• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #537695  by Tronin
 
Handkontroller:
*Öppna upp dem.
*Lägg allt utom kretskortet i varmt vatten med diskmedel. Låt ligga i blöt ett tag. Det skadar inte att använda en diskborste/tandborste på platsbitarna.
*Under tiden rengör du kretskortet med elektronikrengöring och tops. För topsen över kontaktytorna.

Fertig :good:
 #537705  by Vanguard
 
bra tips där :) Tyvärr så fastnade jag på steg ett :P Vissa skruvar vill verkligen inte ut, kanske jag har fel mejsel men den funkade på 4 av 6 skruvar på första kontrollen. Tycker inte det ser ut som att skruvhuvudet är skavt nog dock för att det skulle vara felet.
 #537711  by Tronin
 
Bara pressa som fan, så ska du se att det löser sig. Även om skruvhuvudet är nästan helt sönderskavt så går det att få upp skruven, bara man pressar tillräckligt hårt (och det finns nån liten, liten bit mejseln kan haka fast i såklart).
 #537725  by Ufouria
 
Så bra! :good:

Ja det är ju en hel del skruvar som ska bort och det är väl två som är längre som man måste minnas vart de ska sitta.

Jag har började blöda näsblod när jag tidigare rengjorde kassetter med T-röd eller elektronikrengöring. Skonsamare för näsan att rengöra kassetterna med suddgummi.
 #537730  by Nils
 
Tronin wrote:Handkontroller:
*Öppna upp dem.
*Lägg allt utom kretskortet i varmt vatten med diskmedel. Låt ligga i blöt ett tag. Det skadar inte att använda en diskborste/tandborste på platsbitarna.
*Under tiden rengör du kretskortet med elektronikrengöring och tops. För topsen över kontaktytorna.

Fertig :good:
Får knapparna bättre kontakt av detta? Blir det mindre slöa?
 #537734  by Tronin
 
Min uppfattning är att så är fallet.
 #537736  by Nils
 
Sweet...
 #537743  by Vanguard
 
Har fyra nes kontroller, tyvärr lider nästan samtliga mina kontroller av en näst intill oresponsiv nedåtknapp och dålig respons på andra knappar också. Har en som fungerar som tur är men de andra är nästan ospelbara då man måste trycka sönder tummen för att ducka t.ex.

Hade hoppats på att det skulle gå att lösa med rengöring av kontaktytorna men det verkade inte räcka hela vägen, testade på en av de värsta kontrollerna och responsen blev definitivt bättre men fortfarande så att man trycker på b ibland utan att något händer vilket givetvis inte är acceptabelt. Det såg nästan ut som att det var bortskavt yta på kontaktytorna på just styrkorset på den som styrkorset var sämst på så kanske det är så och jag helt enkelt för köpa nya.
 #537745  by Vanguard
 
Sanna wrote:Så bra! :good:

Ja det är ju en hel del skruvar som ska bort och det är väl två som är längre som man måste minnas vart de ska sitta.

Jag har började blöda näsblod när jag tidigare rengjorde kassetter med T-röd eller elektronikrengöring. Skonsamare för näsan att rengöra kassetterna med suddgummi.
Ja elektronikrengöringen är ondskefull, jag hoppade över den på kasetterna och körde bara med isopropynolen, den tyckte jag inte var så farlig. Kör dock suddgummi nästan uteslutande och använder bara isoprypynol på tandborste som finish när jag är klar, och ser till att sitta utomhus :P
 #537747  by Tronin
 
Ja, är kontaktytorna förstörda spelar det ingen roll hur mkt man rengör.

Edit:
Men glöm inte bort att rengöra knappsatsen, så du inte bara lägger fokus på kontaktytorna. Men som sagt, är ytan förstörd spelar det mindre roll.
 #537750  by Vanguard
 
Jo jag rengjorde allting in i minsta detalj. Men ja det är väl bara att införskaffa fler, det är ju inte som att det inte finns relativt billigt.
 #537785  by Lindholm
 
Se bara till att inte "rengöra-bort" graffitlagret på gummiplupparna.
 #590476  by Lyret
 
Ett halleluja för Label Off, när det gäller o få bort klisterlappar på kartonger!!
 #590478  by smid
 
Undvik dock att ta bort snygga prislappar [-X
 #590480  by Lyret
 
Ajjemen ;)
 #590780  by Lyret
 
Jag har 2 spel som jag inte får igång.. Jag har kört med t-röd och tops för att försöka få bort skiten, men det verkar inte hjälpa.
Är suddgummi nästa steg och hur använder man de? elektronikrengöring kan de va nått?

Eller är det nån annan metod som är bra?
 #590781  by smid
 
Det är bara att sudda på den guldiga biten så går det säkert igång.
 #590782  by Lyret
 
Det här isotop....... man läser om vart köper man det annars, och vad heter det något annat med ett bättre ord :P
 #590785  by Lyret
 
Tack :) tips på några bra bits/skruvmejslar oxå?
 #590790  by Lyret
 
såg nån sats som nån hade köpt på biltema men kan inte hitta den
 #590911  by Lyret
 
Efter man har suddat är det bäst o rengöra med en ren tops då eller ska man använda tops o t-röd igen? :)
 #590912  by Tronin
 
Borsta bort suddresterna med fingret och sen på kör du med en våt tops innan du avslutar med en torr.
 #590914  by Lyret
 
Ok då ska vi se om de funkar, kan man va tvungen o göra de flera gånger annars? typ som man skulle koka connectorn om o om igen om det inte funkade första gången
 #590915  by Lindholm
 
skit i t-röd öch kör med elektronikrengöring istället, t-röd lämnar rester efter det torkat.

Brukar bara köra med elektronikrengöring och en tygbit (bomull) och gnugga, sen låter man det torka av sig själv. Och suddi om kontaktytorna är väldigt smutsiga, verkar som endel förvarat sina spel nertryckta i gräsmattan...
 #590916  by Lyret
 
Haha ja en del är helt sjukt skitiga, fick igång de ena spelet nu i alla fall :) nu måste jag bara hitta en bits till de andra, får la köpa en på Tradera helt enkelt :)
 #590920  by Tronin
 
Behöver man göra om rengöringsprocessen betyder det att man inte gjort det ordentligt den första gången, därför kör jag alltid sudd först - oavsett hur rena kontaktytorna är.
 #591422  by Lyret
 
Här kommer nästa fråga, över till konsolen. Om den är väldigt väldigt trög, specielt när man ska ta ut kassetten.
Nästa så att Kassetterna sitter fast.
Givetvis samma problem när man ska sätta i den. Antar att kontaktytorna på connectorn är sneda?
Är byte av connector bästa medicinen mot detta? eller kan man "räta" upp de hela?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Instagram #sndb.se