jag tror hade kunnat göra bra ifrån sig om det hade släppts utanför Japan. Endast för kartritare, hela spelet är en enda lång slinga av warpar mellan nivåerna som man går vilse i på fem sekunder om man inte håller ordentlig koll.

Majou Densetsu II: Daimashikyou Galious - Famicom-konverteringen av MSX-spelet Maze of Galious, fast ordentligt tweakad och klart roligare. Tämligen likt Goonies II fast större och svårare; inte alls en tokig Metroidvania-variant.

Transformers: Convoy no Nazo - jo, det är rätt ruttet, faktiskt, och vackert är det verkligen inte, men det har en viss tjusning eftersom det är så hårt och oförlåtande. Det är dock inte i närheten så omöjligt eller uruselt som det brukar påstås. Jag skulle endast rekommendera det till folk som gillar riktigt masochistiska spelupplevelser, men det förtjänar i alla fall mycket bättre än att hållas fram som ett av de sämsta spelen någonsin. Det är det sannerligen inte. (Men det är extremt långt ifrån att vara ett av de bästa också).
 #207189  by Frassni
 
Kommer upp många intressanta titlar här :)
Segis, tack för tipset för Metal Storm, jag har nu beställt det från ebay i mint skick.
Betalade $40, kan vara lite överpris men blev bara så grymt sugen på att spela det 8)
 #207190  by segis
 
Du får skriva vad du tycker om det sen :D
Kommer investera den någon gång i framtiden, den saken är säker :)
 #207594  by segis
 
Gixen :

http://www.otakaraou.com/ japansk sida men jag har mailat han förut och han kan skicka spel till sverige och betalningen är på paypal
spelen går mellan 7kr och uppåt (beroende på titel)

kanske inte är så smidigt men han har en del spel iaf :)
 #207596  by Ufouria
 
:good: ska kolla in den sidan.

Hittade den gamla tråden om NES spel som ej kom till Sverige men den är begränsat till amerikanska släpp men några av spelen där finns även i tysk/fransk version.

viewtopic.php?f=2&t=3340&hilit=kick+master

samt denna

viewtopic.php?t=1758&highlight=crystalis
 #207598  by segis
 
Finns ett litet trick jag gjorde förut för att hitta japanska spel sidor ^^
oftast är det bara att kopiera en speltitel med dom japanska tecknen och söka på google.
i början så är det alltid olika spelbutiker som sina länkar så då kommer du in på deras sidor :)
och då är det bara att slänga iväg mail om dom skickar till sverige
gjort det på ett par ställen, tyvärr är det inte många som svarar :\

otakuraou är en av få som har svarat mig och dom på super potato svarar bara såna som skriver på japanska
 #207689  by Simon_ifrån_Delsbo
 
Mickey Mouse III: Yume Fuusen, i USA kallat Kid Klown in Night Mayor World.
Själv föredrar jag den japanska versionen på grund av att den helt enkelt ser bättre ut och för att många fler har hört talas om Musse Pigg än Kid Klown.
 #207972  by Faxandu
 
Elevator Action
Castelian
Felix the cat
1942
Adventure Island III
Zombie Nation
City Connection 8-[ :$
Spy Hunter (Sunsoft!!!)
Astyniax
Battletoads & Double Dragon - The Ultimate Team
Air Fortress
Parodius
 #207975  by segis
 
kom aldrig Elevator Action till sverige? :O
visste faktiskt inte om det ^^'
har inte den bästa kollen på vilka spel som släpptes och så
hade det på multikassetten som ingick med mitt hitex :)
Grymt kul spel :D 1942-1943 är även dom bra spel, älskar japanska shooters
 #207989  by elektronhjarnan
 
Usch, NES-versionen av 1942 suger ju duktig appung i mitt tycke. Den har inte en chans mot varken arkadoriginalet eller C64-konverteringen. 1943 är OK men ingen toppenupplevelse. Det är en sådan där NES-tweakad sak, det är rätt olikt arkadspelet (liksom Bionic Commando och vad mer det nu är).
 #208593  by Ufouria
 
Whomp 'Em kan jag varmt rekommendera om man gillar plattforms/actionspel. Inte helt olikt Mega Man.

Ninja Gaiden III - Har ej spelat det själv men det borde inte vara sämre än de två första iaf, möjligtvis svårare?
 #208600  by Vigdul
 
Gun Nac verkar ingen ha nämnt, ett av dom absolut bästa shoot em up-spelen till nes med helt brutala vapen:
http://www.youtube.com/watch?v=vinvf1YNYuU
Last edited by Vigdul on 04 Nov 2009, 19:48, edited 1 time in total.

Instagram #sndb.se