• Hur många kompletta SCN spel finns det? (Dis. tråd till FAQ)

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #10065  by nes_nerd_no_1
 
Hehe... Jaaa duuuu, hur många kompletta scn spel finns det egentligen?
Det lär väl finnas ett par hundratusen iaf! ;)
Men jag antar att du menar hur många spel som gavs ut med SCN märkning va?
Svaret på din fråga är 210 styck. Fast då är ju tio av dessa spel märkta ESP/DAS eftersom de importerades av Bergsala från Spanien (blev väl enklare så för dom) & så slängde Bergsala ner en svensk manual bestående av ett A4 papper. Lite billigt kan man ju tycka.

Välkommen hit förresten!
 #10066  by Posten77
 
Tack för svaret och välkommnandet!

MVH Fredrik/Posten77
 #10070  by Posten77
 
Vilka 10 spel är det som det står DAS på som bergsala importerade?

MVH Posten77

 #10074  by *Andreas*
 
Panic Restaurant
High Speed
Robocop 3
Hammerin' Harry
Double Dragon
Four Players Tennis
Racket Attack
Captain Skyhawk
Shadow Warriors 2
Goal

är ESP/DAS

 #10075  by Bonomaul
 
Det finns en lista på alla 10 någonstans i forumet, var är dock mer osäkert.
Jag kan ju räkna upp dom jag kommer på.. brukar alltid glömma nåt.

* Aladdin
* Panic Restautrant
* Goal
* Shadow Warriors 2
* Robocop 3
* Captain Skyhawk
* Double Dragon
* High Speed
* Hammerin' Harry
* Four Players' Tennis

Gick visst att fixa alla 10, men jag erkänner att jag fuskade lite och använde databasen.

För övrigt finns en sida där alla inscannade bilder på de svenssläppta spelen visas: http://www.nesdb.se/samling.php
Inget för den med långsam uppkoppling dock..
(Kan någon fixa så att bilderna på en del av ESP spelen visas?)

 #10084  by Posten77
 
Tackar!!!!!!

 #10088  by Riwallen
 
Lär inte Posten för mycket nu.

Han är en jävel på att bjuda på auktioner 8)

 #10096  by WERY
 
Bergsala skulle ha importerat spel som Castlevania1-2-3, Astyanax, River City Ransom osv från USA istället så hade vissa spel varit bättre.
 #10098  by Link
 
Posten77 wrote:Hur många kompletta SCN spel finns det egentligen? Tacksam för svar!

MVH Posten77
Vet inte riktigt vad du menar med kompletta men jag kan ju informera om att 3 av de 210 spelen inte finns med kartong utan endast kassett + manual.

Athletic World
Mario/Duck hunt
Mario/tetris/world cup
 #10102  by nes_nerd_no_1
 
Link wrote:
Posten77 wrote:Hur många kompletta SCN spel finns det egentligen? Tacksam för svar!

MVH Posten77
Vet inte riktigt vad du menar med kompletta men jag kan ju informera om att 3 av de 210 spelen inte finns med kartong utan endast kassett + manual.

Athletic World
Mario/Duck hunt
Mario/tetris/world cup
Ouch! Dom spelen hade jag ju totalt glömt bort!
Fast man får väl kanske räkna kartongen till basenheterna & kartongen till mattan som spelens kartonger?
 #10104  by Link
 
nes_nerd_no_1 wrote:Ouch! Dom spelen hade jag ju totalt glömt bort!
Fast man får väl kanske räkna kartongen till basenheterna & kartongen till mattan som spelens kartonger?
Precis. De kan man ju göra!

 #10113  by Gixen
 
Bonomaul wrote:Det finns en lista på alla 10 någonstans i forumet, var är dock mer osäkert.
Jag kan ju räkna upp dom jag kommer på.. brukar alltid glömma nåt.

* Aladdin
* Panic Restautrant
* Goal
* Shadow Warriors 2
* Robocop 3
* Captain Skyhawk
* Double Dragon
* High Speed
* Hammerin' Harry
* Four Players' Tennis

Gick visst att fixa alla 10, men jag erkänner att jag fuskade lite och använde databasen.
Hold your horses nu Bono....Aladdin?
Men om vi byter ut Aladdin mot Racket Attack så är jag med dig... :wink:

 #10116  by Bonomaul
 
Gixen wrote:
Bonomaul wrote:Det finns en lista på alla 10 någonstans i forumet, var är dock mer osäkert.
Jag kan ju räkna upp dom jag kommer på.. brukar alltid glömma nåt.

* Aladdin

Gick visst att fixa alla 10, men jag erkänner att jag fuskade lite och använde databasen.
Hold your horses nu Bono....Aladdin?
Men om vi byter ut Aladdin mot Racket Attack så är jag med dig... :wink:
Det har du givetvis helt rätt i! Shame on me!!

 #10125  by kralleman
 
Bonomaul wrote: * Aladdin
* Panic Restautrant
* Goal
* Shadow Warriors 2
* Robocop 3
* Captain Skyhawk
* Double Dragon
* High Speed
* Hammerin' Harry
* Four Players' Tennis
Visst är det så att dessa spelen ENBART släpptes som ESP medan det finns gott om spel som släppts som både SCN och ESP med svensk A4 manual? Har ni försökt sammanställa vilka fler spel som släpptes med den svenska manualen? Vet att vi diskuterade Zelda II för ett tag sedan och så vet jag att jag själv har Tale Spin ESP m svensk A4... Stiv har en tryckt Aladdin-A4-manual på bild på sin sida..
På min Tale Spin manual står det Yapon AB, inte Bergsala.. Hur ser de andra manualerna ut? Var det Yapon som fick sköta detta?
Många frågor, men jag är inte helt insatt i detta..

EDIT: Det var kanske inte en A4-manual till Aladdin som Stiv hade på sin sida.. Jaja.. Ni fattar poängen iaf.

 #10126  by Riwallen
 
Yapon AB var väl de som hade hand om uthyrningen och de tryckte väl iclnad separata A4 manualer. Eller minns jag helt fel som vanligt

 #10128  by kralleman
 
Riwallen wrote:Yapon AB var väl de som hade hand om uthyrningen och de tryckte väl iclnad separata A4 manualer. Eller minns jag helt fel som vanligt
Kanske var därför de fick sköta tryckandet av de A4-manualer som följde med ESP-spelen, för att Bergsala tyckte att de var så duktiga på det :D . Dum fråga kanske, men fanns det svenska manualer till de hyrspel som Yapon släppte?

 #10130  by WERY
 
Kan väl passa på o fråga om vilka spel som släpptes renodlat SCN i Sverige. Dvs vilka spel hade EEC och ESP ingen delaktighet i. Vet om spel som Smb3, Quantum Fighter och Captain Planet men vad mer?

 #10136  by Riwallen
 
Vet bara att när jag hyrde när tiden begav sig så kunde man på vissa spel få en A4 manual.

 #10137  by Bonomaul
 
kralleman wrote:Det kan du läsa ut från den här sidan:

http://beakore.tripod.com/neslist-scn.txt

EDIT: Typ flesta spelen släppta mellan andra halvan av 91 fram tills typ 94 till exempel.
Stämmer inte riktigt med Double Dragon där.. Och säkert en del annat också.
Men det är ju svårt att göra korrekta listor när inte Bergsala är villiga att hjälpa till med information.

Oftast satt det ju en manual inklistrad i ryggen på hyrboxarna.
Men dom hyspel som senare släpptes på "riktigt" hade ju manual med såklart.
Tror inte det finns nåt som enbart släpptes som hyrspel, utan alla släpptes nog förr eller senare även officiellt, om inte i Sverige så iaf i nåt annat nordiskt land.

 #10145  by WERY
 
Ja där ser man. Men Sveriges sätt att samla in spel på var ju ändå näst intill skamligt. Vi hade ju så gott som inga spel alls 1986. I stort sett inga spel alls under 1980-talet medans Japan och USA körde på för full rulle. Och antalet spel. Vi landar på 210 och dom andra på över 600. Så illa som det kan bli. Hade man vart född 20 år tidigare samt haft jävligt mkt pengar hade man ju kunnat starta företag och köpa in alla spel från USA till Sverige och sälja så hade folk inte missat nåt.

Även om Sverige var först i Europa så hjälper det inte då många spel aldrig kom. Alltså varför inte släppa alla spel som var gjorda från och med 83 så hade det varit en bättre start än den som blev.

Man skulle ha åkt till USA på den tiden och köpt alla spel som aldrig kom och sen åka hem igen och visa Svenska folket vad dom missar

 #10150  by Bonomaul
 
Anledningen till att det inte togs in så många (tack och lov) var väl att marknaden var helt oprövad. Eftersom vi var först i Europa så fanns det ju inte heller något annat land häromkring att jämföra med, och samhället såg lite annorlunda ut på den tiden ska man väl tänka på också..

Däremot så kan man ju diskutera urvalet av spel som kom hit. Var säkert en testpanel bestående av 1-4 personer som avgjorde vilka spel som skulle tas in. I många fall hade dom ju rätt, men visst finns det spel som borde kommit ut här också (och sådana som dom kunde låtit bli att släppa).

 #16058  by J. Lilja
 
Är det en regel att det ska stå DAS på baksidan av alla ESP-spel som importerades till Sverige?

 #16059  by Bonomaul
 
J. Lilja wrote:Är det en regel att det ska stå DAS på baksidan av alla ESP-spel som importerades till Sverige?
Nja, snarare ett faktum att alla(?) ESP spel har DAS på baksidan (vilket enligt profesionella beömare står för Deutschland And Spain, hur ologiskt det än låter), och således också de som importerades till Sverige.

 #16067  by Widar
 
Bonomaul wrote:
J. Lilja wrote:Är det en regel att det ska stå DAS på baksidan av alla ESP-spel som importerades till Sverige?
Nja, snarare ett faktum att alla(?) ESP spel har DAS på baksidan (vilket enligt profesionella beömare står för Deutschland And Spain, hur ologiskt det än låter), och således också de som importerades till Sverige.
Mitt Snow Bros. är ESP/DAS så det stämmer på den iaf. :)

Mvh

 #16068  by Pålle1
 
Jag fick hem ett terminator 2 ESP förra veckan, på baksidan av kartongen står det på spanska medans manualen är tysk, verkar ologiskt. Dessutom är det köpt på Domus här i Sverige.

 #16070  by nes_nerd_no_1
 
Pålle1 wrote:Jag fick hem ett terminator 2 ESP förra veckan, på baksidan av kartongen står det på spanska medans manualen är tysk, verkar ologiskt. Dessutom är det köpt på Domus här i Sverige.
Verkar ju ha varit en hel del spel som "fulimporterades" hit till Norden.
Du fick möjligtvis inte med en svensk A4-manual va?

 #16074  by Pålle1
 
Nä tyvärr medföljde inte någon sådan.

 #57151  by BelfegorC4
 
Finns det märkning på ESP kartongerna att Bergsala importerade dom?
Annars finns det väll en fet risk att folk köper ett ESP spel på eBay, kopierar en A4 manual och håvar in pengar? =)

Instagram #sndb.se